2 356 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dubbla tätskikt
Har ett badrum i mitten av huset (ej mot yttervägg) som renoverades för cirka 15 år sedan av föregående ägare. Vi skulle vilja ändra utseendet på badrummet men drar oss för att riva ner allt och bygga upp på nytt. Kakel på kakel skulle kunna vara ett alternativ men då vi även tänkt byta golvbrunnen förstör vi tätskiktet. Vad jag förstår ska man inte sätta dubbla tätskikt men jag har svårt att förstå varför. Det kommer ju inte vara något organiskt material som stängs in utan det är ju dött material i form av fix, kakel/klinker och fog. Varför kan jag inte sätta tätskikt direkt på detta? Om detta inte är OK skulle man ju teoretiskt sätt kunna punktera tätskiktet bakom..
Man vill ju inte riskera att stänga inne fukt mellan två tätskikt. Men det är väl främst vid ytterväggar det är problematiskt.
Är annars inte riktigt med på vad du tänker dig?
Har du bara tänkt riva brunnen, gjuta in den nya och sen tätskikta ovanpå befintligt klinker/kakel?
Är tveksam till att du hittar tätskikt som tillverkaren godkänt att sätta direkt ovanpå befintligt kakel/klinker. Möjligtvis om du först bredapacklar allting med godkänd produkt. Om du tänkt riva golvet men lämna väggarna blir det ju problematiskt hur du ska få till tätskiktet i vägg/golv vinkel. Klart man ibland vill hitta genvägar men det låter spontant som en ganska komplicerad idé.
Är annars inte riktigt med på vad du tänker dig?
Har du bara tänkt riva brunnen, gjuta in den nya och sen tätskikta ovanpå befintligt klinker/kakel?
Är tveksam till att du hittar tätskikt som tillverkaren godkänt att sätta direkt ovanpå befintligt kakel/klinker. Möjligtvis om du först bredapacklar allting med godkänd produkt. Om du tänkt riva golvet men lämna väggarna blir det ju problematiskt hur du ska få till tätskiktet i vägg/golv vinkel. Klart man ibland vill hitta genvägar men det låter spontant som en ganska komplicerad idé.
Om badrummet är 15 år och du tänkt byta golvbrunn så glöm alla genvägar. Om du ändå ska renovera så kanske det finns en anledning att bygga badrummet enligt gällande branschregler så din försäkring gäller?O Osg skrev:Har ett badrum i mitten av huset (ej mot yttervägg) som renoverades för cirka 15 år sedan av föregående ägare. Vi skulle vilja ändra utseendet på badrummet men drar oss för att riva ner allt och bygga upp på nytt. Kakel på kakel skulle kunna vara ett alternativ men då vi även tänkt byta golvbrunnen förstör vi tätskiktet. Vad jag förstår ska man inte sätta dubbla tätskikt men jag har svårt att förstå varför. Det kommer ju inte vara något organiskt material som stängs in utan det är ju dött material i form av fix, kakel/klinker och fog. Varför kan jag inte sätta tätskikt direkt på detta? Om detta inte är OK skulle man ju teoretiskt sätt kunna punktera tätskiktet bakom..
Är du bara ute efter att sminka en gris så kör kakel på kakel och låt golvbrunnen vara orörd.
Varför vill du förresten byte en 15 år gammal golvbrunn?
Tack för svar!
Golvbrunnen byttes aldrig vid förra renoveringen. Tanken var i sådant fall att bila upp runt befintlig golvbrunn, byta den och gjuta in. På med golvslingor, flytspackla och sen lägga nytt tätskikt på golvet och låta det löpa upp på kaklet på väggarna. Sen fix och klinker/kakel på det.
Men Ja, jag är med på vad ni menar. Genvägar är sällan att föredra så alternativet är antagligen att riva alltihop eller göra om det till en gästtoalett. Det senare alternativet är ändå lockande då det är ett väldigt litet badrum och upplevs trångt med dusch.
Då har jag en till fråga. Inkommande vattenkranen sitter i detta rum. Måste det finnas en golvbrunn i samma rum som inkommande vatten?
Golvbrunnen byttes aldrig vid förra renoveringen. Tanken var i sådant fall att bila upp runt befintlig golvbrunn, byta den och gjuta in. På med golvslingor, flytspackla och sen lägga nytt tätskikt på golvet och låta det löpa upp på kaklet på väggarna. Sen fix och klinker/kakel på det.
Men Ja, jag är med på vad ni menar. Genvägar är sällan att föredra så alternativet är antagligen att riva alltihop eller göra om det till en gästtoalett. Det senare alternativet är ändå lockande då det är ett väldigt litet badrum och upplevs trångt med dusch.
Då har jag en till fråga. Inkommande vattenkranen sitter i detta rum. Måste det finnas en golvbrunn i samma rum som inkommande vatten?
Redigerat:
NejO Osg skrev:Tack för svar!
Golvbrunnen byttes aldrig vid förra renoveringen. Ja, jag är med på vad ni menar. Genvägar är sällan att föredra så alternativet är antagligen att riva alltihop eller göra om det till en gästtoalett. Det senare alternativet är ändå lockande då det är ett väldigt litet badrum och upplevs trångt med dusch.
Klicka här för att svara