12 919 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
Dubbla dosor ej vågrätt
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jula säljer en spårdosa från Attema/RUTAB som var ganska trevlig att hålla i, men vad vet jag, jag är inte elektriker. Ska vi gissa på att det är den som Thomas tänker på? Ser ut att gå att montera extra stosar men det säljs inte på Jula...
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...lationsmateriel/apparatdosor/spardosa-412065/
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...lationsmateriel/apparatdosor/spardosa-412065/
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Förlåt, det glömde jag.SBH skrev:
http://elbutik.se/product.html/spardosa
Det är väl det som tommib gissade sig på.
Om den säljs på Jula är ganska ovidkommande. En elektriker borde veta vad som är lämpligt för betong-ifällning eller inte. Och om någon tycker att dosor avsedda för skivmateriel även ska användas till betong eller tegelväggar så är det bara fel. Min första dosa för dubbelapparat i en stenvägg var på 60-talet. Så litet vet jag vad jag talar om.
Jag menade faktiskt inte att den var dålig bara för att den såldes på Jula. Själv tyckte jag som sagt att den verkade vettig. Att jag kan köpa extra stutsar till den på elbutik gör att den åter är aktuell för en installation hemma....
känner att vi inte riktigt förstår varandra.SBH skrev:
det jag menar är att om det är t.ex ett bygge med 200 dosor som ska fräsas in i betong så är det givet att vi ringer in håltagare för det.
är det däremot t.ex en lägenhet som ska renoveras så gör vi det själva.
känns som du halkar in på gipsväggar också fast tråden inte handlade om det från början, med tanke på rotdosor och reglar som du nämner, då kan jag ju få det sagt på en gång att självklart fräser vi hål för eventuellt rotdosor i nya gipsväggar själva
sätter vi apparatdosor så är det självklart att snickarna gör hål för dosorna i samband med uppsättning av gipset.
vad menar du med att elektrikern markerar på regeln? att snickarna även monterar dosor/slang eller?
att jag skriver självklart är för att det är självklart för mig samt självklart för dom firmorna jag jobbat på, sen kanske de skiljer sig i andra delar av Sverige.
Ja det där var ju både snett och för brett mellan. 
Varför diskutera möjligheten att fixa i efterhand vid montaget när väggen fortfarande är öppen?
Dosor som är rätt bra om man vill bila/spåra minimnalt är dessa.
(Däremot ännu trixigare att få ett bra dubbelmontage med då de inte går att koppla ihop)
Och de är lite grunda, så se upp om det är djupa apparater + att det ska kopplas bakom.
Finns bl.a på Jula.
Varför diskutera möjligheten att fixa i efterhand vid montaget när väggen fortfarande är öppen?
Dosor som är rätt bra om man vill bila/spåra minimnalt är dessa.
(Däremot ännu trixigare att få ett bra dubbelmontage med då de inte går att koppla ihop)
Och de är lite grunda, så se upp om det är djupa apparater + att det ska kopplas bakom.
Finns bl.a på Jula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Passande till TS tunna vägg.
Jag är inte elektriker men jag kan läsa. Det står:Thomas_Blekinge skrev:
"Kompletteringsdosa avsedd för skivväggar med enkel, dubbel eller trippelgips"
Skall jag bila i väggar och sätta nya dosor tycker jag de här är att föredra:
http://www.rutab.se/produkter/dosor/spardosa/inbyggnads-dosa-med-klamring
Men elektrikerna kanske har ett bättre förslag?
Edit: Äsch. Fanns det en hel sida till med inlägg!
Redigerat:
jobbat från göteborg till kiruna så har varit på flera ställen.devavi skrev:känner att vi inte riktigt förstår varandra.
det jag menar är att om det är t.ex ett bygge med 200 dosor som ska fräsas in i betong så är det givet att vi ringer in håltagare för det.
är det däremot t.ex en lägenhet som ska renoveras så gör vi det själva.
känns som du halkar in på gipsväggar också fast tråden inte handlade om det från början, med tanke på rotdosor och reglar som du nämner, då kan jag ju få det sagt på en gång att självklart fräser vi hål för eventuellt rotdosor i nya gipsväggar själva
sätter vi apparatdosor så är det självklart att snickarna gör hål för dosorna i samband med uppsättning av gipset.
vad menar du med att elektrikern markerar på regeln? att snickarna även monterar dosor/slang eller?
att jag skriver självklart är för att det är självklart för mig samt självklart för dom firmorna jag jobbat på, sen kanske de skiljer sig i andra delar av Sverige.
du verkar vara mera inne på nybyggnation och inte jag
Jag brukar förbereda lite olika plankor med dosborren några med 1 hål 2 hål 3 hål.
som är rätt borrade för kombinationsram.
Så om jag nu har ett ställe där jag ska ha två dosor i hoppa, tar jag en 2-håls planka sätter i hoppa dosorna trycker i dom i hålen på plankan och skruvar fast dom framifrån i plankan.
knakar upp hållet i vägen och lodar in dom med vattenpasset skruvar fast plankan med 2 långa skruv i plankan sen bara på med fogskum. låt det stelna sen ta bort plankan och du har dosorna perfekt!
som är rätt borrade för kombinationsram.
Så om jag nu har ett ställe där jag ska ha två dosor i hoppa, tar jag en 2-håls planka sätter i hoppa dosorna trycker i dom i hålen på plankan och skruvar fast dom framifrån i plankan.
knakar upp hållet i vägen och lodar in dom med vattenpasset skruvar fast plankan med 2 långa skruv i plankan sen bara på med fogskum. låt det stelna sen ta bort plankan och du har dosorna perfekt!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Då ena stuttsen saknas på dosan så blir det ju ett hål in i dosan. (den har fallit offer för kniven ser det ut som.)devavi skrev:
Sen om man har dosor med dubbelstutts eller väljer att ta bort stuttsarna vid tex kombinations montage så finns det täckbitar att köpa till.
http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/elko-blindplatta
Men det går som sagt inte att använda om man bara slaktar ena stuttsen.
EDIT: Överseriös fastsättning av PM flex? slangen jämte den enkla dosan. JR klammer var lyxigt. En annan brukar ju bara dra dit några TC/TCS/mepack klammer alt fixera med någon skruv/spik på snedden framför. Det läggs ändå igen ganska omgående så Bara de sitter på plats dugligt undertiden brukar vara fullt tillräckligt.
Redigerat:
