Hej!
På övervåningen i ett hus med bjälklag i trä skall jag lägga ett nytt flytande vinylgolv av klickmodell. Givetvis läggs golvet på en ljuddämpande matta 1,5 mm tjock enligt tillverkarens anvisning.
Jag skulle dock vilja höja golvet ca 6-8 mm och funderar på hur jag bäst gör detta. Målet är att få det så tyst som möjligt eftersom huset är rätt lyhört i övrigt.
Min tanke var att först lägga ett billigt 6 mm laminatgolv på 2 mm underlagsfoam och sedan ovanpå detta golvet lägga vinylgolvet med foam. Då blir det ett flytande golv på ett annat flytande golv. Skulle detta vara några problem?
Min tanke är att jag då har höjt golvet 8 mm med bästa möjliga ljudprestanda. Eller är det bara överarbetat?
Finns det kanske något annat sätt att smidigare höja golvet? Någon slags 6 mm skiva i lämpligt material. Jag tänker att man kanske kan lägga underlagsfoam och sedan istället skuva ned 6 mm spånskivor. Gissar att det är risk för knarr om skiva ligger mot skiva och limma vill jag inte göra eftersom det kan vara bra om det inte är för svårt att ta bort den dagen man vill ha ett tjockare golv.