12 919 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
Dubbla dosor ej vågrätt
Mjo...det där ska nog gå att få till.
Ja jä...tänkte inte på mellanrummet. Som sagt, det kan gå.
SBH, sätter snickaren "rätt" sida då h*n enklar väggarna så blir det knappast så många hål att ta för snickaren. Men troligtvis har han ingen aning om vart dosorna hamnar och sätter skivorna på "fel" sida och då kan det bli lite mer håltagning. Men det kan h*n väl knappast lasta elektrikern för eller??
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Nu såg jag bilderna. Denna montage är komplett fel. Fel materiel, fel placering. Det kommer inte bli bra. Det finns dosor för dubbel eller trippel apparater och inte för regelvägg men det visste tydligen inte elektrikern.
Gör om gör rätt.
Gör om gör rätt.
Ja, är det inte lite konstigt att det alltid är där snickarna tagit hål (på dubblingen) som dosorna inte riktigt passar i hålen utan det spänner och bänder eller så sitter dosorna helt eller delvis bakom skivan och det ibland bara syns en bula på skivan 
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vad är fel med detta då? Enda jag kan antyda på är mellanrummet mellan dosorna som kan ställa till besvär vid kombinationsmontering.Thomas_Blekinge skrev:
Fel material??
Då har jag gjort fel ute på byggena när man har gjutit väggar och någon dosa här och där har lossnat för att armering eller ventilationsrör har legat i vägen. (Spikar man på dubblingsformen så är de snudd på omöjlig ibland att veta exakt om de går fritt.) Så du säger att vid fräsning/spårning i vägg oavsett material så får inte vp2 dosor användas? ja jösses. VP2 dosor är ju utmärkta att använda på väggar där man inte vet materialets tjocklek och ingen vill ha en dosan utanför väggen utan snarare max 2mm in i väggen. Annars ska distansringar användas.
Placeringen är knappast fel då vi inte vet varken höjder eller placering eller vad apparaterna är till för. Enda felet är isf att dosorna inte ligger kloss ann varandra.
Jag tycker detta är ett utmärkt val av apparater och fastsättning. Jag kan tänka mig att det är två olika grupper så därför de sitter som de gör. Varför ena stuttsen på ena dosan saknas kan man fråga sig dock.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg