Har precis införskaffat ett DSC Classicpack 608.

Får inte igång brandsektionen som jag vill. Jag vill inte att sirenen ska dra igång direkt när det kommer t.ex. lite mat-os. Jag har hört ryktesvägen att det ska gå att programmera så knappsatsen tjuter de första 30 sekunder och därefter om man inte tryckt på något drar sirenen igång och det ringer upp larmcentralen. Själv kan jag inte komma på hur denna personen menar och har inte fått något riktigt svar än.

Nu har jag försökt med att koppla den via PGM utgången och ett relä. Jag har valt "alternativ 1" på PGM konfigurationen och enligt installationsmanualen ska den följa sirenutgången med undantaget på en fördröjd brandsektion de första 30 sekunderna men för mig drar PGM utgången igång direkt då rökdetektorn larmar.

Någon som har något förslag? Vad kan jag göra? Har jag programmerat fel?

Har du programmerat ingången som Brandsektion, standard (08) eller Brandsektion, fördröjd (07) ?

Förddröjd (07).
När jag programmerat sektionen har jag kört *8 5555 001 01 07 00 00 00 00 00 00 00
Brandsektionen är alltså på sektion 2 och på sektion 1 har jag en vanlig rörelsedetoktor. Övriga sektioner använder jag inte.

PGM-utgången har jag programmerat med *8 5555 009 01 03
Det är det enda jag programmerat på PGM-utgången. Jag har inte någonstans lagt någon tid eller liknande för som jag fattat det behövs inte det. Jag har dessutom inte något motstånd mellan reläet och PGM utgången. Kör alltså enbart från AUX+ till reläet och från PGM1 till reläet.

Övriga ideer om hur man lägger in fördröjning på sirentjut på brandsektioner mottages gärna.

Mjaa, fritt från minnet är det väl så att brandlarmet drar igång lokalt och man har 30 sekunder på sig att stänga av larmet på knappsatsen innan larmet ringer larmcentralen?
Just för att slippa utryckning pga matos etc. För övrigt anser jag att ett brandlarm självklart skall tjuta direkt, man skulle ju knappast vakna av att knappsatsen chirpar. Nu har du väl antagligen vanliga brandvarnare också, men ändå.

Du kan ju alltid kolla här, där finns säkert nån som har koll på bitarna.
http://forum.homesecuritystore.com/index.php?board=3

Mvh
/ Fenris

Tror jag löst mitt problem nu. Har tittat runt på den homesecurity-sidan och med lite tips lyckades jag lösa det.

Jag pogramerar nu PGM utgången med nummer 10 istället för 01, "Händelseutgång". Den aktiverar inte sirenen på den fördröjda brandsektionen innan efter 30 sekuner.

Så det är en lösning jag är nöjd med, kommer kanske köpa en summer och lägga den på BELL och båda sirenerna på PGM utgången, självklart med hjälp av ett relä då den enbart leverar 300mA. Då kommer enbart summern tjuta de första 30 sekunderna vid brandlarm och efter det kommer sirenerna tjuta om jag inte tryckt på knappsatsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.