Hej
Skall bygga ett plank ca 210cm högt. Liggande brädor på varannan sida. Stolparna blir 95x95.

typ något sådant här:
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/


Någon som har byggt något likande och kan dela med sig av några bilder?

enligt byggbeskrivningen skall dom liggande vara 45x120 vilket känns lite klumpigt, men kanske blir det bra symmetriskt när det kommer på plats
 
  • Skärmbild från webbsida, mobil, staketbyggnadsinstruktion, "Dubbelplank", gräs, himmel, 3D-skiss, utskriftsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står det 45 x 120? Det är inte 22 x 120?
 
Ritning av trästolpe med mått och snitt för vattenavrinning; konstruktionsdetalj för byggnadsarbete.

45x120 är innreliggarna som skall skuvas i
 
Nix 45x120 om jag tolkar rätt
 
  • Skärmavbild av materialspecifikation för byggprojekt med lista över byggmaterial och dimensioner på mobilenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HogeN HogeN skrev:
[bild]

45x120 är innreliggarna som skall skuvas i
Nej. Jag skall bygga med liggande, inte stående brädor
 
Ossian K Olsson
O OSTRUNE skrev:
Hej
Skall bygga ett plank ca 210cm högt. Liggande brädor på varannan sida. Stolparna blir 95x95.

typ något sådant här:
[länk]


Någon som har byggt något likande och kan dela med sig av några bilder?

enligt byggbeskrivningen skall dom liggande vara 45x120 vilket känns lite klumpigt, men kanske blir det bra symmetriskt när det kommer på plats
Trädgård med trästaket, klippta träd, grön växtlighet vid solnedgång eller gryning, stig intill staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har ett sånt som tidigare ägare av huset har byggt. På det stora hela är det ett helt okej snyggt staket men jag har en hel del underhåll att utföra kommande tiden med målning och utbyte av vissa plank.

Brädorna är för övrigt 145x28 och det tycker jag är helt okej smäckert. Stora problemet är att stolparna börjar ruttna och behöver bytas ut samt att det behövs stag på två ställen så det inte ska luta.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Vi har ett sånt som tidigare ägare av huset har byggt. På det stora hela är det ett helt okej snyggt staket men jag har en hel del underhåll att utföra kommande tiden med målning och utbyte av vissa plank.

Brädorna är för övrigt 145x28 och det tycker jag är helt okej smäckert. Stora problemet är att stolparna börjar ruttna och behöver bytas ut samt att det behövs stag på två ställen så det inte ska luta.
Tack. Hur mycket är det mellan brädorna, ser ut att vara mindre än 145?
 
Ossian K Olsson
O OSTRUNE skrev:
Tack. Hur mycket är det mellan brädorna, ser ut att vara mindre än 145?
Det är 6 cm. Hela staketet är ca 170 cm högt!

Stolparna är 70x70
 
  • Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
O OSTRUNE skrev:
Nej. Jag skall bygga med liggande, inte stående brädor
^^ visade till centano så han såg var 45x120 kom ifrån
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Bump
Någon någon mer som byggt och kan dela några bilder?
 
Bumpar igen.

Ska bygga dubbelplank med liggande bräder på 95x95 stolpar.

Funderar på 28x145 eller 28x120. Vad tror ni blir bäst?
~170cm högt.

28x145 med 11,5cm mellanrum på båda sidor eller 28x120 med 9cm mellanrum?
 
K
Har du skapat dig en ny användare?
 
Nej, såg en gammal tråd och tänkte jag skriver i den istället för att skapa en ny :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.