2 246 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Du som kan tele: El- och telekabel i samma slang
Hej
Jag har dragit en slang i marken med tele och el i samma. Elkillarna (vattenfall) var okej med det, men berättade att telefolket inte tycker om det.
Vad har det egentligen för konsekvenser? Jag har hört att det kan bli störningar.
Kan någon sätta ord på utsträckningen av potentiell problematik?
Det är uppskattningsvis 10 meter det handlar om.
Gissningar undanbedes då jag har fått massor förut, tack
Tack
Jag har dragit en slang i marken med tele och el i samma. Elkillarna (vattenfall) var okej med det, men berättade att telefolket inte tycker om det.
Vad har det egentligen för konsekvenser? Jag har hört att det kan bli störningar.
Kan någon sätta ord på utsträckningen av potentiell problematik?
Det är uppskattningsvis 10 meter det handlar om.
Gissningar undanbedes då jag har fått massor förut, tack
Tack
Du kan vara helt lugn angående störningar.
Det som telekillarna inte gillar är om någon gräver av starkströmskabeln samtidigt med telekabeln, då är risken stor att man skjuter sönder något dyrt i änden på telekabeln och rent säkerhetsmässigt är det inte heller bra med 230V i telekretsarna.
Det som telekillarna inte gillar är om någon gräver av starkströmskabeln samtidigt med telekabeln, då är risken stor att man skjuter sönder något dyrt i änden på telekabeln och rent säkerhetsmässigt är det inte heller bra med 230V i telekretsarna.
Säker på att det inte finns något störningsargument? Jag har av en IT-installatör hört något om 5 cm avstånd... Det kan ju vara regler som är av annan karaktär... Men det är ju skönt om det inte finns några betydande risker här. 
Oavsett, tack!
Oavsett, tack!
IT-Installatören menade nog störningar på Ethernet nätverk av intilliggande el.tobbew skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 878 inlägg
Nej, inte en kabel som alltså består av ledare med sin isolering och en mantel utanpå. Denna har nödvändig isolering mot omvärlden och kan alltså samsas med en teleledning, annars skulle inte lampsladd få ligga och drälla på golvet!!
Det du tänker på är enkelisolerade ledare i rör. Där finns regler att samtliga ledare ska tåla den högsta förekommande spänningen.
Men visst, en kabel har också en märkspänning - en lampsladd är godkänd för 300 eller 500 V. Så man kan inte lägga denna tillsammans med en enkelisolerad ledare som håller 1000 V. Det krävs ett isoleringsskikt till som tål 1000 V. Så en lampsladd kan samsas med en 10 kV-kabel om man så vill. :x
Det du tänker på är enkelisolerade ledare i rör. Där finns regler att samtliga ledare ska tåla den högsta förekommande spänningen.
Men visst, en kabel har också en märkspänning - en lampsladd är godkänd för 300 eller 500 V. Så man kan inte lägga denna tillsammans med en enkelisolerad ledare som håller 1000 V. Det krävs ett isoleringsskikt till som tål 1000 V. Så en lampsladd kan samsas med en 10 kV-kabel om man så vill. :x
Det som kan störa vanlig analog telefoni och xDSL är nl.a. elstängsel och elektrisk järnväg. För elstängsel är det oftast när det ligger parallellt minst 500 m. För järnväg så räcker det att teletråden korsar järnvägen.
Dessa fel åkte jag några ggr under mina 8 månader som "kabeltattare" på Flextronics, 2005.
Dessa fel åkte jag några ggr under mina 8 månader som "kabeltattare" på Flextronics, 2005.
Klicka här för att svara