7 537 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Dubbla fuktspärrar i badrum mot yttervägg?
Ah, sorry. Tyckte det verkade som en replik på mitt inlägg ovanför, där jag försvarade lättbyggnadstekniken.Ardexsmitten skrev:
Jakim, det finns knappast någon anledning att regla upp och sätta skivor om det är innerväggar som muras. Inte heller i kök, det går alldeles utmärkt att hänga köksskåpen direkt på en murad vägg. Vad är det för sten som väggarna ska muras med?
För övrigt tror jag knappast att du kommer behöva lösa de här sakerna själv, de borde väl hustillverkaren redan tänkt på..?
Hustillverkaren bygger bara upp skalet på huset och sen ska jag fortsätta själv alternativt hyra in hantverkare. Jag får altså huset klart förutom innerväggar, kök, badrum, golv, tak, el osv. Av kostnadsskäl vill jag för det första förstå så mycket som möjligt själv och för det andra vill jag göra så mycket som möjligt själv.jon_h skrev:Ah, sorry. Tyckte det verkade som en replik på mitt inlägg ovanför, där jag försvarade lättbyggnadstekniken.My bad.
Jakim, det finns knappast någon anledning att regla upp och sätta skivor om det är innerväggar som muras. Inte heller i kök, det går alldeles utmärkt att hänga köksskåpen direkt på en murad vägg. Vad är det för sten som väggarna ska muras med?
För övrigt tror jag knappast att du kommer behöva lösa de här sakerna själv, de borde väl hustillverkaren redan tänkt på..?
Hus försäljaren har bara sagt att det idag finns lätta ihåliga murblock som kan limmas. Jag vet inte hur stadiga dom blir att hänga kök på... Fast det går säkert bra. Men det känns som en bra lösning att ha en liten luftspalt mellan väggen och köksskåpen eller? Föresten, nu när jag tänker efter får man med en byggbeskrivning som berättar allt. Men jag är ivrig att lära mig
Tanken var att om det läcker igenom så muren blir blöt så ventileras det bort genom luftspalten. Fast det ska ju vara tätt bakom kaklet så muren blir ju aldrig blöt...jon_h skrev:
I bastun då, där kommer det panel, men sen då? Ska det vara som vanligt med panel, luftspalt, alumit (fuktspärr), issolering o reglar (45mm eller så) och så muren?
Klicka här för att svara