Jo Thomas, det händer förstås hela tiden. Här i villaområdet frös det i natt så det är bara is på gatan. Av någon konstig anledning lyckas jag fortfarande ta mig till och från huset utan att krocka med något eller dö. Fläckvis is var det på motorvägen i morse också, även det överlevde jag. Obegripligt.

nikasp skrev:
Puh, jag argumenterar för att dubbat är ett säkrare val för körning vintertid. Försöker inte övertyga dig men vill inte att sådana som du ska övertyga osäkra att välja dubbfritt pga förståsigpåare som anser att dubbfritt är lika bra. OK?
Ok? Näe. Jag förstår inte vad du skriver.

Sådana som jag, är det människor som kör med dubbfria däck? Eller vilken kategori har jag hamnat i?

Förståsigpåarna som anser att dubbfritt är lika bra - vilka är dom egentligen?

Om man ska prata om vad som är bra eller dåligt så skulle jag vilja säga att för mig är dubbfritt tillräckligt bra. För mig alltså.

Tester av däck visar att dubbdäck i många fall är att föredra framför dubbfria. Givetvis ska alla få välja själv vilka däck de ska ha förutsatt att de är lagliga. Problemet är att det skapas regler och förbud som gör att dubbdäck förbjuds. Detta går emot nollvisionen i trafiken eftersom det i många fall blir längre bromssträckor när man kör dubbfritt. Riskerna för att skadas eller dö kan då öka med sämre (dubbfria) däck.
Sedan kan man inte lyssna så mycket på egna anekdoter. Det är när älgen springer ut framför dig klockan 07 på morgonen, när pulkan med barnet kommer ut i vägen etc. Då kan de där extra meterna du vinner i stoppsträcka vara livsavgörande. Hur många här har varit med i sådana situationer? De flesta kommer förmodligen inte uppleva dem heller.

Jag skulle kunna låtit bli bilbälte de 10-15 år jag kört bil eftersom jag aldrig krockat. Betyder det då att bilbälten är onödiga? Bilbälten behövs ju bara när man krockar och det tänker jag inte göra.

Korvgubbe
Danne12345 skrev:
Jag skulle kunna låtit bli bilbälte de 10-15 år jag kört bil eftersom jag aldrig krockat. Betyder det då att bilbälten är onödiga? Bilbälten behövs ju bara när man krockar och det tänker jag inte göra.
Kan vi inte alla gemensamt komma överens om att sluta jämföra att köra odubbat med att köra utan bilbälte? Den dagen det blir olagligt och böter på att köra med odubbade vinterdäck så ska jag vara den första att välkomna tillbaks den jämförelsen men tills dess kan vi väl försöka att hålla oss till antingen äpplen eller päron?

Korvgubbe skrev:
Kan vi inte alla gemensamt komma överens om att sluta jämföra att köra odubbat med att köra utan bilbälte? Den dagen det blir olagligt och böter på att köra med odubbade vinterdäck så ska jag vara den första att välkomna tillbaks den jämförelsen men tills dess kan vi väl försöka att hålla oss till antingen äpplen eller päron?
Det var ingen jämförelse och definitivt inte en jämförelse i juridisk mening. Det var för att visa att folks anekdoter om att ha kört dubbfritt i 20 år utan problem inte är ett vettigt underlag att fatta beslut på vilka däck som är bäst. Just eftersom det är vid få tillfällen man verkligen behöver dubbarna, precis som med bilbältet. För att kunna göra en bedömning gör man riktiga tester. Dessa tester där man jämför visar att dubbdäck i flertalet fall är att föredra framför dubbfria.
Behövs det då några personliga anekdoter tycker du?

Om alla "Rally-Kalle" sänker hastigheterna och håller avstånden så tror jag däcken är bra oavsett man kör dubbat eller odubbat. Själv kör jag, efter många beprövade märken, bättre och sämre begagnade bilar, den mest optimala bilen i dag. Alla årstiders bil! Fantastisk väghållning med eller utan dubb :)

Om alla kunde köra normalt och hålla avståndet så slapp man kanske panikbromsningar med avåkningar som följd.
Har 3st olika bilar som används dagligen, har både dubbat och odubbat på dom och anser nog att det fungerar lika bra bara man kör med insidan av huvudet. Har pendlat dagligen 5,5mil till jobbet med odubbat på isiga småvägar har ej panikbromsat för älg men däremot för en vildsvins galt på ca 300kg och det fungerade det också...med odubbat. Med antispinn och antisladd på bilen så går det att åka normalt på isiga vägar .
Och jag måste fråga Nikasp som är civilingenjör.... ang breda o smala däck.. hur gör man då man inte får ha smala däck på bilen för fordonstillverkaren ?? Har dom fel ? fungerar inte dom bilarna på vintern eller har kanske inte bredden så stor betydelse som man trodde förr i tiden ??

Johan Gunverth skrev:
Smala dubbdäck som avverkar asfalten snabbare, som kräver hårdare beläggning på vägarna, som ökar omgivningsbullret markant, som skapar ohälsa bland folket och garanterat har ihjäl ett par tusen personer per år utan att de ens var i närheten av trafiken och än mindre behövde ställa sig frågan om deras bil skulle ha dubbat eller dubbfritt.
Inse att det är ett större problem med dubbar än vad den enskilde bilisten ser.
Man önskar ju verkligen att dubbdäcksförbudet på vissa gator i Stockholm istället hade varit ett partikelförbud med ett visst gränsvärde och sedan lämna det till tillverkare och användare hur man uppfyller kravet. Må det sedan vara genom friktionsdäck, extra breda dubbdäck, eller någon annan teknisk lösning.

Jämför gärna med andra regelverk som nuförtiden skrivs om så att de inte favoriserar vissa tekniska lösningar utan istället stimulerar till teknisk utveckling.

Micro skrev:
Om alla kunde köra normalt och hålla avståndet så slapp man kanske panikbromsningar med avåkningar som följd.

har ej panikbromsat för älg men däremot för en vildsvins galt på ca 300kg och det fungerade det också...med odubbat. Med antispinn och antisladd på bilen så går det att åka normalt på isiga vägar .
Ska vi tolka detta som att du själv inte klarar att köra normalt?
Eller är det möjlighen så att du trots allt inser att det finns situationer där man tvingas panikbromsa även om man kör normalt? (Som om det bara vore galningar som råkade ut för olyckor).

Både antispinn och antisladd kräver ett visst mått av friktion för att fungera, och hjälper inte vid inbromsning. ABS i all ära, men inte heller denna är till någon större nytta om man inte har någorlunda bra grepp.

Vissa säger att dubbdäck skulle ge en falsk trygghet, men det är ingenting jämfört med elektroniska säkerhetssystem, vissa tror tydligen att man kan köra som vanligt även vid blixthalka. Snacka om falsk trygghet.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Man önskar ju verkligen att dubbdäcksförbudet på vissa gator i Stockholm istället hade varit ett partikelförbud med ett visst gränsvärde och sedan lämna det till tillverkare och användare hur man uppfyller kravet. Må det sedan vara genom friktionsdäck, extra breda dubbdäck, eller någon annan teknisk lösning.

Jämför gärna med andra regelverk som nuförtiden skrivs om så att de inte favoriserar vissa tekniska lösningar utan istället stimulerar till teknisk utveckling.
Det hade ju varit en smal sak om det verkligen bara varit däcken som orsakade alla partiklar.

Micro skrev:
Har 3st olika bilar som används dagligen, har både dubbat och odubbat på dom och anser nog att det fungerar lika bra bara man kör med insidan av huvudet. Har pendlat dagligen 5,5mil till jobbet med odubbat på isiga småvägar har ej panikbromsat för älg men däremot för en vildsvins galt på ca 300kg och det fungerade det också...med odubbat. Med antispinn och antisladd på bilen så går det att åka normalt på isiga vägar .
Och jag måste fråga Nikasp som är civilingenjör.... ang breda o smala däck.. hur gör man då man inte får ha smala däck på bilen för fordonstillverkaren ?? Har dom fel ? fungerar inte dom bilarna på vintern eller har kanske inte bredden så stor betydelse som man trodde förr i tiden ??
Att hålla avstånd, att köra enligt hastighetsbegränsningar och allt annat man kan göra för att undvika en olycka är långt ifrån tillräckligt. Olyckor händer ändå. Det är därför de kallas olyckor. Det finnas oförutsedda moment i trafiken som inte går att beräkna och då spelar hastigheten och avståndet till framförvarande bilar inte alltid så stor roll.
Sedan kommer du med en personlig anekdot som inte säger någonting alls. Om du kört med dubbdäck skulle din stoppsträcka förmodligen blivit ännu kortare vilket minimerat risken. Som sagt, du kan säkert köra på blankslitna sommardäck vissa vintrar också utan olyckor.
Jag har själv i min ungdom kört på sommardäck någon vinter och jag bromsade för en annan bil utan att det skedde en olycka! Då kan jag säga att det går bra att köra med sommardäck bara man håller avstånden och kör långsammare. Fast det är ju inte rätt eller hur?
Hur ställer du dig till testresultaten som säger att dubbdäck i de flesta fallen är bättre? Är dina anekdoter mer tillförlitliga där när det gäller bromssträckor?

thomasx skrev:
Ja, i den bästa av världar har varje bilist 100% koll på 100% av väglaget 100% av tiden. :blushing: Jag menar, att det är torrt och fint väglag, och så plötsligt dyker det upp en isfläck, det händer ju liksom inte någon som kör dubbfritt. Visst är det lustigt hur det kan vara :rolleyes:
Visst kan det hända oberoende av vilka däck du har. Men om väglaget där jag kör mest är av det slaget att jag inte anser att dubbdäck ger någon fördel, dvs torr/blöt/lite moddig asfalt. I mitt resonemang så prioritera jag den däckstyp som passar bäst under de förutsättningarna.
Som jag skrev tidigare så valde även jag dubbdäck när jag i yrket var tvungen att ge mig ut på vägarna dag som natt oberoende av väder och då oftast med viss tidspress.
Så nu har jag kört ca 20år med dubbdäck och 15år odubbat, det är vad jag använder som referensvärde, och det har blivit runt 175.000mil vilket är min referens.

Och ska jag nu vara djävulens advokat för att ha optimalt fäste för en isfläck där merparten är torr väg, så gäller breda däck med mycket dubb och lite utstick. Och helst nya så här gäller inga som rullat 1000mil.
Smala däck är bra i snö när man behöver komma ned till fäste där däcken greppar och få det optimala. Dubb kan vara av värde även här men då gärna långa som slits snabbt.
Och på torr/blöt/moddig asfalt ett däck med grov däcksmönster och utan dubb.

Sedan är "däcksgubben" den som är bäst på att skifta och balansera min däck, men inte den som jag låter välja åt mig ;) Vet inte ens om det finns krav på körkort för den yrkeskategorin, men det underlättar säkert. :D

Redigerat:
P
Danne12345 skrev:
Att hålla avstånd, att köra enligt hastighetsbegränsningar och allt annat man kan göra för att undvika en olycka är långt ifrån tillräckligt. Olyckor händer ändå. Det är därför de kallas olyckor. Det finnas oförutsedda moment i trafiken som inte går att beräkna och då spelar hastigheten och avståndet till framförvarande bilar inte alltid så stor roll.
Sedan kommer du med en personlig anekdot som inte säger någonting alls. Om du kört med dubbdäck skulle din stoppsträcka förmodligen blivit ännu kortare vilket minimerat risken. Som sagt, du kan säkert köra på blankslitna sommardäck vissa vintrar också utan olyckor.
Jag har själv i min ungdom kört på sommardäck någon vinter och jag bromsade för en annan bil utan att det skedde en olycka! Då kan jag säga att det går bra att köra med sommardäck bara man håller avstånden och kör långsammare. Fast det är ju inte rätt eller hur?
Hur ställer du dig till testresultaten som säger att dubbdäck i de flesta fallen är bättre? Är dina anekdoter mer tillförlitliga där när det gäller bromssträckor?
Enligt ditt resonemang att alltid ha det bästa för att få den lilla extra säkerheten förutsätter jag att du köper nya dubbdäck varje år eftersom däck som blivit slitna är sämre än nya däck. Jag förutsätter också att du alltid köper ny bil varje år och alltid köper senaste säkerhetsutrustningen som billtillverkarna kommit på. Annars har du ju inte det lilla extra som behövs i händelse av en incident. Jag förutsätter också att du tvättar rutorna varje dag på bilen under vinterhalvåret eftersom du annars inte har det där lilla extra som kan fälla avgörandet vid en oförutsedd händelse i trafiken.

Ja, jag överdriver och raljerar, men min poäng är att jag anser att man gör en avvägning mellan många olika faktorer när man väljer däck, där kortast möjliga stoppsträcka på blankis är en av faktorerna. Det finns andra faktorer man kan tänkas ta hänsyn till och olika personer tar olika mycket hänsyn till olika faktorer, därav också meningsskiljaktigheter. Jag känner till folk som utan problem köper 10-15 år gamla däck med bra mönsterdjup på blocket för att det är billigt och jag själv skulle inte ens försöka sälja såna gamla däck på blocken, trots bra mönster jag vill inte att såna däck ska komma ut i trafiken med hänsyn till mina medtrafikanter.

Redigerat av moderator:
Klokt prat!

wallbash.gif

Misstänker att jag nu talar för alla :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.