Tohmas_Blekinge, dit ordval är lite felaktigt eller så är du (som vanligt) lite snett ute, ditt "Sånt ska det vara" bör i stället skrivas "så KAN det vara" då det bara är en variant av ett flertal korrekta sätt.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
tommib
Fast att det är snett är ju faktiskt ett mindre problem jämfört med att dosorna sitter nästan, men inte riktigt bredvid varandra. En tvåfacks täckram kommer förhoppningsvis att fungera (som elmont m.fl. tror), annars blir det svårt för det kommer inte gå med två enkelramar. Två grupper eller inte så är det konstigt att dosorna sitter som de gör. Personen som gjort det verkar inte ha fattat att man hakar i dosorna i varandra vid kombinationsmontage.....

Dosorna är till två styck dubbeltrapp-brytare antagligen av typ renova som skall sitta i kombinationsram.

-=fullmoon=- skrev:
Varför ena stuttsen på ena dosan saknas kan man fråga sig dock.
Stutsen är nog borta för att de skall få plats. Han blev lite kallsvetting när jag sa till att han var igenom väggen. Då blev han lite försiktigare och ville inte bila mer, vilket jag ändå uppskattar.

Allt samantaget tror jag det får görs om.

Redigerat:
evading skrev:
Dosorna är till två styck dubbeltrapp-brytare antagligen av typ renova som skall sitta i kombinationsram.
Då är det nog läge att göra om, Renova är inte förlåtande för fem öre.

S
Fotografen skrev:
Är väl därför det ibland går åt trix, fix och stora täckramar när brytarna ska upp...?:rolleyes:;)
som tur finns det målare som fixar hantverkares tabbar :thumbup:

Menar du att målare inte är hantverkare :eek:

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Jag tycker detta är ett utmärkt val av apparater och fastsättning. Jag kan tänka mig att det är två olika grupper så därför de sitter som de gör. Varför ena stuttsen på ena dosan saknas kan man fråga sig dock.
finns väl ingen anledning att behålla stussarna som inte kommer användas när man bilar in i tegel?

nu blev de 2 svar, vet ej hur man citerar 2 stycken i samma post. passar på att även skriva till trådskaparen i denna post så de inte blir en tredje, den elektrikern bör göra om dosorna om det är tänkt att ha en 2-facksram där

SBH skrev:
ehe. nä. inte elektriker som hanterar ytskikten. kan räkna hålen som en elektriker gör för dosor på min ena hand på ett bygge. om det inte är mycket rotdosor då
menar du håltagning för att fälla in dosor i t.ex betongväggar på ett stort bygge?
självklart tar vi in håltagare för de.

S
devavi skrev:
nu blev de 2 svar, vet ej hur man citerar 2 stycken i samma post. passar på att även skriva till trådskaparen i denna post så de inte blir en tredje, den elektrikern bör göra om dosorna om det är tänkt att ha en 2-facksram där

menar du håltagning för att fälla in dosor i t.ex betongväggar på ett stort bygge?
självklart tar vi in håltagare för de.
ingen aning vad rotdosa är?

Rotdosor är ej avsedda att putsas in i tegel/betongväggar, dessutom är dom besvärliga att använda om man vill sätta dubbla dosor.

SBH skrev:
ingen aning vad rotdosa är?
vad menar du? att elektrikerna inte tar hål i gipsväggarna för sina rotdosor eller vadå?

S
elmont skrev:
Rotdosor är ej avsedda att putsas in i tegel/betongväggar, dessutom är dom besvärliga att använda om man vill sätta dubbla dosor.
var bara ett exempel.

S
elmont skrev:
Menar du att målare inte är hantverkare :eek:
men målaren är ju den enda som målar och spacklar eller?

S
devavi skrev:
vad menar du? att elektrikerna inte tar hål i gipsväggarna för sina rotdosor eller vadå?
alltså ett bygge kan ju vara en reperation/ombyggnad också. då kan det bli någon rot dosa.
händer ibland också att elektrikern bara märker på reglarna vart dosan skall vara. all håltagning får byggaren göra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.