Är på väg att installera bergvärme och har pratat med en "säljare" (IVT).

I förlängningen värmer jag huset drygt 150 kvm med radiatorer och via en kulvert komplementbyggnader på knappt 100 kvm med golvvärme.

Då jag också tänker använda frikyla så har min hjärna på helt egen hand funderat på om man inte kan stoppa ned dubbla kollektorslangar i borrhålet. 1 par som enbart används för uppvärmning och det andra paret för frikylan. Då blir det 2 helt fristående system och den extra kostnaden för kollektorslangen och brine handlar ju bara om några tusenlappar. Möjligtvis behöver jag också ett större hål men det känns också hanterbart.
När jag tog upp den här idéen med IVT-killen så tyckte inte han det var någon bra idé men jag fick aldrig någon riktig förklaring till varför.

Vad tror ni på forumet, är det helt poänglöst?

L
Då behöver du ett grövre hål , blir nog svårt att få ned 4 st , det som dom brukar göra
är avstick på brainledningarna ( ett par ventiler och ett par backventiler så det inte går runt på fel ställe ) för kyla

Om jag tolkar ditt svar Liteavvarje, så säger du att jag kan köra frikylan parallellt med värme med en kollektorslang? Har inte hittat någon schematisk beskrivning av hur det skulle kunna kopplas.

N nasuf skrev:
Om jag tolkar ditt svar Liteavvarje, så säger du att jag kan köra frikylan parallellt med värme med en kollektorslang? Har inte hittat någon schematisk beskrivning av hur det skulle kunna kopplas.
Det är ju så man gör. Två avstick på kollektorn med backventil mellan. Och när kompressorn går blir det ännu bättre kyla.

N nasuf skrev:
Har inte hittat någon schematisk beskrivning av hur det skulle kunna kopplas.
Googla frikyla. Finns hur mycket som helst.

Varför två separata system? Gör som man brukar, dvs koppla frikylan på avstick på vanliga brinekretsen.

L
Lite förenklad principskiss på det hela men något att gå efter

• Principskiss av kylsystem med värmepump, kylaggregat, pump, backventil och borrhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska man säga det är helt poänglöst använd samma slang till både kyla och värme men borra gärna rejält.

Tack för svaren, och jag tror att jag förstår:

Returen på kylslingan kommer gå direkt ned i borrhålet (och inte in i VP:n).

Jag kan också skapa flera kylslingor (ex. en för huset och en för komplementbyggnaderna) men behöver naturligtvis en pump för varje kylslinga.

Och rimligtvis kan jag hänga på flera fläktkonvektorer på en kylslinga.

Borde jag vid mina nybyggen förbereda för att leda bort kondensvatten till dagvatten eller gråvatten?

L
Hur mycket vatten räknar du med , m3 eller klart det blir några liter , men inga mängder , vart du leder det beror på vad du har , men ingen slang ut i luften den fryser direkt , för det kommer alltid lite ,även om inte kylning är på

Hej!
Om du skall värma 250m2 så kanske de skall borra runt 200m?
Du får tyvärr inte ut så mycket kyla på den passiva sidan så att det räcker.
På dina 200m så får du ut tillräckligt till 2 eller max 3 konvektorer.

En annan sak som är viktig att tänka på är om du skall kondenserande drift så ställer det väldiga krav på isolering av rör, pumpar, ventiler och skarvar.

Men vill du köra aktiv kyla i kondenserande drift så kan du klämma ut lite fler kW i kyla. Men då måste kompressorn gå.

Se även till att de verkligen monterar in ett till expansionskärl istället för den lilla genomskinliga påfyllningsbehållaren som brukar komma med.

Lycka till! Frikyla är bäst! :)

Varför exp kärl i stället för plastbyttan ?

Du behöver dels ha någonstans för vattnet att ta vägen när det värms upp. Du behöver även positivt tryck för att få upp brinen till eventuellt högt placerade konvektorer.
Sen får man ju en manometer på köpet, så du håller reda på läckage. :)

Har man ett transparent plastkärl behöver man ingen manometer för att se om det är läckage... :)
Men, jag håller med om att det inte är så bra om frikylan ligger mycket högre än kärlet så man behöver lite grundtryck. Står VP'n på samma våning som fläktkonvektorerna så borde plastflaskan funka.

Yes!
Sen är det viktigt att veta att temperaturskillnaden är mycket större när konvektorerna kör.
Om du vanligtvis har +2 in och -2 ut. (Vätskan minskar i volym)
Så kanske du nu har +2 in och sedan värms detta till +12 grader. (Vätskan ökar i volym)

Bamme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.