AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
USA kan inte ostron. De bästa ostrona hittar du inte där. Testa här hemma istället eller Frankrike.
Det där är ett stort dilemma här där vi bor vad gäller maten. Ett riktigt i-landsproblem. Går vi åt ena hållet blir det lokalproducerad kantarellmacka, går vi åt andra blir det lokalproducerade ostron. Båda kan fås med solnedgång. Vinet däremot, kan jag tillstå, krävs lite mer för än att knäppa med fingrarna :rofl:.

• Gilla
  • Haha
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Inte vi heller egentligen, detta är ett ”sommarproblem” när man har fönstret öppet och vartenda jänkare och BMW ägare skall visa upp sin bil :geek:
Skumt, vi har också fönstren öppna. Och har en hyffsat stor gata utanför. Inga problem faktiskt. Och då har vi dörren öppen till sovrummet pga små barn som kan ropa från sitt sovrum.

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där är ett stort dilemma här där vi bor vad gäller maten. Ett riktigt i-landsproblem. Går vi åt ena hållet blir det lokalproducerad kantarellmacka, går vi åt andra blir det lokalproducerade ostron. Båda kan fås med solnedgång. Vinet däremot, kan jag tillstå, krävs lite mer för än att knäppa med fingrarna :rofl:.
Alla har inte så nära till en bra krog utan för stan dock. du har tur.

edit: eller menar du att du gör mackan själv? För helt ärligt, hurt ofta svänger du ihop krögar-nivå mat på vardagen? ;)

Tjafsade bara lite med dig ;). Vad gäller just en plan kantarellmacka som på din bild, eller färska ostron för den delen, så har jag inte upplevt att en krögare tillfört så särskilt till rätten enligt min mening. Då tillför en naturupplevelse från ”produktionsplatsen” betydligt mer. Enda debaklet är som sagt vinet :D, men jag funderar allvarligt att installera en vinkylare i båten.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C
Bah, här på landet finns det kantareller överallt i skogen :cool:

...när du tar en promenad och köper äpplen, jordgubbar, kantareller, dill, lingon och blåbär :D

• Gilla
  • Älska
  • Haha
martin43 och 5 till
  • Laddar…
Tjafsade bara lite med dig ;). Vad gäller just en plan kantarellmacka som på din bild, eller färska ostron för den delen, så har jag inte upplevt att en krögare tillfört så särskilt till rätten enligt min mening. Då tillför en naturupplevelse från ”produktionsplatsen” betydligt mer. Enda debaklet är som sagt vinet :D, men jag funderar allvarligt att installera en vinkylare i båten.
Visst, fast det finns ju även mer avancerade rätter, och det sagt så tror jag ändå det är mer finnes med denna macka än vad de flesta svänger ihop, helt ärligt.

Det som är så nice med city, vi har råvarorna och kockarna! :P

Visst kan man köpa ostron, men då ska man också öppna dem utan att flisa, finns inget värre än flisor i ostronet

Staffans2000
vinkylare i båten.
Kölsvinet?

Visst, fast det finns ju även mer avancerade rätter, och det sagt så tror jag ändå det är mer finnes med denna macka än vad de flesta svänger ihop, helt ärligt.

Det som är så nice med city, vi har råvarorna och kockarna! :p

Visst kan man köpa ostron, men då ska man också öppna dem utan att flisa, finns inget värre än flisor i ostronet
Köpa ostron? :surprised:

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Köpa ostron? :surprised:
har du egna saliner på tomten? Imponerad! :D

Redigerat:
Staffans2000
har du egna saliner på tomten? Imponerad! :D
Det är bara att vada ut till fotknölarna och plocka dom. Men eftersom du bor på baksidan, med endast sötvatten utanför, är din okunskap förlåten:D.

Göteborgaren Staffan

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är bara att vada ut till fotknölarna och plocka dom. Men eftersom du bor på baksidan, med endast sötvatten utanför, är din okunskap förlåten:D.

Göteborgaren Staffan
Nej det är det verkligen inte. Ostron ska förädlas i speciella saliner.

Brutar! :D

...när man bara äter Claires :love:

Staffans2000
Nej det är det verkligen inte. Ostron ska förädlas i speciella saliner.

Brutar! :D
Saliner, Brutar?

De saltas in. Det visste jag inte. Jag trodde de åts levande.

Vad är "brutar" för något?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Saliner, Brutar?

De saltas in. Det visste jag inte. Jag trodde de åts levande.

Vad är "brutar" för något?

Staffan
Ostron föräldras efter de fångas i sk saliner, eller Claires på franska. Namnet kommer från att förr användes dessa dammar för att samla salt.

edit: de enklaste ostrona är Fines de claires, helt ärlig good enough.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.