Hallå.

När jag kollar spänningen med multimetern ligger den på ca 243 V. Är det inte lite mycket eller vad är normalt? Det har faktiskt gått några glödlampor sen vi flyttade in (i maj). Är det en ren slump kanske eller kan det finnas nåt samband med överspänningen (om det nu är det) tror ni?

// Lidman

243 låter lite mycke men har för mig att jag hört något om 10% + minus. Vilket gör 230V +- 23V och då är det ju OK. Även om jag tycker det låter mycke. Och visst kan det ha med at lampor inte håller. De brukar vara ,ärkta 240V numera om du inte köpt billiga gamla som va märkta 230V.

Ingen elare som har nån åsikt om ämnet? Jag väntar med "spänning" på nåt svar :P ;D

// Lidman

Lidman, som kalibreringstekniker måste jag fråga vad du har för multimeter. Billiga multimetrar (<1000kr) kan ha en skrämmande missvisning vid växelströmsmätningar. +/-(6%+1siffra) är rätt normalt för multimetrar från ex. ClasOhlson, med 1 V i sista siffran blir det +/-(13.8+1) = +/- 14.8V vid 230V
Detta i rektangulär fördelning, dvs det är lika troligt att mätvärdet är var som helst i intervallet 215.2...244.8 V

243 V är nog iofs helt tillåtet, jag hjälpte svärmor att logga nätspänningen då hennes lampor höll bara några veckor. Spänningen varierade mellan 232...246V under två veckor. Problemet löstes med 240V-lampor av kända märken. Något riktigt svar fick jag aldrig av sydkraft, men nominellt är spänningen 240V numera. Toleransen har jag för mig ska vara -10% /+5%.

Ok, jag har faktiskt en multimeter från Clas O ;D så det kanske är så att den visar lite fel. Jag får väl se om det fortsätter att gå lampor och i så fall agera då? Tack för svaren.

// Lidman

Tycker jag låter mycket de plasterna som jag mätt på ligger det aldrig mycket över 230.

Jag rättar mig själv, innan nån annan gör det ;)
Nätspänningen är nominellt 230V, och inget annat.

Lidman, jag har en multimeter från Biltema ;D
Inget för noggranna mätningar, bara för att kolla enkelt.
Behöver jag bättre så lånar jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.