Jo, det kan man definitivt.

Mikael_L
Sen finns det också en hel del bilägare som i princip aldrig kör bilen vid halka, men kör ändock lite då och då under hela vintern, på dagar med bättre vinterväglag.
Svärmor min hör till den kategorin.

För dessa bilägare kan året-runt-däck vara ett bra alternativ.
Svärmor har dock både dubb och sommar och anlitar däckshotell inkl allt.

D Daniel 109 skrev:
Jo, det kan man definitivt.
jaha du är släkt med saida alltså?

• Gilla
cope
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu ligger här iofs. ett sidospår i tråden. Men är "allrounddäck" verkligen så dåliga?

För ett antal år sedan arbetade jag på en firma med huvudkontor i Boston, jag var ofta där. De har ett klimat som liknar vårt i Stockholm.

INGEN där hade hört talas om att byta till vinterdäck, alla körde med allrounddäck.

Vid ett tillfälle var vi några som åkte från kontoret till en lunchrestaurang, det var "två avfarter på motorvägen" bort. Vi åkte 8 man i två bilar.

Väglaget såg skumt ut, var svårt satt avgöra om det var blött eller blankis. Föraren i min bil kom från Californien och hade ingen vintervana. Jag blev väldigt rädd över hans körstil på detta som ev. var blankis. Hög hastighet även i kurva efter avfarten. Ingen tendens till sladd, så det var nog blött inte is, tänkte jag.

Så parkerar båda bilarna och vi är 8 man som samtidigt kliver ut. Nästa sekund ligger vi alla och sprattlar på marken, alla föll precis samtidigt. Det var så halt att jag halkade omkull en gång till när jag reste mig, var tvungen att hålla mig i bilen för att kunna stå upp.

På denna is hade vi alltså åkt i en tvär kurva i typ 90 km/h, utan problem, på allrounddäck.
Den enkla slutsatsen här är att där du åkte 90 i en kurva var det inte blankis som där du dratta på röven. Den typen av åretrunt däck som avses här har varken gummiblandning, däckmönster eller sajpning i däcket som krävs för fäste på halt underlag utan dubbar.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den enkla slutsatsen här är att där du åkte 90 i en kurva var det inte blankis som där du dratta på röven. Den typen av åretrunt däck som avses här har varken gummiblandning, däckmönster eller sajpning i däcket som krävs för fäste på halt underlag utan dubbar.
så du vet alltså med den knapphändiga information som delgetts att däcken var som du beskriver? Det kan ju faktiskt vara så att det var bra däck som klarade av rådande situation och förhållanden som är där. Det är ju sånt här som blir så löjligt när vi är vana med vårt och jämför och tycker ditten och datten om andras val och förkastar det. De som bor just där exemplet inträffade har säkert en massa val de kan göra också baserat på plånbok och rådande förhållanden. Allt är inte skit utomlands bara för att man jämför med våra förhållanden och sätt att se på saker.

S Stefan1972 skrev:
så du vet alltså med den knapphändiga information som delgetts att däcken var som du beskriver? Det kan ju faktiskt vara så att det var bra däck som klarade av rådande situation och förhållanden som är där. Det är ju sånt här som blir så löjligt när vi är vana med vårt och jämför och tycker ditten och datten om andras val och förkastar det. De som bor just där exemplet inträffade har säkert en massa val de kan göra också baserat på plånbok och rådande förhållanden. Allt är inte skit utomlands bara för att man jämför med våra förhållanden och sätt att se på saker.
Nej jag går på de uppgifter som hemmapularen lämnade. Det refererades till allrounddäck vilket inte är vad vi kallar friktionsdäck och sådana däck fungerar inte på svartis. Och som sagt, är det så halt att 8 man lägger sig på rygg när man kliver ur bilen är det rimligare att tro att vägen inte var så hal som man kunde tro, än att däcken var av en magisk sort som inte skådats tidigare. Om detta utspelar sig i sverige eller utrikes spelar ingen roll - har svårt att se vad den vinkeln har med saken att göra?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kan med 99.9% säkerhet påstå att inget däck i världen skulle klara skarp kurva i 90 km h på blank is. Förutom någon rallybil med jättedubbar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
Jag hade en kompis som sparade pengar på att köra på en uppsättning däck året runt tills det var dags att byta, dvs han kallade det året-runt-däck som många gör. När hjulen skulle av efter 3-4 år var det ett helv..e. Verkstadsräkningen för det gjorde nog vinsten av att köra med dåliga däck året runt minimal.

thomas33 thomas33 skrev:
Risken för olyckor ökar då både bromssträckan och väggreppet är uselt jämfört med riktiga sommardäck. ... Det visade sig att vinterdäcken var nästan 20 procent sämre, både när det gäller väggrepp och bromssträcka.
Nåja. 20% sämre, är det verkligen uselt?

Min bedömning är att mina sommardäck har 300% av det grepp jag behöver. 80% av det är 240%.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja. 20% sämre, är det verkligen uselt?

Min bedömning är att mina sommardäck har 300% av det grepp jag behöver. 80% av det är 240%.
Om du skall bromsa tror jag du föredrar ett däck som ger nästan 15 meter kortare bromssträcka om du håller 100 km/h.
https://www.mestmotor.se/automotors...-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren/
Inbromsning på vått underlag, 80–20 km/h
Däck Bromssträcka G-graft
Vinterdäck 36,86 meter 0,7
Sommardäck 25,96 meter 1,0
Skillnad 10,9 meter 0,3 (42%)

Inbromsning på torrt underlag, 100–0 km/h
Däck Bromssträcka G-kraft
Vinterdäck 54,47 meter 0,9
Sommardäck 37,7 meter 1,0
Skillnad 14,77 meter 0,2 (39,2%)

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jag har då inte fattat detta med däckhotell..känns hutlöst onödigt.

Än värre de som kånkar in däcken i bilen och åker till typ nåt ställe där det byter dem, sen tillbaka med hjulen igen, åka några mil för att få däcken bytte

Det beror väl på, bor man i lägenhet utan garageplats så kan det vara hyfsat besvärligt att byta däck på en parkeringsplats utan tillgång till el/tryckluft, och sedan försöka få in däcken i ett källarförråd fyllt med prylar redan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag har då inte fattat detta med däckhotell..känns hutlöst onödigt.

Än värre de som kånkar in däcken i bilen och åker till typ nåt ställe där det byter dem, sen tillbaka med hjulen igen, åka några mil för att få däcken bytte
Däckhotell grymt bekvämt bara lämna in bilen en halvtimme så är det bytt. Mycket bra för en sliten kropp, du kommer också bli äldre.

Rickard.
R RoBo skrev:
Däckhotell grymt bekvämt bara lämna in bilen en halvtimme så är det bytt. Mycket bra för en sliten kropp, du kommer också bli äldre.
Det jobbiga är ju när man inte bytt när snön kommer så man måste ut och köra för att få bytt, men att vara ute i god tid kanske kommer med åldern också :)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
harry73
Det finns friktionsdäck för nordiska förhållanden och friktionsdäck för europeiska förhållanden. Båda typer är klassade som vinterdäck och får användas k Sverige vid vinterväglag.
Sedan finns det också allround eller åretrunddäck på kontinenten. Jag tror inte att man får köra dom här vid vinterväglag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.