25 086 läst ·
412 svar
25k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
AndersS:
Jag har inte riktigt tid att kolla alla inlägg men nog har du väl skrivit ganska mycket om slask ock våt asfalt? Bl.a.:
"Dubbdäck är INTE bättre på våt asfalt, torr asfalt eller i stabilitet, men bättre vid is på asfalt (oftast med bra dubb kvar)."
Jag har inte riktigt tid att kolla alla inlägg men nog har du väl skrivit ganska mycket om slask ock våt asfalt? Bl.a.:
"Dubbdäck är INTE bättre på våt asfalt, torr asfalt eller i stabilitet, men bättre vid is på asfalt (oftast med bra dubb kvar)."
Ditt avslutningscitat blir sämre för dig om du tar med hela texten. De är ju inte så jättepositiva till dubbfritt i testet men nämner att dubbdäcksförbud blir ett "visserligen påtvingat men helt avgörande" argument till valet av däck.
Kan du släppa det där med grepp på våt väg och modd efter att ha läst det här testet? Nu kan du ju inte anklaga mig för att inte ha på fötterna som individ utan har ett ganska seriöst test att titta på.
Välj fegt
Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på, ta hänsyn till den egna bilens säkerhet, den egna erfarenheten och om man har möjlighet att välja andra färdmedel när det blir riktigt besvärligt i trafiken.
Och kunde vi förutsäga vinterväglaget så skulle det blir enklare. Stockholm med fler andra städer har redan miljözoner som främst slår mot tunga trafiken. Det är bara en tidsfråga innan miljözonerna kompletteras med reglering även av personbilars miljöpåverkan. Det finns redan i Tyskland. Och hur lätt skulle det inte vara att också bannlysa användning av dubbdäck på fler gator eller hela stadsdelar.
Det blir ännu ett argument att överväga vid valet av däck visserligen påtvingat men helt avgörande för många. Det finns en hake ingen politiker kan förbjuda isiga vägar. Så välj vinterdäck fegt. Pruta inte på kvalitet, oavsett om det blir dubbeller friktionsdäck!"
Kan du släppa det där med grepp på våt väg och modd efter att ha läst det här testet? Nu kan du ju inte anklaga mig för att inte ha på fötterna som individ utan har ett ganska seriöst test att titta på.
Välj fegt
Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på, ta hänsyn till den egna bilens säkerhet, den egna erfarenheten och om man har möjlighet att välja andra färdmedel när det blir riktigt besvärligt i trafiken.
Och kunde vi förutsäga vinterväglaget så skulle det blir enklare. Stockholm med fler andra städer har redan miljözoner som främst slår mot tunga trafiken. Det är bara en tidsfråga innan miljözonerna kompletteras med reglering även av personbilars miljöpåverkan. Det finns redan i Tyskland. Och hur lätt skulle det inte vara att också bannlysa användning av dubbdäck på fler gator eller hela stadsdelar.
Det blir ännu ett argument att överväga vid valet av däck visserligen påtvingat men helt avgörande för många. Det finns en hake ingen politiker kan förbjuda isiga vägar. Så välj vinterdäck fegt. Pruta inte på kvalitet, oavsett om det blir dubbeller friktionsdäck!"
AndersS skrev:
BMW sånt skräp, du skulle testa en X-Type 3.0 istället så får du se på grejerLundgrens skrev:
Tyvärr inte om du läst vad jag skrivit tidigare;nikasp skrev:
"Om sedan odubbat eller dubbat fungerar bäst i de tre första alternativen kan jag inte avgöra utan det beror på vilket fabrikat, modell och slitage däcket har, men även vilken bil de sitter på."
Det jag ville göra var att uppmärksamma att genom olika urklipp av artiklar och tester kan man vinkla budskapet utifrån syftet. Och även det som jag klippte in gällande hur man testar däcken, på nytt inklippt. Men hur fungerar det då i min Volvo som inte har t.ex. bakhjulsbromsarna bortkopplade.
" Tuulilasi gör bromstester på is och snö med ABS (låsningsfria bromssystemet) men med bakhjulens bromsar bortkopplade, vilket ger längre bromssträckor. Dessutom bromsar Tuulilasi i andra hastighetsintervall än Vi Bilägare. Start på snö sker till högre hastighet än det vi använder och när det gäller körning på testbanor kopplar Tuulilasi bort ESP (antisladdsystemet)."
Det var en kul tråd men nu släpper jag den då vi ändå inte kommer längre och det är väl inte så konstigt då även den så gällande "expertisen" har olika åsikter.
Jag uttrycker det som Vi Bilägare; "nya bilar, väljer bästa friktionsdäcket........ har stor körvana"
Nu har du klistrat in det där två ggr. Alla däck testades med samma förutsättningar så oavsett om finnarna klipper av bromsledningarna eller folierar höger hjul fram och bak spelar ingen roll - så länge alla däck getts samma förutsättningar i samma test så visar det ju skillnaderna.
Jag blev faktiskt lite förvånad över att dubbade är bättre även på våt väg jmf med nordiskt dubbfritt. Att dubb är bättre i slask och is var dock inget nytt. Att kontinentala dubbfria är bäst, följt av nordiska, på torr asfalt kan ju vem som helst lista ut.
Vi blev nog inte överens, du var mig en riktigt envis en, men jag tycker att den här testen bra matchar mina egna erfarenheter. Jag kommer troligen aldrig att köra dubbfritt av bekvämlighetsskäl (tystare) eller pga vägslitage. Är mer mån om att inte glida ut i någon korsning eller snurra på svartis eller annat otrevligt där dubb ger en betydande extra "edge". Jag kommer bara att köra dubbfritt om jag flyttar längre söderut än Sthlm eller påtvingas pga dubbdäcksförbud. Jag har idag ca 3 km längre resväg till jobbet på vintern då jag inte får köra på Hornsgatan på Söder.
Tack för god match och här kommer summeringen igen.
Från dubbdäckstestet:
"År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd."
"Med i testet är också ett bra nordiskt friktionsdäck för att ge en uppfattning om skillnaderna mellan dubbdäck och friktionsdäck."
"Friktionsdäcket är avsevärt sämre på is jämfört med dubbdäcken. Bromssträckan är cirka tio meter längre och vid start behöver friktionsdäcket dubbelt så lång tid för att nå samma hastighet. Kurvgreppet är bättre, men bara då ytan är ruggad av dubb, precis som på isbanan. Friktionsdäckets körtider blir ändå avsevärt längre och anses hopplöst att köra när man bytt från dubb.
På snö bromsar friktionsdäcket bättre och är på samma nivå vid start. Uppför branta backen är dubbdäcken snabbare. Vid forcerad körning på snö är friktionsdäcket i nivå med dubbdäcken. Men i snöslask tappar friktionsdäcket greppet tidigare. Bromssträckan i väta är längre än för dubbdäcken, men kortare på torr väg. Friktionsdäcket är mjukare och har inte lika precis styrning på torr väg. Ljudnivån är avsevärt behagligare jämfört med dubbdäck. Friktionsdäckets svaghet är mycket sämre grepp på is, något sämre i snöslask och på våt väg."
Jag blev faktiskt lite förvånad över att dubbade är bättre även på våt väg jmf med nordiskt dubbfritt. Att dubb är bättre i slask och is var dock inget nytt. Att kontinentala dubbfria är bäst, följt av nordiska, på torr asfalt kan ju vem som helst lista ut.
Vi blev nog inte överens, du var mig en riktigt envis en, men jag tycker att den här testen bra matchar mina egna erfarenheter. Jag kommer troligen aldrig att köra dubbfritt av bekvämlighetsskäl (tystare) eller pga vägslitage. Är mer mån om att inte glida ut i någon korsning eller snurra på svartis eller annat otrevligt där dubb ger en betydande extra "edge". Jag kommer bara att köra dubbfritt om jag flyttar längre söderut än Sthlm eller påtvingas pga dubbdäcksförbud. Jag har idag ca 3 km längre resväg till jobbet på vintern då jag inte får köra på Hornsgatan på Söder.
Tack för god match och här kommer summeringen igen.
Från dubbdäckstestet:
"År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd."
"Med i testet är också ett bra nordiskt friktionsdäck för att ge en uppfattning om skillnaderna mellan dubbdäck och friktionsdäck."
"Friktionsdäcket är avsevärt sämre på is jämfört med dubbdäcken. Bromssträckan är cirka tio meter längre och vid start behöver friktionsdäcket dubbelt så lång tid för att nå samma hastighet. Kurvgreppet är bättre, men bara då ytan är ruggad av dubb, precis som på isbanan. Friktionsdäckets körtider blir ändå avsevärt längre och anses hopplöst att köra när man bytt från dubb.
På snö bromsar friktionsdäcket bättre och är på samma nivå vid start. Uppför branta backen är dubbdäcken snabbare. Vid forcerad körning på snö är friktionsdäcket i nivå med dubbdäcken. Men i snöslask tappar friktionsdäcket greppet tidigare. Bromssträckan i väta är längre än för dubbdäcken, men kortare på torr väg. Friktionsdäcket är mjukare och har inte lika precis styrning på torr väg. Ljudnivån är avsevärt behagligare jämfört med dubbdäck. Friktionsdäckets svaghet är mycket sämre grepp på is, något sämre i snöslask och på våt väg."
I morse satt jag bara och smålog när jag i stan puttrade förbi bilar med dubbfritt gång på gång i korsningar och backar med min framhjulsdrivna dubbade V70
(ni som bor i Uppsala/uppland förstår precis vad jag menar)
Jepp, -1°C och snöblandat regn blir otroligt halt. Hörde ett par trafikmeddelanden om mängder med avåkningar runtomkring Stockholm när jag åkte in. Men det är klart, dubbfritt är ju nästan lika bra och det är ju bara dåliga bilister som åkt i diket och inget med däcken att göra
Vad säger du AndersS?
http://svt.se/2.22620/1.2717330/manga_olyckor_i_blixthalka
Känns som att det här gäller ganska bra idag:
http://svt.se/2.22620/1.2717330/manga_olyckor_i_blixthalka
Känns som att det här gäller ganska bra idag:
Glufsglufs skrev:
Redigerat:
Ja i morse var det sämsta tänkbara före för dubbfritt. Is på vägen och regn.
Konstigt nog gick det bra att ta det lite extra lugnt och öka marginalerna lite tills man kom ut på vägarna som underhållts på ett bättre sätt.... Jag fattar inte hur, men jag lever fortfarande. Jag tror jag ska köpa en lott.
Konstigt nog gick det bra att ta det lite extra lugnt och öka marginalerna lite tills man kom ut på vägarna som underhållts på ett bättre sätt.... Jag fattar inte hur, men jag lever fortfarande. Jag tror jag ska köpa en lott.
Rock'n Roll!
Alla som är erfarna och anpassar hastigheten får ju stopp och snurrar inte trots dubbfria däck (ironi) men de som är sämre förare går det såhär för. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14411469.ab
Självklart kan man ju ta det lugnt men t.ex. uppför en backe kommer man inte om inte friktionen räcker till. Samma sak nerför, börjar det glida så får man inte stopp utan dubb.
PS. Nej, jag har inte alls fått vatten på min kvarn. Det här vädret kom rätt lägligt i debatten
Alla som är erfarna och anpassar hastigheten får ju stopp och snurrar inte trots dubbfria däck (ironi) men de som är sämre förare går det såhär för. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14411469.ab
Självklart kan man ju ta det lugnt men t.ex. uppför en backe kommer man inte om inte friktionen räcker till. Samma sak nerför, börjar det glida så får man inte stopp utan dubb.
PS. Nej, jag har inte alls fått vatten på min kvarn. Det här vädret kom rätt lägligt i debatten
Helt rätt, uppenbarligen så räcker inte dubbade däck, men det har vi ju vetat hela tiden.nikasp skrev:Rock'n Roll!
Alla som är erfarna och anpassar hastigheten får ju stopp och snurrar inte trots dubbfria däck (ironi) men de som är sämre förare går det såhär för. [länk]
PS. Nej, jag har inte alls fått vatten på min kvarn. Det här vädret kom rätt lägligt i debatten![]()
Ja du gör samma sak som för 250 inlägg sedan Niklas. Du argumenterar/raljerar utifrån att folk kör i diket pga att dom har dubbfria däck men glömmer att vi skulle ha samma tidningsrubriker om alla hade dubbat. Att några färre skulle köra i diket alla hade dubbat vet vi men vi vet också att färre skulle göra i diket om dom hade ESP, nya däck oavsett typ, inte hade druckit sprit, inte SMSade, inte...osv.
Nikasp. Aftonbladets olycka. Skulle tro att några körde som om det vore sommarväglag. Vilka Rally-Kallar med bilar av senaste typ är så clever att de har tid och lust att anpassa hastigheten i blixthalka, till T-Fordshastighet 
Ska vi alltså tolka detta som att du anser att det ska vara upp till var och en att välja om man vill dricka sprit och sms'a under tiden man kör bil, eftersom var och en själv klarar av att anpassa sin körning efter förutsättningarna?MathiasS skrev:Ja du gör samma sak som för 250 inlägg sedan Niklas. Du argumenterar/raljerar utifrån att folk kör i diket pga att dom har dubbfria däck men glömmer att vi skulle ha samma tidningsrubriker om alla hade dubbat. Att några färre skulle köra i diket alla hade dubbat vet vi men vi vet också att färre skulle göra i diket om dom hade ESP, nya däck oavsett typ, inte hade druckit sprit, inte SMSade, inte...osv.
Själv tycker jag att ditt inlägg var bra såtillvida att det på ett ganska tydligt sätt påtalar varför vissa saker av säkerhetsskäl måste påtvingas medborgarna, trots att många kan hantera det ändå.
Såg en olycka där en tokig filbytare svängde rakt ut från en långsamgående fil till en snabbare, utan att se sig för. Första bilen panikbromsade, andra med, och den tredje som var en taxi, även jag och uppenbarligen de bakom mig också. Det vara bara det att taxin fick inte stopp och drog in i bilen framför. Det blev ett betänkligt stort avstånd från min bil fram till taxin. Jag noterade att första, andra och fjärde bilen alla hade dubbdäck, men inte taxin. Det är upp till var och en att bestämma sig för varför taxin inte stannade i tid, man skulle kunna säga att det berodde på att han inte hade dubbdäck, eller så skulle man kunna säga att föraren inte var erfaren nog att hålla tillräckligt stort avstånd. Det tråkiga med att lita på den mänskliga faktorn, är att den mänskliga faktorn inte är ofelbar, inte ens för en yrkeschaufför.
De av er som föresprålar friktionsdäck, vilket av följande påståenden anser ni vara mest rätt?
0. Det är bra att det finns dom som kör på dubbdäck, men alla ska få välja själva
1. Var och en borde få välja själv oavsett var man bor.
2. Var och en borde få välja själv oavsett var man bor men förbud på vissa vägar är bra
3. Dubbdäck behövs inte söder om dalälven.
4. Det bästa vore om ingen körde på dubbdäck
5. Dubbdäck borde förbjudas
0. Det är bra att det finns dom som kör på dubbdäck, men alla ska få välja själva
1. Var och en borde få välja själv oavsett var man bor.
2. Var och en borde få välja själv oavsett var man bor men förbud på vissa vägar är bra
3. Dubbdäck behövs inte söder om dalälven.
4. Det bästa vore om ingen körde på dubbdäck
5. Dubbdäck borde förbjudas
Redigerat: