N
Så här ska det kopplas från husets PEN till garagets PE-N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill bara ha bekräftat att det är rätt innan jag kopplar vidare.(som på bilden)
Detta är kabeln + koppling i garaget, kommer från husetsproppskåp där det bara är PEN + 3 faser.
Kabeln är 5x6 men tänkte inte använda den blåa, använder gul/grön som PEN från husets skåp.

fråga 2.
Har 2poliga strömbrytare till lysrörsarmaturena i garaget, hade först tänkt bryta både 0 och fas. Men det hade vart enklare att bara bryta fasen. Spelar det nån roll ?

Kör på 5 ledare från huset till garaget. Dumt att köra 4 ledare när du ändå bara kan köra 5 ledarsystem efter elcentralen i garaget ändå. Bara lägg de under samma plint i huset/fasadmätarskåpet eller där du kopplar in dig.

2 polig brytare eller ej. Man bryter alltid Fasen/tändtråden. Nollan är överkurs i många fall att bryta.

• Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Som fullmoon skriver så bygg ett TN-S 5 ledarsystem till garaget. Det är inte tillåtet enligt dom nya reglerna att bygga ett 4 ledarsystem med en PEN ledare under 10 mm2. Det finns mängder av befintliga 4 ledar system i drift som har PEN ledare på 6 mm2 ibland tunnare i svenska bostäder.

Tänk på att övergångspunkten mellan 4 ledar och 5 ledarsystemet är en elanläggnings viktigaste punkter säkerhetsmässigt. Den punkten måste förbindas med stor omsorg och med riktiga anslutnlngsklämmor/ plintar.

Då utgår förbindelsen mellan jordfelsbrytaren och skyddsjordsskenan. Istället ansluts inkommande nolla (blå) till jordfelsbrytaren.

N
Nä nu hänger jag inte med.....
Det finns ju bara 3 faser + PEN i skåpet som jag drar kabeln från till garagets elcentral där jag har jfb som delar PEN till PE+N ?
Gammalt skåp på huset..För det är väl ingen mening att separera jordskenan o nollskenan i gamla skåpet när 0-skenan ändå inte leder nånstans? inkommande "från gatan" till hustet skåp är ju fortfarande bara PEN.

• Gilla
Morgan Olsson3
  • Laddar…
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
C
Då det är en central med separata PE och N-skenor och inte en mätartavla antar jag att man lämpligast kopplar utgående PE och N på PE-skenan enligt alternativ 3a, och inte på PE resp. N-skenan enligt alternativ 2 - för att det skall bli rätt om/när man senare utrustar matande central med JFB?

N
Tackar, nu klarnade det hoppas jag.... som 3a i länken då ?
Så på min bild ska "PEN-kabeln" bytas mot separat jord till jord och 0 till 0 i garagets central och jag sätter både 0 och jord kabel på den gemensamma 0/jordplinten i det gamla skåpet alltså.

Nu tar vi det från början.

Din elservis från gatan är säkert bara 3x6+6 ändå. Dvs Pen ledare, 4 ledar system. Dock i din elcentral i huset så delas PEN upp till PE och N. Men din kabel till garaget som du säger är en 5x6 är ju PE och N dvs 5 ledar system.

Men där du drar din kabel till garaget måste du ju koppla in antagligen i fasadmätarskåp eller i din elcentral/före. Och då kan man ändå dela upp så att du ha 5 ledar system från huset ut till garaget hela vägen.

Det är ändå det enda lagliga du kan göra om det inte är tex 5x10mm du har.

C
nova383 skrev:
0 till 0 i garagets central
Inte direkt utan via JFB då förstås.

nova383 skrev:
Tackar, nu klarnade det hoppas jag.... som 3a i länken då ?
Så på min bild ska "PEN-kabeln" bytas mot separat jord till jord och 0 till 0 i garagets central och jag sätter både 0 och jord kabel på den gemensamma 0/jordplinten i det gamla skåpet alltså.
Ja, enligt "3a" i den gamla centralen.
I garaget ska kabelns nolla endast gå till "N" på garagets JFB (ovansidan enligt din ritning). Nollskenan ansluts på andra sidan JFB (exakt som på din ritning). Jordskenan i garaget ska inte ha någon anslutning alls till JFB.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N
Så här ska det kopplas från husets PEN till garagets PE-N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här då ?
Gröna rutan är gamla "PEN-skåpet" o röda rutan är garagets central. kabeln få visualiseras däremellan : )

• Gilla
shephard och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Helt korrekt i #11. :thumbup:

• Gilla
shephard
  • Laddar…
Ett par kontrollfrågor

Ligger garaget i anslutning till huset?

Är huvudsäkringarna max 25 a ?

Att jag kollar beror på att kabeln kan behöva ha en extra avsäkring i matande ända om inte ovanstående är uppfyllt.

N
Garaget ligger ca 20-25 från huset
Ja. Max 25a .
Tänkte säkra "garagekabeln" med 3 egna 20 och har max 3x16 i garagets central. Kör alltså inte garagematningen rakt på huvudsäkringarna.
Rätt så ? Känns rätt iallafall : )

Det finns en poäng med att mata garaget före huvudbrytaren i huset. Då har du enkelt tillgång till ström om du av någon anledning vill bryta huvudbrytaren i huset.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.