Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Hej
Spisen i stugan löser ut jordfelsbrytaren och ska bytas. Den är modell äldre och verkar vara kopplad med tre faser utan nolla i nuläget (se bilder). Förstår jag saken rätt att det viktigaste att kolla är om jag har nolla framdragen eller inte?
Spisen i stugan löser ut jordfelsbrytaren och ska bytas. Den är modell äldre och verkar vara kopplad med tre faser utan nolla i nuläget (se bilder). Förstår jag saken rätt att det viktigaste att kolla är om jag har nolla framdragen eller inte?
Steg 1. Vad är problemet?Henningelvis skrev:
Vad fick du för värden när du megga de din anläggning och är du helt säker att spisen är skyldig?
För det kostar en skön slant med en spis, om du sen vill ha en nyare är det en annan sak.
Nu är frågan om du kan dra i en femte ledare eller ifall du ska välja en spis som inte kräver nolla, vad för spis tänker du dig?
Ibland kan man få bort jordfelet genom att värma upp den utan jorden ansluten. Men ta det försiktigt i så fall. Betrakta spisen som spänningsförande.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
1. Jordfelsbrytaren löser ut när jag slår på ugnen, men det går att använda plattorna. All annan el i huset fungerar. Jag är rätt säker på att det är spisen.E El-Löken66 skrev:Steg 1. Vad är problemet?
Vad fick du för värden när du megga de din anläggning och är du helt säker att spisen är skyldig?
För det kostar en skön slant med en spis, om du sen vill ha en nyare är det en annan sak.
Nu är frågan om du kan dra i en femte ledare eller ifall du ska välja en spis som inte kräver nolla, vad för spis tänker du dig?
2. Min fråga var bara om det viktigaste i nuläget är att kontrollera om jag har nolla eller inte. Vad jag köper för spis är ännu inte en fråga för mig. Men jag förstår på dig som om det är det viktigaste att göra, så jag kollar det nu.
Ja, har du nolla kan du köpa vilken spis dom helst.
Det låter som att du har fått fukt i något element. Löser den ut oavsett vilket läge du sätter ugnen på?
Det går ofta att få tag i nya element också.
Det låter som att du har fått fukt i något element. Löser den ut oavsett vilket läge du sätter ugnen på?
Det går ofta att få tag i nya element också.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Riktigt snygg modell, den måste vara ovanlig. Kanske kan vara värt att laga den.Henningelvis skrev:
Men en med induktionshäll är också bra.
Nu behöver du en skruvmejsel och skruva bort plastdelen på ditt Perilex uttag.
Där inne bör sanningen ligga.
Ta även fram din spänningsprovare.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Ser ju modernt ut?Henningelvis skrev:
Är det bara 1,5mm2? I så fall blir du något begränsad med att Boosta och ugna samtidigt.
Nu får du mäta upp spänningarna, du kan gärna presentera resultatet här.
Sen behöver du Ohm äta i spänningslöst tillstånd, först med jordfelsbrytaren till och därefter samma mätning med jordfelsbrytare från.
Du bör kunna ta närliggande uttag, men ska du vara ordentlig ska du dra en tråd från centralen.
Så kan du presentera Ohmcärde.
Är jorden långt skalad eller sitter den inte under klämman ordentligt?
Har du testat om du kan köra ugnen i något läge utan att lösa jordfelsbrytaren?
Har du testat om du kan köra ugnen i något läge utan att lösa jordfelsbrytaren?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fukt i källaren, inför köp
Köpa & Sälja hus -
Helt lost inför husköp, besiktningsprotokoll säger mig inte så mycket.
Köpa & Sälja hus -
Råd kring besiktning inför ev. husköp
Köpa & Sälja hus -
Köpa källarlokal av BRF och införliva i bostadsrätt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Köpråd inför köp av vitvaror önskas.
Vitvaror