Hej, det hände en grej som inte får hända.

Stod i köket nära röret till det öppna expansionskärlet. Hörde lite bubblande vilket jag aldrig hört förut så trodde först att expansionskärlet läckte. Sprang upp till den enda radiator som är inkopplad på röret som går till expansionskärlet. Hörde lite bubblande när jag öppnade termostaten vilket det brukar göra i början på säsongen om man öppnar upp termostaten, men det slutar efter någon sekund då det bara hamnar lite luft där. Det slutade inte utan det små gurglade konstant. Så jag sprang ner till pannan och såg 110° på panntermometern😅 Så stängde av oljebrännaren direkt.

Trodde min dubbeltermostat skulle hindrat detta från att hända därför trodde jag aldrig att pannan kokade. Utan jag trodde att jag hade ett läckage som gjorde att det bubblade för vätskenivån var lågt i radiatorn. Det var därför jag egentligen sprang ner för att kolla på tryckmätaren/termometern, för att få en indikation om jag förlorat vatten.

Öppnade termostaten och ser från överhettningsskyddets "bulb" att det läckt "kapillärvätska". På termostaten tror jag att kontakten blivit ihop svetsat på insidan då även när jag fick den till att klicka så bryter den ändå inte brännaren hur man än ställer termostaten. Eller så har "kapillärvätskan" läckt ut där också men tycker den borde bryta om jag drar ner på termostaten?

Oljebrännaren är korrekt inkopplad till dubbeltermostaten. Det är 1 kabel som går in till termostaten, där är första "brytaren" som är av eller på beroende på tempen i pannan. Sedan hoppar en kabel över till överhettningsskyddets "brytare" där utgående kabel är kopplat på. Denna brytare är normalt på och stängs endast av vid för varmt och stannar i av läget tills man manuellt återställt den. Enkelt förklarat 2 brytare i serie är det kopplat.

Ska detta verkligen kunna hända så enkelt eller har jag haft riktig otur?

Kom på en sak som kanske haft inverkan på detta är att jag smetat på vit kylarpasta i dykröret för att få termostaten mer responsiv och för att det var någon typ kylarpasta i den gamla dykröret. Kan detta gjort skadan? Känns otroligt men vad vet jag? En till detalj är att termostaten varit inställd så att oljebrännaren startat vid 75° och slagit ifrån vid 85°.

Måste nu ersätta denna termostat med en ny då jag gärna vill använda upp oljan. Denna termostat var ny och bara använda denna säsong. Det är en Baxi termostat även om den inte är tillverkad av dom. Känner att en Danfoss borde vara bättre kvalitet men måste då byta dykrör. Vilket kändes mindre kul då första gången var något spännande utan att först tömma systemet.

Så ska jag våga köpa en likadan "Baxi" termostat eller borde jag köpa en Danfoss. Har någon här haft liknande erfarenhet? Känns otroligt att jag ska lyckas ha samma dubbel otur igen?

Känner mej väldigt tacksam att jag var hemma och att det inte hände mitt i natten när jag sov. Känner mej som en korkad idiot även om jag tycker mej ha gjort korrekt. Vill att detta aldrig ska hända igen. Längtar verkligen tills jag installerat min Baxi Solo Innova panna. Då kan det inte brinna längre än den mängd ved man fyller ❤️

Ville bara uppdatera min lösning på problemet. Förstod att jag inte skulle få något svar. Men tänkte att det kanske räddar någon från att råka ut för samma sak.

Levde som en mänsklig termostat i några dagar med en massa springandes upp och ner i källaren. Vilket var kul då det var kallt ute (-25). 😆

Köpte en digital termostat med ett relästyrt "vägguttag" från Amazon som jag tänkte får fungera som ett andra överhettningsskydd utöver det som sitter i dubbeltermostaten. Monterade så att den mäter av tempen på dykröret och ställde in tempen på några grader högre utöver den temp jag kör pannan i. Så om pannan blir så varm så stänger den av sej själv och ingen spänning går igenom "vägguttaget" och stänger av brännaren. Sen ställde jag in så tempen för att uttaget ska starta igen var så lågt att det blir som ett överhettningsskydd. Använde den några dagar innan jag fick den nya dubbeltermostaten. Fungerade bra och slog av oljebrännaren dom gånger pannan gick upp i temp snabbare än mina alarm som jag hade på mobilen.

Köpte en ny "Baxi" dubbeltermostat där jag justerade överhettningsskyddet så det nu löste ut vid lägre temp ca 85 grader. Testade detta några gånger så jag kände mej nöjd över att det nu löser ut långt innan pannan kokar.

Känner mej säkrare nu även om Amazon termostaten förmodligen inte kommer fungera en längre tid. Men någon liknande lösning med dubbla överhettningsskydd tycker jag man borde överväga att installera om man kör pellets eller oljebrännare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.