Hej!
Har en lampskärm som enkelt går att sätta vilket takupphäng som helst på. Det upphäng jag har nu är ett dubbelisolerat takupphäng där kabeln behöver förlängas för att nå takkontakten. Takuttaget är jordat, men har förstått att då upphänget är dubbelisolerat går det bra att sätta en ojordad kontakt, korrekt?
Men, kabeln behöver alltså förlängas med nån meter, vilken typ av kabel ska jag skarva med? Måste väl vara en dubbelisolerad det med eller tänker jag fel? Söker på nätet men har svårt att hitta en svart textilsladd med de egenskaperna, eller är det bara jag som letar fel?
Så tacksam för lättbegriplig hjälp!
Men, kabeln behöver alltså förlängas med nån meter, vilken typ av kabel ska jag skarva med? Måste väl vara en dubbelisolerad det med eller tänker jag fel? Söker på nätet men har svårt att hitta en svart textilsladd med de egenskaperna, eller är det bara jag som letar fel?
Så tacksam för lättbegriplig hjälp!
Varmt tack för att du tar dig tid! Nu är det så att jag har en lampskärm av papper, tänk typen rislampa, och ej originalupphänget. Så råkade ha ett takupphäng som var snyggt, men för kort. Hur gör jag då? Skärmen av papper är ju ej dubbelisolerad. 
Det avgörande är att lamphållaren är monterad på rätt sätt, av plast/bakelit , med en s.k svamp ( isolering ) skärmen av papp skit i den, ingen metall, den ska ju hänga i kabeln och ha en plasthatt vid taket kanske., skruva isär lamphållaren ,kan sitta en låsflärp ini som måste tryckas ner för att skruva isär den. Då ska det finnas som en svampformation i den och skydda mot metall.
toppen, tack, kollar på det!J jonaserik skrev:Det avgörande är att lamphållaren är monterad på rätt sätt, av plast/bakelit , med en s.k svamp ( isolering ) skärmen av papp skit i den, ingen metall, den ska ju hänga i kabeln och ha en plasthatt vid taket kanske., skruva isär lamphållaren ,kan sitta en låsflärp ini som måste tryckas ner för att skruva isär den. Då ska det finnas som en svampformation i den och skydda mot metall.
Hej igen! Hoppas du eller någon annan orkar svara en gång till.J jonaserik skrev:Det avgörande är att lamphållaren är monterad på rätt sätt, av plast/bakelit , med en s.k svamp ( isolering ) skärmen av papp skit i den, ingen metall, den ska ju hänga i kabeln och ha en plasthatt vid taket kanske., skruva isär lamphållaren ,kan sitta en låsflärp ini som måste tryckas ner för att skruva isär den. Då ska det finnas som en svampformation i den och skydda mot metall.
Tacksam för någon länk eller hjälp med rätt söktermer!
Den med dragavlastning i plast och hänger i kabeln från tak och den lilla svampen som ser ut så här. Vad för skärm ska du ha, behöver ingen jordL Lindane skrev:
tack för svar! Jo jag vet, men på denna lamphållare funkar det ej, har testat allt och skruvat isär andra tidigare. Skärmen är av papper, så den är irrelevant. En svart lamphållare och lång textilsladd är vad jg önskar. Lamphållaren kommer att sticka upp en bit ur lampan.J jonaserik skrev:
Det är säkert en låsning ini hållaren , bara att du ser vad som är vad , annars går du till butiken och frågar hur man öppnar den, kan vara ett fel med den. Ska vara en låsning nu enligt regelboken.L Lindane skrev:
den är begagnad, ej nyköpt. Har beslutat att köpa hållare och sladd nya, men famlar fortfarande hur jg hittar rätt hållare? Eller om alla funkar?J jonaserik skrev:
Alla i bakelit eller plast fungerar och du ska då en kabelavlastning i plast som gängas i hållaren och en sådan plastsvamp jag visade förut. Går du till butiken och talar med någon på elavdelningen och säger hur du vill ha det, så får du rätt grejer. Kanske det finns färdiga med , beror på lite hur lång sladd det behövs
Klicka här för att svara