elmont skrev:
Rotdosor är ej avsedda att putsas in i tegel/betongväggar, dessutom är dom besvärliga att använda om man vill sätta dubbla dosor.
Varför inte? Och varför är det besvärligt med dubbla rotdosor att använda för dubbla dosor?
 
elmont skrev:
Rotdosor är ej avsedda att putsas in i tegel/betongväggar, dessutom är dom besvärliga att använda om man vill sätta dubbla dosor.
Här finns en fin rotdosa för att putsas in. Hopbyggbar dessutom för dubbla apparater. Och i två olika djup.
 
S
Thomas_Blekinge skrev:
Här finns en fin rotdosa för att putsas in. Hopbyggbar dessutom för dubbla apparater. Och i två olika djup.
har du länk så elmont får se?
 
tommib
SBH skrev:
har du länk så elmont får se?
Förlåt, det glömde jag.
http://elbutik.se/product.html/spardosa

Det är väl det som tommib gissade sig på.

Om den säljs på Jula är ganska ovidkommande. En elektriker borde veta vad som är lämpligt för betong-ifällning eller inte. Och om någon tycker att dosor avsedda för skivmateriel även ska användas till betong eller tegelväggar så är det bara fel. Min första dosa för dubbelapparat i en stenvägg var på 60-talet. Så litet vet jag vad jag talar om.
 
tommib
Jag menade faktiskt inte att den var dålig bara för att den såldes på Jula. Själv tyckte jag som sagt att den verkade vettig. Att jag kan köpa extra stutsar till den på elbutik gör att den åter är aktuell för en installation hemma....
 
SBH skrev:
alltså ett bygge kan ju vara en reperation/ombyggnad också. då kan det bli någon rot dosa.
händer ibland också att elektrikern bara märker på reglarna vart dosan skall vara. all håltagning får byggaren göra
känner att vi inte riktigt förstår varandra.
det jag menar är att om det är t.ex ett bygge med 200 dosor som ska fräsas in i betong så är det givet att vi ringer in håltagare för det.
är det däremot t.ex en lägenhet som ska renoveras så gör vi det själva.

känns som du halkar in på gipsväggar också fast tråden inte handlade om det från början, med tanke på rotdosor och reglar som du nämner, då kan jag ju få det sagt på en gång att självklart fräser vi hål för eventuellt rotdosor i nya gipsväggar själva
sätter vi apparatdosor så är det självklart att snickarna gör hål för dosorna i samband med uppsättning av gipset.

vad menar du med att elektrikern markerar på regeln? att snickarna även monterar dosor/slang eller?

att jag skriver självklart är för att det är självklart för mig samt självklart för dom firmorna jag jobbat på, sen kanske de skiljer sig i andra delar av Sverige.
 
Mikael_L
Ja det där var ju både snett och för brett mellan. :confused:

Varför diskutera möjligheten att fixa i efterhand vid montaget när väggen fortfarande är öppen?


Dosor som är rätt bra om man vill bila/spåra minimnalt är dessa.
(Däremot ännu trixigare att få ett bra dubbelmontage med då de inte går att koppla ihop)
Och de är lite grunda, så se upp om det är djupa apparater + att det ska kopplas bakom.
Finns bl.a på Jula.
412065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
devavi
  • Laddar…
tommib
De går utmärt att koppla ihop, det är därför de små röda clipsen finns på sidorna. Däremot är de mycket riktigt grunda.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Passande till TS tunna vägg.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
O
Thomas_Blekinge skrev:
Sånt ska det vara:
[länk]
Jag är inte elektriker men jag kan läsa. Det står:
"Kompletteringsdosa avsedd för skivväggar med enkel, dubbel eller trippelgips"

Skall jag bila i väggar och sätta nya dosor tycker jag de här är att föredra:
http://www.rutab.se/produkter/dosor/spardosa/inbyggnads-dosa-med-klamring

Men elektrikerna kanske har ett bättre förslag?

Edit: Äsch. Fanns det en hel sida till med inlägg! :o
 
Redigerat:
S
devavi skrev:
känner att vi inte riktigt förstår varandra.
det jag menar är att om det är t.ex ett bygge med 200 dosor som ska fräsas in i betong så är det givet att vi ringer in håltagare för det.
är det däremot t.ex en lägenhet som ska renoveras så gör vi det själva.

känns som du halkar in på gipsväggar också fast tråden inte handlade om det från början, med tanke på rotdosor och reglar som du nämner, då kan jag ju få det sagt på en gång att självklart fräser vi hål för eventuellt rotdosor i nya gipsväggar själva
sätter vi apparatdosor så är det självklart att snickarna gör hål för dosorna i samband med uppsättning av gipset.

vad menar du med att elektrikern markerar på regeln? att snickarna även monterar dosor/slang eller?

att jag skriver självklart är för att det är självklart för mig samt självklart för dom firmorna jag jobbat på, sen kanske de skiljer sig i andra delar av Sverige.
jobbat från göteborg till kiruna så har varit på flera ställen.
du verkar vara mera inne på nybyggnation och inte jag
 
SBH skrev:
jobbat från göteborg till kiruna så har varit på flera ställen.
du verkar vara mera inne på nybyggnation och inte jag
inte så mycket nybyggnation faktiskt, mest ombyggnationer eller renoveringar
 
Jag brukar förbereda lite olika plankor med dosborren några med 1 hål 2 hål 3 hål.
som är rätt borrade för kombinationsram.

Så om jag nu har ett ställe där jag ska ha två dosor i hoppa, tar jag en 2-håls planka sätter i hoppa dosorna trycker i dom i hålen på plankan och skruvar fast dom framifrån i plankan.

knakar upp hållet i vägen och lodar in dom med vattenpasset skruvar fast plankan med 2 långa skruv i plankan sen bara på med fogskum. låt det stelna sen ta bort plankan och du har dosorna perfekt!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
devavi skrev:
finns väl ingen anledning att behålla stussarna som inte kommer användas när man bilar in i tegel?
Då ena stuttsen saknas på dosan så blir det ju ett hål in i dosan. (den har fallit offer för kniven ser det ut som.)
Sen om man har dosor med dubbelstutts eller väljer att ta bort stuttsarna vid tex kombinations montage så finns det täckbitar att köpa till.

http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/elko-blindplatta

Men det går som sagt inte att använda om man bara slaktar ena stuttsen.

EDIT: Överseriös fastsättning av PM flex? slangen jämte den enkla dosan. JR klammer var lyxigt. En annan brukar ju bara dra dit några TC/TCS/mepack klammer alt fixera med någon skruv/spik på snedden framför. Det läggs ändå igen ganska omgående så Bara de sitter på plats dugligt undertiden brukar vara fullt tillräckligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.