565 läst ·
4 svar
565 läst
4 svar
Dubbla tegel?
Hej byggahus! Jag återkommer till ett kärt ämne. Nämligen de så vackra och varma somrarna. Många kör AC på vindsvåningen. Men egentligen skulle man behöva dubbla taktegel, ungefär som i utomlands. För hettan når aldrig ner till vindsvåningen, utan stoppas av tegellagren. Kanske en nödvändig klimatanpassning vid nybygnnad?
Ytterst få kostar på sig tegel numera, även flermiljonsvillor byggs ofta med rätt simpla betongtak.P PerOF skrev:Hej byggahus! Jag återkommer till ett kärt ämne. Nämligen de så vackra och varma somrarna. Många kör AC på vindsvåningen. Men egentligen skulle man behöva dubbla taktegel, ungefär som i utomlands. För hettan når aldrig ner till vindsvåningen, utan stoppas av tegellagren. Kanske en nödvändig klimatanpassning vid nybygnnad?
Jag tror det är viktigare med ordentlig isolering på vinden och i förekommande fall snedtak på inredda vindsvåningar samt rejäla utstick på taket så solen inte skiner in genom fönsteren.
Vilka av de säg 5 senaste somrarna menar du @PerOF föresten skulle vara så vackra? Varmt kan jag hålla med om att det varit både i år och även tidigare detta decennium men inte har väl sommaren/ somrarna varit så vackra?
Jag tycker att grannarna kör AC. Inte jämt, men tillräckligt ofta. Medans vi har det svettigt. Såna hör med slang. Varmluften kommer ut i en slang ur fönstret på vindsvåningen, ungefär som en dammsugare , fast tvärtom.F fribygg skrev:Ytterst få kostar på sig tegel numera, även flermiljonsvillor byggs ofta med rätt simpla betongtak.
Jag tror det är viktigare med ordentlig isolering på vinden och i förekommande fall snedtak på inredda vindsvåningar samt rejäla utstick på taket så solen inte skiner in genom fönsteren.
Vilka av de säg 5 senaste somrarna menar du @PerOF föresten skulle vara så vackra? Varmt kan jag hålla med om att det varit både i år och även tidigare detta decennium men inte har väl sommaren/ somrarna varit så vackra?
Klicka här för att svara