2 841 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Dubbel ersättning vid dubbel reseförsäkring?
Jag bokade nyligen 2 flygbiljetter via en reseförmedlare. Som många andra sidor tar de ut en icke tillåten avgift om man betalar med visakort, så jag valde direktbetalning via min bank. Det fiffiga är att reseförsäkringen som ingår när man betalar med Visakort även gäller om man gör en direktbetalning från internetbanken (i alla fall på min bank) MEN den gäller bara för den betalande och dess sambo, fru, barn, men gäller inte för min far som skall åka med mig. Så vi hade två val, boka en varsin biljett med varsitt visakort, eller att jag köpte till en reseförsäkring(ACE) från reseförmedlaren. Eftersom det fanns en uppsjö av avgångstider o flygbloag så kände jag att det var enklast om jag bokade båda biljetterna själv, annars risk att man bokar fel. Köpte till reseförsäkring för 111kr per skalle, o tyvärr kunde man såklart inte välja om man ville ha försäkringen bara för en person utan man måste köpa för alla personer, därav så har jag nu två försäkring för mig.
Jag skriver denna tråd av ren nyfikenhet, o undrar om jag i teorin skulle kunna få ut två ersättningsbelopp om något inträffar som berättigar mig ersättning? ..ett från Visa och ett från ACE-reseförsäkring.
(Sen kan man ju undra ifall det går att göra en kortreklamation då reseförmedlaren säger att det inte går att häva köpet av försäkringen, varken av den ena överflödiga försäkringen eller av båda försäkringarna. Men förmodligen så är försäkringarna en del i köpet o resor kan man inte häva enligt distansköpelagen)
Jag skriver denna tråd av ren nyfikenhet, o undrar om jag i teorin skulle kunna få ut två ersättningsbelopp om något inträffar som berättigar mig ersättning? ..ett från Visa och ett från ACE-reseförsäkring.
(Sen kan man ju undra ifall det går att göra en kortreklamation då reseförmedlaren säger att det inte går att häva köpet av försäkringen, varken av den ena överflödiga försäkringen eller av båda försäkringarna. Men förmodligen så är försäkringarna en del i köpet o resor kan man inte häva enligt distansköpelagen)
Klicka här för att svara