Volym ökningen är inget problem man har normalt större variation än så i en jordvärme slinga. hos mig varierar tempen mellan ca +0,5 och +10 och kör med plast byttan utan problem och jag har en manometer så jag kan se hur mycket tryck det är i systemet.

Den stora vätskevolymen är i kollektorn och även om tempen höjs i konvektorn så ändras inte medeltemperaturen på vätskan särskilt mycket.

L Liteavvarje skrev:
Lite förenklad principskiss på det hela men något att gå efter
Det verkar inte vara en optimal inkoppling. Jag hittar inget exempel med den inkopplingen när jag googlar.

L
D Daniel 109 skrev:
Det verkar inte vara en optimal inkoppling. Jag hittar inget exempel med den inkopplingen när jag googlar.
Klart du inte har klart för dig om du inte har kopplat VP-kyla , det är inget märkvärdig med
det enligt min skiss , det är så man gör

• Gilla
ErMind
  • Laddar…
Om du har svårt att hitta rätt inkoppling, sök på ”passiv kyla Pcs 44”
Då hittar du hur du skall göra. Dock så är det Nibes enhet. Men inkopplingen på den hårda sidan är densamma.
Bam

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Det verkar vara ytterligare ett exempel på samma inkoppling. Det finns massor av liknande exempel om man söker på frikyla. Men det är inte den som liteavvarje visat. Han har hittat på en egen variant som jag inte riktigt tror på.

L
D Daniel 109 skrev:
Det verkar vara ytterligare ett exempel på samma inkoppling. Det finns massor av liknande exempel om man söker på frikyla. Men det är inte den som liteavvarje visat. Han har hittat på en egen variant som jag inte riktigt tror på.
Nu ska du inte komma med något om att jag hittat på någon egen variant , du ska nog sluta med sådana kommentarer , du verkar i dina kommentarer inte ha koll på mycket ,utan har som mera en regel än undantag , föra fram en hel del som ska motsträva andras lösningar och förslag
Du ska nog inte ha den uppfattningen , du har även sparkat bakut i en del inlägg , där du går till
direkt personangrepp på en som skrivit inlägg , kan du inte hålla dig undan för sådant ,
ska du nog hitta strömbrytaren på din dator , och gå därifrån

CTC verkar tycka att man ska koppla parallellt med VP'n som @Liteavvarje s förslag.
Fördelen med det är att man slipper pumpa brinen genom värmepumpen, vilket sparar lite tryckfall när inte den går (vilket vanligtvis är fallet när man behöver kyla).

• Diagram som visar parallellkoppling av värmepump för optimerad kylning utan tryckfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Dubbla kollektorer är inte fel kan lätt visas vara optimalt, ett trycksatt expansionskärl på det också då är vi nära det perfekta i många applikationer. Liteavvarje har även visat en helt ok inkopplingsprincip trots vad ev googlande kanske gett vissa individer till livs.

L
useless useless skrev:
CTC verkar tycka att man ska koppla parallellt med VP'n som @Liteavvarje s förslag.
Fördelen med det är att man slipper pumpa brinen genom värmepumpen, vilket sparar lite tryckfall när inte den går (vilket vanligtvis är fallet när man behöver kyla).
Helt rätt , men jag utelämnade shuntningensprincipen , då det tillhör regleringen på kylan
Ska man ha kylan så ska man ha en 3 vägs eller en 2 vägs , det beror på hur man kopplar
hela paketet

GK100 GK100 skrev:
Dubbla kollektorer är inte fel kan lätt visas vara optimalt,
Vad tillför dubbla kollektorer förutom ökad komplexitet och fler delar? Med en gemensam kollektor får ju VP'n lite nytta av att brinen värms (bättre cop) dom gånger kylan går samtidigt som kompressorn. Visst borde man få det även med varsin kollektor eftersom frikylan värmer borrhålet, men effekten blir mindre och osäkrare. Särskilt när VP'n bara går ibland i ganska korta cykler vilket brukar vara fallet då kyla behövs och VP'n mestadels gör varmvatten.

I dag kan man ju använda den inbyggda strömsnåla brine cp som sitter i vp så slipper man köpa en extra cp och framförallt om man har så stort kylbehov som ts verkar ha och nån shunt ska väl inte behövas om man kyler via fläktkonvektorer. Klart dubbla kollektorer är bättre men hur mycket kostar resp vad ger det dubbla borror är ju ännu bättre. Med dubbla kollektorer bör man parallell koppla så båda används till värme resp kyla. Vad trycksatt exp kärl tillför får ni gärna förklara om man inte tänker kyla nån våning upp eller så för där hänger jag inte med ?

L
S smurfen72 skrev:
I dag kan man ju använda den inbyggda strömsnåla brine cp som sitter i vp så slipper man köpa en extra cp och framförallt om man har så stort kylbehov som ts verkar ha och nån shunt ska väl inte behövas om man kyler via fläktkonvektorer. Klart dubbla kollektorer är bättre men hur mycket kostar resp vad ger det dubbla borror är ju ännu bättre. Med dubbla kollektorer bör man parallell koppla så båda används till värme resp kyla. Vad trycksatt exp kärl tillför får ni gärna förklara om man inte tänker kyla nån våning upp eller så för där hänger jag inte med ?
Om man använder CP i VP så måste all brain kunna gå igenom konvektorn vid full belastning ,
det blir häftiga rör och en stor konvektor då , vad händer när VP ska göra VV ,
ca 1000 L genom konvektorn , klarar den det , tveksamt

Där ser man. Jag har inte sett den varianten tidigare. Det verkar inte vara många som rekommenderar den varianten.

Vilken rekommenderar du själv? Vad man sett, googlat eller vad många verkar göra är inte direkt en indikator på vad som är bra.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.