2 239 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Dubbeltrappbrytare
Sida 1 av 2
Jag har en sådan i en apparatdosa som är matad med två rör.
I ena röret kommer två svarta mellantrådar ner och en vit tåndtråd går tillbaka upp till hallbelysning.
I andra röret kommer en brun fas ner och en vit tändtråd går tillbaka upp till en fönsterlampa.
Begår jag ett fel om den bruna fasen matas från en annan grupp/fas än de två svarta mellantrådarna?
Det kommer då att kunna finnas 400v (beroende av hur gruppsäkringarna sitter på fasskenan i centralen) mellan brun och svart ledare i samma apparatdosa.
Får/bör man koppla så?
I ena röret kommer två svarta mellantrådar ner och en vit tåndtråd går tillbaka upp till hallbelysning.
I andra röret kommer en brun fas ner och en vit tändtråd går tillbaka upp till en fönsterlampa.
Begår jag ett fel om den bruna fasen matas från en annan grupp/fas än de två svarta mellantrådarna?
Det kommer då att kunna finnas 400v (beroende av hur gruppsäkringarna sitter på fasskenan i centralen) mellan brun och svart ledare i samma apparatdosa.
Får/bör man koppla så?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Är det ström från två olika grupper ska/bör dosan vara uppmärkt med en varning att det är ström från olika grupper.
Är det säkert att det är olika grupper?
Det kanske går att flytta över fönsterlampan att matas från trappkopplingen.
Protte
Är det säkert att det är olika grupper?
Det kanske går att flytta över fönsterlampan att matas från trappkopplingen.
Protte
I och med att det är en bostad det handlar om så får du inte göra så, då en lekman (med nödig kännedom) får byta brytaren. När han bryter en grupp och en lampa slocknar tror han ju att brytaren är spänningslös vilket den ju inte är!
Ok, tack för svaret.
Jag misstänkete själv att det var en dålig lösning, därav min fråga här.
Eftersom allt fortfarande är i kabeldragningsstadiet så kan jag (eller någon annan) dra om och mata trappkopplingen från motsatt håll.
Då blir det samma grupp till både trappkopplingen och fönsterlampan.
Jag misstänkete själv att det var en dålig lösning, därav min fråga här.
Eftersom allt fortfarande är i kabeldragningsstadiet så kan jag (eller någon annan) dra om och mata trappkopplingen från motsatt håll.
Då blir det samma grupp till både trappkopplingen och fönsterlampan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Varför trassla med en dubbeltrapp i ett nybygge, sätt separata brytare. Det är inte förbjudet med en dubbeltrapp men lite opraktiskt.
Protte
Protte
Väcker liv i tråden då jag har ett liknande problem. Ska ha en brytare vid trappen nere (trappbrytare) som ska tända spottar i trappens tak. Dessa ska även kunna tändas från övre delen av trappen.
Matningen kommer från en grupp på övervåningen.
Problemet är att jag även vill ha en brytare nere vid trappen som betjänar nedre hallen. Dvs två faser från olika grupper i samma apparatdosa vilket inte är tillåtet.
Tänker mig att man gör som någon här föreslog och har två separata dosor, helt skilda från varandra.
Eller finns det något annat sätt?
Matningen kommer från en grupp på övervåningen.
Problemet är att jag även vill ha en brytare nere vid trappen som betjänar nedre hallen. Dvs två faser från olika grupper i samma apparatdosa vilket inte är tillåtet.
Tänker mig att man gör som någon här föreslog och har två separata dosor, helt skilda från varandra.
Eller finns det något annat sätt?
Om du vill slippa borra och såga i väggarna för att dra nya rör och skapa plats för en extra apparatdosa så kan du ju alltid använda dig av z-wave prylar. Då sätter du bara en puck bakom strömbrytaren där nere och en däruppe. Därefter så kan du fjärrstyra belysningen från källaren utan att riva och dra nya rör.
Det är ju visserligen inte gratis med z-wave men ibland så kan det ju vara värt några kronor för att slippa riva ett rum och dra rör, dessutom så är ju inte tapeter gratis heller.
Sammanlagt bör det väl kosta strax över 2000:- om du köper två z-wave insatsbrytare och en controller. Fördelen är att det är lätt att bygga ut systemet om du vill kunna styra fler saker i huset från olika platser. Varför inte släcka all belysning från ytterdörren så att du slipper springa runt i huset varje gång du går till jobbet...
Det är ju visserligen inte gratis med z-wave men ibland så kan det ju vara värt några kronor för att slippa riva ett rum och dra rör, dessutom så är ju inte tapeter gratis heller.
Sammanlagt bör det väl kosta strax över 2000:- om du köper två z-wave insatsbrytare och en controller. Fördelen är att det är lätt att bygga ut systemet om du vill kunna styra fler saker i huset från olika platser. Varför inte släcka all belysning från ytterdörren så att du slipper springa runt i huset varje gång du går till jobbet...
Tack för svar. Låter som en trevlig men kanske lite väl avancerad och dyr lösning
Väggarna är öppna och det är bara att dra rör och fästa dosor. Två dosor med lite mellanrum, väl uppmärkta borde väl vara ok?
Väggarna är öppna och det är bara att dra rör och fästa dosor. Två dosor med lite mellanrum, väl uppmärkta borde väl vara ok?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Apparatdosor sätter man ihop om de ska nyttjas till knappar o evt städuttag.
Det är fortfarande separata kopplingsutrymme så ena knappen kan ligga på grupp 5 och den andra på grupp 7 etc.
En normal person fattar att det är två olika grupper det handlar om. Trixa inte till det med massa annat utan sätt en till apparatdosa jämte och dit med två nya brytare bara.
Det är fortfarande separata kopplingsutrymme så ena knappen kan ligga på grupp 5 och den andra på grupp 7 etc.
En normal person fattar att det är två olika grupper det handlar om. Trixa inte till det med massa annat utan sätt en till apparatdosa jämte och dit med två nya brytare bara.
Ok så det är bara om man vill ha en dubbeltrapp i en gemensam dosa som det blir fel? Två dosor sammansatta kan alltså innehålla varsin fas från olika grupper. Har jag fattat det rätt då?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det blir ju 2 lager plast mellan oavsett avstånd men ta inte upp hål mellan dosorna.
Protte
Protte
Tack för svar!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
jeppeknaster skrev:
Du har fattat det helt rätt.
Det är väldigt vanligt. Tex i trappor. Undervåningen har en grupp och övervåningen en annan. Tanken är ju att man ska kunna tända eller släcka innan man går in i ett mörkt rum. Så att man har två mellantrådar och tändtråden från "fel grupp" i en brytare jämte en annan är fullt normalt och lagligt.
Så dela du på de två rören och sätt dit två nya dosor istället och sätt ihop de (ska sitta ihop och inte bara kant i kant) så får man dit en kombinationsram dessutom.
Tack för jättebra svar!