2 826 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Drygt 240 volt
Hallå.
När jag kollar spänningen med multimetern ligger den på ca 243 V. Är det inte lite mycket eller vad är normalt? Det har faktiskt gått några glödlampor sen vi flyttade in (i maj). Är det en ren slump kanske eller kan det finnas nåt samband med överspänningen (om det nu är det) tror ni?
// Lidman
När jag kollar spänningen med multimetern ligger den på ca 243 V. Är det inte lite mycket eller vad är normalt? Det har faktiskt gått några glödlampor sen vi flyttade in (i maj). Är det en ren slump kanske eller kan det finnas nåt samband med överspänningen (om det nu är det) tror ni?
// Lidman
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
243 låter lite mycke men har för mig att jag hört något om 10% + minus. Vilket gör 230V +- 23V och då är det ju OK. Även om jag tycker det låter mycke. Och visst kan det ha med at lampor inte håller. De brukar vara ,ärkta 240V numera om du inte köpt billiga gamla som va märkta 230V.
Lidman, som kalibreringstekniker måste jag fråga vad du har för multimeter. Billiga multimetrar (<1000kr) kan ha en skrämmande missvisning vid växelströmsmätningar. +/-(6%+1siffra) är rätt normalt för multimetrar från ex. ClasOhlson, med 1 V i sista siffran blir det +/-(13.8+1) = +/- 14.8V vid 230V
Detta i rektangulär fördelning, dvs det är lika troligt att mätvärdet är var som helst i intervallet 215.2...244.8 V
243 V är nog iofs helt tillåtet, jag hjälpte svärmor att logga nätspänningen då hennes lampor höll bara några veckor. Spänningen varierade mellan 232...246V under två veckor. Problemet löstes med 240V-lampor av kända märken. Något riktigt svar fick jag aldrig av sydkraft, men nominellt är spänningen 240V numera. Toleransen har jag för mig ska vara -10% /+5%.
Detta i rektangulär fördelning, dvs det är lika troligt att mätvärdet är var som helst i intervallet 215.2...244.8 V
243 V är nog iofs helt tillåtet, jag hjälpte svärmor att logga nätspänningen då hennes lampor höll bara några veckor. Spänningen varierade mellan 232...246V under två veckor. Problemet löstes med 240V-lampor av kända märken. Något riktigt svar fick jag aldrig av sydkraft, men nominellt är spänningen 240V numera. Toleransen har jag för mig ska vara -10% /+5%.
Jag rättar mig själv, innan nån annan gör det 
Nätspänningen är nominellt 230V, och inget annat.
Lidman, jag har en multimeter från Biltema ;D
Inget för noggranna mätningar, bara för att kolla enkelt.
Behöver jag bättre så lånar jag.
Nätspänningen är nominellt 230V, och inget annat.
Lidman, jag har en multimeter från Biltema ;D
Inget för noggranna mätningar, bara för att kolla enkelt.
Behöver jag bättre så lånar jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden