Hej! Vi har en skiss över hur vi tror det skulle vara bäst att bygga på vår ganska branta tomt...vi ska ta in offerter från husleverantörer, men vill ju inte att de bara ska ta vår skiss rakt av och ge oss en offert på denna...utan ha värdefull hjälp i hur vi bäst bygger, även om det betyder att vi måste tänka om 100%
Nån med erfarenhet av en leverantör som gör detta, och gör det bra =)?
vi har tre som vi ska ta in offert från, FH pearlhouse o trivselhus...men det känns som man borde ta in fler offerter...

Vi valde efter en liknande process Sävsjö trähus och deras säljkontor i Kungens kurva där de även har/hade en anställd arkitekt som det gick att bolla med. Vi är överlag nöjda med deras jobb.

Det jag upplevde var att responsen från leverantörerna var att ta vår skiss/planlösning och göra om den så det skulle passa deras redan färdiga modeller alternativt passa enklast möjligt in i fabriken. Detta istf att se till våra behov. Det underlättar klart att kunna prata med någon så man enklare kan framföra sina idéer och få höra deras åsikt.

Tack för respons!
När jag tittat runt här på sidan får jag intrycket av att många verkar uppleva att de har fått rita sitt hus själva, och att leverantörerna varit mycket följsamma...men kan det verkligen stämma att det går att göra så utan att priset blir mycket högre? Jag får det inte att gå ihop...
Tror med på det intrycket du fick, att de går hårt åt ens egen skiss för att få det att funka med fabrik.
sen känner vi inte att vi vill rita vårt hus själva heller, utan verkligen ha en arkitekt som arbetar för att vår miljoninvestering blir bra...ska kolla med sävsjö trähus också då! Tack för tips!

Vi ritade om allt på vårt hus interiört men behöll yttermått då ex specialbeställda takstolar mm krånglar detill det mycket. Sedan beror det på vilken leverantör det gäller. LB-hus som vi byggde med gör all innerväggar på plats så därför fungerade det konceptet för oss. Vi vände övervåning jämfört med undervåning för att få takkupan i rätt läge för vår tomt, bytte fönster mm. Sedan är det en process att få alla installationer (ventilation, skorsten, VA) så att det fungerar rent byggteknikst också. Sedan hade det varit enklare att ha direkt kontakt med arkitekten vilket vi inte hade. Vi hade å andra sidan mycket synpunkter på hur vi ville ha det själva och ganska klart för oss vad vi ville ha. Vi hade provat att ta fram ett helt annat förslag med en annan arkitekt först men tyckte inte hon lyssnade på våra synpunkter så det avbröt vi ganska snabbt.

Intressant!
En fråga till Myrlejon...
Det låter toppen att ni kunde göra så många förändringar, men blev det inte dyrt i jämförelse med lb typhus?
banken har ju sagt sitt till oss...så vi är oroliga för att lägga ner en massa tid på
något som blir för dyrt för oss i slutet...

Vi har byggt ett prefab hus som vi i stort sett ritat själva men vi utgick från ett av tillverkarens typhus som hade rätt yta på plattan och som stämde överens med det hus vi skissat på själva. Sedan ändrade vi helt fasaden, fönster, väggliv, taklutning, planlösning mm för att få huset precis som vi ville ha det. För alla ändringarna fick vi betala 10 000:- i omritningskostnader för nya ritningar etc. Utöver det så tillkom naturligtvis eventuella kostnader som våra ändringar medförde i förhållande till typhuset men vissa saker blev också billigare. I slutändan så kostade det väldigt lite att få huset precis som vi ville ha det och under arbetets gång hade vi också mycket bra kontakt med hustillverkarens arkitekt som hjälpte till och även kom med förslag under arbetets gång får att få ett så bra slutresultat som möjligt.

Ett tips är att försöka utgå från ett befintligt typhus och sedan göra alla förändringar på det. Vi lämnade först in våran skiss till husleverantören som räknade ett totalpris på denna och priset för detta blev betydligt högre än när vi sedan utgick från ett befintligt hus och ändrade detta för att passa våra önskemål men husen i slutänden var i princip likadana.

Det kan säkert skilja mellan olika tillverkare och om det är lösvirke eller prefab, men det som vi också tyckte var fördelen med att utgå från ett befintligt hus var att det fanns ett grundpris och varje förändring gick att sätta ett pris eller avdrag på. När vi fick ett pris på exakt den skiss vi lämnat in så kunde inte säljaren motivera eller presentera vad olika saker kostade enskilt och varför priset på den egna skissen blev så mycket dyrare än orginalet.

Vi ritade vårt hus helt själva och begärde in massor av offerter. De som var dyrast var Sävsjöträhus, men de hade väldigt bra standard och då ingick arkitekthjälp i priset. Det billigaste alternativet blev Västkustvillan (vilket vi oxå valde) men då fick vi ingen arkitekthjälp för det priset. Allt funkat bra men det skulle ha funkat ännu bättre om man fick ha direktkontakt eller helst sitta ner tillsammans med konstruktören för att ta fram slutgiltliga ritningarna. Vi fick göra några några mindre ändringar som vi blev lite sura över eftersom vi faktiskt skrivit kontrakt på "vår" ritning så borde de ha lämnat den till en konstruktör som kollade att allt fungerade innan de skrev avtal. Jag tror inte det är unikt för just Västkuststugan så se upp med det!

Lycka till!

Mr Bygg: Vad hette er arkitekt?

Redigerat:
Marypytting skrev:
Mr Bygg: Vad hette er arkitekt?
Hej

Har skickat ett PM med namnet.

En möjlig anledning att priset på huset som helt baserades på vår egen skiss blev dyrare är att hustillverkaren där lagt på en kostnad för arkitekt/konstruktörsarbete men som vi sedan slapp genom att utgå från ett befintligt hus men ändå göra en massa ändringar och där vi ändå fick en viss hjälp med att ta fram de slutgiltiga ritningarna.

Redigerat av moderator:
Tack för alla inlägg!
Det känns som jag blivit lite klokare.

Mitt hus byggs just nu en bit söder om Södertälje. När jag letade leverantör så skickade jag min en egen skiss till ett antal leverantörer. Jag fick 3-4 vettiga svar. Bäst fungerade kommunikationen med Faluhus i Stockholm - som har en egen arkitekt, Gunnar Svensson. Det blev en hel del diskuterande och jag tycker att jag har fått bra råd i rit-/planeringsprocessen. Planlösningen blir väldigt lik min ursprungliga skiss - men något större så att allt ska få plats.

Om inget oförutsett inträffar så kan jag flytta in 1:a helgen i maj. Det känns så bra!

Det låter härligt!
Jag fick min första offert idag på ett arkitektritat hus utifrån min tomt. Det kommer ligga på mellan 5300och 5600 per kvm då ingår hussats o arkitektarbetet och en del tillläggs tjänster... inväntar två andra offerter också.
ska få offert på stommontaget snart också =) =)

Kanske redan är överspelat men precis som Mr-Bygg beskrev så belv det inte speciellt dyrt eftersom vi kunde dra ifrån och lägga till alleftersom. Sedan håller jag även med Marypytting om att det gäller sedan att hålla kolla på att det verkligen blir som ens egen ritning och inte något annat har också haft sådana diskussioner. Verkar inte som de helt rett ut att gå från arktitektritning till konstruktionsritningar. Där har det skilt ibland, men vi har hävdat arkitektritningen då det är den vi sett och skrivit på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.