En fråga som känns lite konstig att ställa här, men jag tror att man hittar mer erfarenhet och kunskap här än på en datorsida.

På mitt jobb så finns det ett par skrivare som uppför sig lustigt och/eller piper likt en tjockis-TV (en hög ton som uppfattas av alla yngre).
Två av skrivarna är det så mycket problem med att de låser sig eller ställer till problem vid utskrift. Då samtliga skrivare är relativt nya så har jag varit i kontakt med HP om problemet och trots att andra varit med om detsamma enligt dem så finns det ingen konkret lösning.
Saken är dock den att just denna skrivarmodell används överallt inom våra fastigheter men problemet gäller bara skrivarna inom just två av fastigheterna. Vad dessa fastigheter har gemensamt är att all form av el är sprillans nytt, jordfelsbrytare och riktig dragning överallt med jord till alla uttag. De andra fastigheterna har ingen jordfelsbrytare och elen är 30+ år gammal.

Om det skulle ha någon inverkan så är det många spotlights (LED, 230 volt) samt 4 löpband (2000 watts motorer, men de är inte igång hela tiden) inkopplat på samma central och jordfelsbrytare som de skrivare som har mest problem.

Jag har pratat med elektrikern som drog all elen i den färskaste anläggningen men för honom var det helt främmande att eldragningen skulle ha någon inverkan på växlande nätaggregat eller liknande. I och med att övrig el funkar som det ska i byggnaden så är hand inte så intresserad av att felsöka något som KAN vara ett hårdvarufel i skrivaren.

Så vad jag skulle vilja veta då är:
Finns det någon anledning till vad som kan orsaka dessa pipande ljud och låsningar?
Finns det något jag som vanlig konsument kan köpa (för en rimlig peng) för att testa om det är fel på elen eller skrivarna? Jag tänkte t.ex om ett grenuttag med åskskydd kan användas som testmetod.

Kan du byta plats på en av de krånglande skrivarna med en som inte krånglar? Då får du ju snabbt reda på om det är skrivaren i sig eller något med dess anslutning som orsakar felet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren kan vi nog utesluta. Den gör ingenting med stömmen. Den bara mäter och vid fel löser den ut sin fjäderbelastade strömbrytare.

En orsak kan vara att lasten i lokalen är kraftigt reaktiv. Det betyder att fasläget mellan ström och spänning avviker kraftigt. Det kan också finnas övertoner i nätet från LED drivarna.
Man kan testa med att släcka belysningen. Testa gärna med vattenkokare paralellt med skrivarna och lyssna om ljudet förändras.

Men som redan sagts så finns det nätkorrektorer att ansluta mellan elnät och skrivare. Problemet som du beskriver är tyvärr vanligt att olika leverantörer skyller på varandra när difusa problem uppstår.

Redigerat:
byt först plats på skrivarna, flytta de "trasiga" skrivarna till den platsen som fungerar.
visar det sej då att det är platsen det är fel på,
Då mistänker jag övertoner med tanke på Pipet som de yngre hör.
Led armaturerna kan vara en bov i det hela.

En mätning av elens kvalité är då att rekomendera.
Med en utrustning som loggar och registrerar övertoner mm.

• Gilla
bax
  • Laddar…
Mycket övertoner skulle jag gissa, som inte nätaggen klarar av att hantera. Pipandet skulle kunna indikera detta också. Gör en elkvaliteanalys.

Jag känner att jag måste återuppliva denna tråd med en följdfråga angående dessa "övertoner".

Sedan tråden skrevs har jag fått byta 11 spotar och 1 lysrörsarmatur. Som kronan på verket så sa en nätadapter (liknande laddare till bärbar dator) upp sig här om dagen och orkade bara driva mindre krävande grejer än utrustningen den levererats med.

Kan dessa övertoner dräpa ut ovan nämnda utrustning eller är det mer troligt en fråga om dålig kvalité på grejerna som lagt av?

Testade du nån gång att byta palts på en pipande skrivare och en som inte piper?

Det låter orimligt att ett pip skulle ha sönder elektrisk utrustning. Däremot låter det INTE orimligt att en störning i elnätet ger effekter som trasiga lysrör och spottar och även pipande utrustning.

Säger som fotografen: mät!

Det har pratats om övertoner i tråden, det är nog möjligt, men lite långsökt. Jag är inne på en mycket enklare förklaring. Överspänning, eller underspänning. Switchade nätaggregat kan bli ansträngda vid underspänning. De får då hantera större strömmar, för de skall ju leverera ut lika mycket effekt till apparaten som försöjer dem.

Det förekommer att switchade nätdelar går sönder vid underspänning.

Underspänning med den följande större strömmen, kan även göra att ex. switchtransformatorn vibrerar mer, tjuter.

Även överspänning innebär en stress för elektroniken.

Det vore väldigt enkelt att mäta spänningen.

Jag har vanliga multimetrar från Appa och Bizline, inte något man kanske gör en elkvalitétsanalys med. Jag hade tänkt släpa hit en elektriker för jobbet, men det är inte min firma så om jag hade något bättre att komma med till chefen än pipande skrivare (som han inte kan höra) och spottar som går sönder så är det lättare att motivera kostnaden. Framförallt då chefen och elektrikern inte är bästa kompisar på grund av jag-bestämmer-vad-du-ska-montera.

Angående skrivarna så nej, jag har inte orkar byta plats på två skrivare som står 3 mil ifrån varandra. Framförallt inte när 4 av 4 HP-skrivare piper i ena fastigheten och samma mängd skrivare i en betydligt äldre fastighet är knäpptysta.
Skrivarna utgör dock inget problem eftersom att de funkar. Det är mer störande när jag måste byta armaturer hela tiden och att nu även inbyggda datorer börjar bråka.

Kan nämnas att det sitter 55 lysrörsarmaturer med HF-don och LED-ljus som tänds när T5-rören slocknar samt runt 70 LED-spottar med inbyggd trafo. 11 av 70 är ändå en del.

Det finns ju en del tänkbara orsaker som nämnts i tråden (övertoner, över- och underspänning), men det är ju omöjligt att säga om det är något av detta utan systematisk felsökning och observation. Det finns indikationer på att det kan finnas problem med elnätet, men inte så jättemycket mer än indikationer tycker jag. Svårt att säga vad det billigaste första steget är, sätta in ett elkvalitetsinstrument eller vad. I brist på bättre är en vanlig glödlampa känslig för spänning och flimmer och kan ge en indikation på om det är problem med elförsörjningen. Men då ska man placera lampan så att den finns i blickfånget.

Fel spänning som nämnts är faktiskt inget ovanligt fel. Värt att kolla upp även om du tydligen i princip blev utskrattad när du frågade om det.

Jag stötte på elektrikern för några timmar sedan och pratade om problemet och han tyckte inte att antalet armaturer skulle spela någon roll. Däremot gissade han på strömspikar via elnätet och det var inte så jättelätt att testa.

Min första tanke är då något instrument med loggfunktion. Typ en elmätare kopplad till en dator och loggningar av avvikelser, men jag skulle gissa på att något sådan utrustning inte är något man köper på Malmbergs för 359 kronor.

Jag känner dock att jag har gjort mitt. Alla lampor lyser, HP:s servicetekniker bytte ut nätaggregaten i några skrivare (utan resultat) och den inbyggda datorn är fixad. Jag kommer ta upp nämnda spekulationer för chefen så får han avgöra sen om det är värt att låta en elektriker titta på problemet.

Det pågående tjutandet beror knappast på tillfälliga variationer, utan om det överhuvudtaget beror på matningen, så bör man kunna mäta när som helst när ljudet hörs. Om det sedan är spänningsfel, vilket är lätt att mäta, eller fasförskjutning som är lite svårare att mäta, är ju svårt att veta.

Eftersom problemet verkar vara mer eller mindre konstant är det ju som hempularen skriver enkelt att mäta upp direkt så man får klart om det åtminstone till vissa delar beror av nätets normaltillstånd. Men om ni ska mäta se till att få tag i någon mer intresserad och insatt än elektrikern du nämnt här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.