Åh, gud! Husvagn?! Det finns ju att hyra om man känner för att plåga sig på det viset.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Gamla vattenpass hade "justerbara libeller" men vad skulle de kalibreras mot?
Mot sig själv. Lägg passet på en någorlunda horisontell yta, notera bubblans position, vrid passet 180 grader och vid behov justera libellen så att bubblan får samma position oavsett hur passet är vridet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fabian2000 skrev:
Bilden på trappa ned till undervåningen.
Vi rev bort en heltäckande matta från 1985.
(Nej, mattresterna finns tyvärr inte kvar eller till salu)

Ps. I förgrunden Dompa.
Art: Blåval
[bild]
I don't always upvote.

But I always upvote Dompa <3

• Älska
  • Gilla
greger911 och 1 till
  • Laddar…
F fabian2000 skrev:
Vad skulle vi med alla plywoodskivor till?
För att följa upp debaclet på Bauhaus så har det köpet en koppling till en husvagn.
(Jag håller förresten på att författa en bok ”Husvagn - vän eller fiende”)

Vi hade ägt husvagn innan. Den användes säkert hela tre gånger innan den såldes. Efter några år kom vi åter på idén att husvagn, det är ju mysigt eller hur!?
Nåja, så klart vi köpte en husvagn igen.
Hur gick det? Läs nedan:

Vi är inne i stadie 6.

Stadie 1 - Eufori - köpet av husvagn. Allt är toppen. Man planerar resmål, köper nödvändiga saker till husvagnen. Tex nya golfklubbor och verktyg.
Fast mest kuddar, täcken, muggar. Planerar middagar, vad ska vi äta?
Vilken Tur att vi hittade husvagnen, lycka!
Man döper sin vagn till Pärlan eller Smultronstället.
Man Ska ha husvagn, punkt.

Stadie 2 - Överraskningsstadiet - man ska "bara" piffa lite till inför resan. Men oj, vad mjukt det var här i hörnet under soffan. Konstigt...

Stadie 3 - Chockstadiet - "bara piffa" övergår i chock efter mer rivande i det mjuka. Regalskeppet Vasa är i bättre skick efter att ha legat på botten i några hundra år. Låg vår båt, jag menar husvagn, också på botten?
Har man barn som besöker denna "utgrävning" frågar de inte sällan varför det luktar fuktig skog i den så nyss "fina" husvagnen.
Man hittar nya svamparter som ingen levande sett ljuset av till dags dato.
Tänk om ens husvagn ruvar på botemedel mot resistenta bakterier?
Löpsedlarna: "Familjens oväntade upptäckt - Super-penicillin funnet!" Tveksamt...
Träreglar smulas sönder av ens utandningsluft. Det är som att trampa på en enda gigantisk röksvamp om och om igen desto djupare man gräver.
Smaskens.
Man inser att detta inte hamnar topp tre över bra köp i livet.

Stadie 4 - Optimistiska fasen. Tur att det bara är ena väggen som är rutten. Och golvet. Okej den andra väggen också men det slutar vid...

Stadie 5 - Full blown. No return. Skiten ska väck. Inte husvagnen, det är för sent även om det skulle göra sig bra i en metallpress. Skiten som i allt ruttet, fuktskadat ska väck.
Man börjar rensa inredning. Väggar och isolering tas bort. Glädjen är stor när de för 30 år sedan använde 2 ton lim till all cellplast men 2mm plywood till bärande konstruktioner som golv och annat oviktigt.
Låt dig häpnas över hur några väggar och golv kan fylla 30 sopsäckar. Vad Är det med frigolit?
Återigen hyllar man tillverkarna när största bitarna frigolit man lyckas bryta loss är någon centimeter stor.
Man följer murkna träreglar allt längre och längre in i vagnen. Det är som att vandra på en öde väg där man bakom varje kurva hoppas hitta civilisationen=Läses som att hitta en icke(!) fuktskadad regel.
Stadie 4 glöms och realisten i en förstår att åka med husvagnen i övermorgon blir svårt...väldigt svårt.
Husvagnen döps ofta om till Ditt J-vla as eller annat passande namn.

Stadie 6 - Det bidde ingenting-stadiet. Alla går inte igenom detta stadie. Ett stadie där det ni köpt, en bostad på hjul, inte längre kan liknas vid detta. Efter rensning så är det just nu inte mycket kvar av mobila kojan.
Här gäller det att kraftsamla och arbeta vidare. Lockelsen att göra en rullande majbrasa är stor men det är bara att kämpa på.
Det kan vara behjälpligt med upplyftande ord som "Rom byggdes inte på en dag". Det eller droger, tunga droger.

Stadie 7 - Ner som en sol och upp som en pannkaka. Når man till stadie 7 utan att ha fotat, dokumenterat och undersökt hur husvagnen var uppbyggd under tiden man rev ned den i molekyler är det dags att söka på "skrotvärde husvagn", på lämplig sökmotor.
Har man fotat, dokumenterat och undersökt så söker man likt förbannat på "skrotvärde husvagn". Det är nu tungt. Mentalt tungt. Glädjande kan jag berätta att de dimensioner på isolering, träreglar etc som vagnen är uppbyggd med inte finns som standard i något byggvaruhus i hela landet.
Träreglar 30x30mm måste hyvlas till eller klyvas. Golvkonstruktionen kan bestå av cellplast med tjockleken 35mm där gyllene standard nu är 30mm eller 50mm osv.
Lösningar finns så klart för allt detta men det är en extra boost att behöva spendera mycket tid att leta material och få till dimensioner som passar.
Ekonomin blir lidande då utgifterna på magsårsmedicin skjuter i höjden.
Tänk att det bara är sju år sedan ni köpte husvagnen. Vi är ju noggranna, det är därför. Perfektionister. Näsan växer likt Pinocchio's.

Stadie 8 - Strimma av hopp. Sakta, kanske allt för sakta, tänds optimismen igen. Husvagnen börjar likna en husvagn igen. I alla fall i fantasin.
Barnen har visserligen blivit stora nu och skaffat egen familj men tänk så fin husvagnen blir när den är klar. Kanske de vill följa med ändå? Allt klart vilket decennium som helst.
Man tänker tillbaka på årets OS i Wien, året är nu 2036. Tiden går.
Hårfästet har flyttat för länge sedan och det finns inte en sportbil i världen som kan få en att se cool ut. Så lång tid har det nu gått.

Stadie 9 - Målsnöret. Nu är det nära. Så nära att man börjar planera resmål igen. Allt är så gott som klart. Piffande av inredning och mindre detaljer är allt som återstår.
Man bäddar ner sängen, måste ju provliggas.
Snart på väg, kanske camping vid en sjö?
Hmmm vad det känns konstigt, sängen lutar ju?! Nervöst lyfter man på madrass och den egenbyggda bänken. Vad mjukt det känns vid golvet...det sviktar...
Sonen, nu 35 år ung sticker in huvudet i vagnen och säger :
- Men farsan, det luktar ju fuktig skog...?

[bild]
Dagens asgarv! Tack för att du bjuder på det 😆

Redigerat:
  • Gilla
Don-T och 1 till
  • Laddar…
F fabian2000 skrev:
(vem fasen rasar mina fina vedstaplingar?)
Jag har också lite kompetensproblem när det kommer till att stapla stabilt. Jag har dock listat ut att det är katten vår som välter mina rangliga vedstaplar.

F fabian2000 skrev:
Vad skulle vi med alla plywoodskivor till?
För att följa upp debaclet på Bauhaus så har det köpet en koppling till en husvagn.
(Jag håller förresten på att författa en bok ”Husvagn - vän eller fiende”)

Vi hade ägt husvagn innan. Den användes säkert hela tre gånger innan den såldes. Efter några år kom vi åter på idén att husvagn, det är ju mysigt eller hur!?
Nåja, så klart vi köpte en husvagn igen.
Hur gick det? Läs nedan:

Vi är inne i stadie 6.

Stadie 1 - Eufori - köpet av husvagn. Allt är toppen. Man planerar resmål, köper nödvändiga saker till husvagnen. Tex nya golfklubbor och verktyg.
Fast mest kuddar, täcken, muggar. Planerar middagar, vad ska vi äta?
Vilken Tur att vi hittade husvagnen, lycka!
Man döper sin vagn till Pärlan eller Smultronstället.
Man Ska ha husvagn, punkt.

Stadie 2 - Överraskningsstadiet - man ska "bara" piffa lite till inför resan. Men oj, vad mjukt det var här i hörnet under soffan. Konstigt...

Stadie 3 - Chockstadiet - "bara piffa" övergår i chock efter mer rivande i det mjuka. Regalskeppet Vasa är i bättre skick efter att ha legat på botten i några hundra år. Låg vår båt, jag menar husvagn, också på botten?
Har man barn som besöker denna "utgrävning" frågar de inte sällan varför det luktar fuktig skog i den så nyss "fina" husvagnen.
Man hittar nya svamparter som ingen levande sett ljuset av till dags dato.
Tänk om ens husvagn ruvar på botemedel mot resistenta bakterier?
Löpsedlarna: "Familjens oväntade upptäckt - Super-penicillin funnet!" Tveksamt...
Träreglar smulas sönder av ens utandningsluft. Det är som att trampa på en enda gigantisk röksvamp om och om igen desto djupare man gräver.
Smaskens.
Man inser att detta inte hamnar topp tre över bra köp i livet.

Stadie 4 - Optimistiska fasen. Tur att det bara är ena väggen som är rutten. Och golvet. Okej den andra väggen också men det slutar vid...

Stadie 5 - Full blown. No return. Skiten ska väck. Inte husvagnen, det är för sent även om det skulle göra sig bra i en metallpress. Skiten som i allt ruttet, fuktskadat ska väck.
Man börjar rensa inredning. Väggar och isolering tas bort. Glädjen är stor när de för 30 år sedan använde 2 ton lim till all cellplast men 2mm plywood till bärande konstruktioner som golv och annat oviktigt.
Låt dig häpnas över hur några väggar och golv kan fylla 30 sopsäckar. Vad Är det med frigolit?
Återigen hyllar man tillverkarna när största bitarna frigolit man lyckas bryta loss är någon centimeter stor.
Man följer murkna träreglar allt längre och längre in i vagnen. Det är som att vandra på en öde väg där man bakom varje kurva hoppas hitta civilisationen=Läses som att hitta en icke(!) fuktskadad regel.
Stadie 4 glöms och realisten i en förstår att åka med husvagnen i övermorgon blir svårt...väldigt svårt.
Husvagnen döps ofta om till Ditt J-vla as eller annat passande namn.

Stadie 6 - Det bidde ingenting-stadiet. Alla går inte igenom detta stadie. Ett stadie där det ni köpt, en bostad på hjul, inte längre kan liknas vid detta. Efter rensning så är det just nu inte mycket kvar av mobila kojan.
Här gäller det att kraftsamla och arbeta vidare. Lockelsen att göra en rullande majbrasa är stor men det är bara att kämpa på.
Det kan vara behjälpligt med upplyftande ord som "Rom byggdes inte på en dag". Det eller droger, tunga droger.

Stadie 7 - Ner som en sol och upp som en pannkaka. Når man till stadie 7 utan att ha fotat, dokumenterat och undersökt hur husvagnen var uppbyggd under tiden man rev ned den i molekyler är det dags att söka på "skrotvärde husvagn", på lämplig sökmotor.
Har man fotat, dokumenterat och undersökt så söker man likt förbannat på "skrotvärde husvagn". Det är nu tungt. Mentalt tungt. Glädjande kan jag berätta att de dimensioner på isolering, träreglar etc som vagnen är uppbyggd med inte finns som standard i något byggvaruhus i hela landet.
Träreglar 30x30mm måste hyvlas till eller klyvas. Golvkonstruktionen kan bestå av cellplast med tjockleken 35mm där gyllene standard nu är 30mm eller 50mm osv.
Lösningar finns så klart för allt detta men det är en extra boost att behöva spendera mycket tid att leta material och få till dimensioner som passar.
Ekonomin blir lidande då utgifterna på magsårsmedicin skjuter i höjden.
Tänk att det bara är sju år sedan ni köpte husvagnen. Vi är ju noggranna, det är därför. Perfektionister. Näsan växer likt Pinocchio's.

Stadie 8 - Strimma av hopp. Sakta, kanske allt för sakta, tänds optimismen igen. Husvagnen börjar likna en husvagn igen. I alla fall i fantasin.
Barnen har visserligen blivit stora nu och skaffat egen familj men tänk så fin husvagnen blir när den är klar. Kanske de vill följa med ändå? Allt klart vilket decennium som helst.
Man tänker tillbaka på årets OS i Wien, året är nu 2036. Tiden går.
Hårfästet har flyttat för länge sedan och det finns inte en sportbil i världen som kan få en att se cool ut. Så lång tid har det nu gått.

Stadie 9 - Målsnöret. Nu är det nära. Så nära att man börjar planera resmål igen. Allt är så gott som klart. Piffande av inredning och mindre detaljer är allt som återstår.
Man bäddar ner sängen, måste ju provliggas.
Snart på väg, kanske camping vid en sjö?
Hmmm vad det känns konstigt, sängen lutar ju?! Nervöst lyfter man på madrass och den egenbyggda bänken. Vad mjukt det känns vid golvet...det sviktar...
Sonen, nu 35 år ung sticker in huvudet i vagnen och säger :
- Men farsan, det luktar ju fuktig skog...?

[bild]
Är husvagn lite som båt i att den gör en lycklig två gånger?

När man skaffar den och när man gör sig av med den...

• Haha
  • Gilla
alvinpalv och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
kashieda kashieda skrev:
Är husvagn lite som båt i att den gör en lycklig två gånger?

När man skaffar den och när man gör sig av med den...
Det ligger något i det!

Men Båt sa du?
Naturligtvis skaffade vi även en båt ”igen”.
Båt, njae, men något som flöt hjälpligt.

Mitt inlägg på osociala medier förra sommaren sammanfattar intrycket efter premiären:
Bilder av två båtar; den första stilla vid en brygga, den andra krängande i vågor med en blå segelduk och flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps. Nu kanske många tycker sig se ett mönster med alla ”igen” och tänker ”Vad är det för en idiot som inte lär sig?”

Vi är många som undrar…

• Gilla
  • Haha
  • Älska
schlump och 5 till
  • Laddar…
Tack igen, Fabian. Nu har jag skrattat en gång till och på så vis förlängt livet.

• Gilla
fabian2000
  • Laddar…
Arbetet du gör blir väldigt fint, men dina inlägg stressar mig något oerhört 😅. Samtidigt som jag blir stressad över att hinna klart ett projekt så kan du ha 100 påbörjade projekt och ändå åka iväg och njuta av en golfrunda, köpa en båt, kanske en husvagn också, samtidigt som du har mängder av katter och familj osv. Det är något jag avundas på sätt och vis. Jag fokuserar på att prioritera och göra ett projekt helt klart innan jag börjar på nästa. Vill att det verkligen ska vara noga utfört också för jag vet man får göra om det inom närmsta framtiden annars eller ångrar sig att man inte gjort det rätt från början.

Man måste stanna upp och njuta av livet också vilket du verkar helt klart bättre på än mig! 🍺🔥

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Kanske Fabian är ekonomisk oberoende, en lottovinst? Och hans dröm är att leva som att det är evig industrisemester så nu gör han det året om.

• Haha
naikon och 2 till
  • Laddar…
Igår blev det ädelt jordbruk i formen av golf.
Jag brukar känna mig blåst men igår var det rekord!
Bollen blåste stundtals av peggen(för er som inte upptäckt golf är detta en några centimeter lång pinne man placerar bollen på. Ibland ska tilläggas). Att putta var inte helt lätt.
Jag spelade riktigt bra för att vara gammal stofil och kom in på tre över banans par.

Golfbana med gröna fairways, vit byggnad i bakgrunden, blå himmel och moln.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Lika bra att stressa några av er med ett nytt projekt.
Jag tänker bygga in fönster så att man får en liten andhämtning utanför vår baksida.
Rött hus fasad med vitmålat fönster; verktyg och träreglar i förgrunden för byggprojekt.
Skapa konto

Jag köpte fönster från 1977 eller något sånt.
Jag tänkte på min kära farsa som alltid yppar ”det duger”.
Gammalt fönster lutat mot röd husvägg med utsikt över skog, omgiven av verktyg och byggmaterial på träaltan.
Skapa konto

Men ingen fest utan spröjs tänker ni.
Så även jag.
Hand håller trälist mot fönster för att skapa spröjs, blå himmel och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Limmet torkar och jag gör ungefär ingenting under tiden.
Behållare med skruvar, trälist och flaska med trälim på ett bord i solljus.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag mätte noggrant mha ögonmåttet dvs det bästa.

Nog f-n blev det något fel och bästa vännen sänksågen fick hjälpa till ”att sminka grisen”
Sänksåg med styrskena på ett trädäck bredvid ett byggprojekt, stolar och verktyg syns.
Skapa konto

En arbetsbänk med skruvar i en plastlåda, träpinnar, ett måttverktyg och en sänksåg, med en altan i bakgrunden.
Skapa konto

Den är lösningen på nästan allt
Bilen svårstartad?
Försov du dig?
Behöver du tunna skivor av julskinkan?

Ja ni fattar!

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.