Jag är också en stor förespråkare av mail, men det är inte direkt vanligt att *avsändaren* är så pass bra på att formulera sig i skrift att allt de vill fråga om framgår med all önskvärd tydlighet. Snarare tvärtom.

Då uppstår ofta ett av två scenarier. Det blir mail-pingis fram och tillbaka, och något som tar 20-talet mail fram och tillbaka hade gått att lösa med en minuts telefonsamtal. Eller så får du som frågar via mail aldrig ett vettigt svar, blir frustrerad, förbannad eller något annat, och ger upp, för att mognaden på motsatta sidan inte är vad som krävs. (Eller så är *din* förmåga till uttryckande i text undermålig och det framgår inte vad du är ute efter.)

Allt detta skulle kunna lösas av ett snabbt telefonsamtal. Vill du sen ha det dokumenterat skriftligt, avsluta telefonsamtalet med att komma överens om att du skickar samma sak på mail också, och får det skriftligt där för att kunna ha som referens.

Att "intresserade ringer" är inte alls en förutfattad mening. Däremot att "alla" ska kunna kommunicera lika bekymmerslöst i mail som i tal, är det. Nej, det är en direkt felaktig uppfattning. I telefon har du möjlighet att direkt reagera på den andres ord, tonläge eller dylikt, och att träffas personligen tillför ytterligare en dimension, nämligen kroppspråket.

Mail är bra för mycket, men det är inte på något vis överlägset annan form av kommunikation, tvärtom. Det har stora brister och skall användas som komplement, inte primär-kommunikation.

janwide
Det där får du allt ringa mig och förklara ;)

janwide skrev:
Det där får du allt ringa mig och förklara ;)
:rolleyes:

Visst borde de svara på mailet och säga att de vill boka ett möte eller en telefontid då.

Jag syftade på tidigare kommentar om att endast en som ringer är intresserad, jag kan vara lika intresserad om jag söker kontakt via mail.
När sedan denna kontakt är tagen kan mycket väl diskussionen ske via telefon om detta är enklare, vilket det i många fall är, för att sedan åter fomaliseras i mail för referens. Bra exempel på nyanser som försvinner via textkommunikation =) Dock tycker jag av erfarenhet att förlusten är lika stor vid fysisk kommunikation, då man feltolkar eller inte minns fakta senare, men istället vinner de nyanser man uppfattar.
Vad jag istället vinner med mail är möjligheten att tänka efter, slå upp referenser och läsa igenom vad jag försöker säga innan jag kommunicerar. Digital kommunikation ersätter inte, den kompletterar och fyller i de luckor som annan kommunikation kanske lämnar. Men nu tror jag att jag drev tråden från ämnet och det närmar sig lite trollvarning =P

Jag skulle precis som Marlene vilja se hur ett mail som ni inte fått svar på ser ut. Ta ett ur skickat korgen utan frisering.

janwide
tsarraz skrev:
Visst borde de svara på mailet och säga att de vill boka ett möte eller en telefontid då.
Så gör självklart en bra säljare. Då får han/hon också en tempmätare på hur seriös förfrågan är!

De kanske redan säljer så bra på de som ringer till dem :wow: så de behöver inte bry sig om mailförfrågningar.

Skulle vara intressant att se en mätning på hur många avslut man får med mailförfrågningar?

Vill man ha svar via telefon kan man ju enkelt informera om detta detsamma gäller mail.

Att inte svara på telefon eller mail är oseriöst (undantaget givetvis för enstaka missar under dassbesök osv).

Många vet inte vad de ska välja vad gäller det mesta och då kan nästan varje svar vara ett bra svar, det viktiga är _att_ man svarar.

v-g skrev:
Vill man ha svar via telefon kan man ju enkelt informera om detta detsamma gäller mail.

Att inte svara på telefon eller mail är oseriöst (undantaget givetvis för enstaka missar under dassbesök osv).

Många vet inte vad de ska välja vad gäller det mesta och då kan nästan varje svar vara ett bra svar, det viktiga är _att_ man svarar.

Nu vet jag inte om det är så här, men jag finner det inte allt för osannolikt... (och att raljera lite är ju aldrig fel... :rolleyes: )

Säg att du får allt från 1-50 mail om dagen med frågor liknande: "Vad kostar era hus?"

Samtidigt har du faktiska kunder och arbetsuppgifter att sköta. Skulle du ändå svara på alla mail varje dag?

Jag vet att jag nog skulle börja skita i en hel del av dom efter ett tag... och då hanterar jag ändå hundratalet mail om dagen i jobbet utan problem.

Det är så väldigt enkelt att säga att "det bara är att svara" men så ser inte verkligheten ut.

timmelstad skrev:
Nu vet jag inte om det är så här, men jag finner det inte allt för osannolikt... (och att raljera lite är ju aldrig fel... :rolleyes: )

Säg att du får allt från 1-50 mail om dagen med frågor liknande: "Vad kostar era hus?"

Samtidigt har du faktiska kunder och arbetsuppgifter att sköta. Skulle du ändå svara på alla mail varje dag?

Jag vet att jag nog skulle börja skita i en hel del av dom efter ett tag... och då hanterar jag ändå hundratalet mail om dagen i jobbet utan problem.

Det är så väldigt enkelt att säga att "det bara är att svara" men så ser inte verkligheten ut.
Nej, jag hade sett till att få ut de uppgifterna på hemsidan ;).

mexitegel skrev:
Nej, jag hade sett till att få ut de uppgifterna på hemsidan ;).
Tror kanske att de tror att de skrämmer folk om de lägger ut priser. Kan ju se dyrt ut innan man vet vad man får för pengarna.

Tror precis som timmelstad att de får fruktansvärt mycket mail om prisfrågor hit och dit, känns antagligen som spam. Jag förstår att de försöker sålla och koncentrera sig på de riktiga potentiella kunderna. Om säljaren dessutom vet att han sitter på en bra produkt så vet han ju att ni kommer kontakta dem ändå efter ett tag. :D

I en affär i denna storleksklass handlar det mycket om personkemi. Därför tror jag det är viktigt att träffa säljaren.

Jag förstår TS frustration, dock är det otroligt viktigt att man tydlig i sina mail vad man är intresserad av och tydligt framföra det. Mao skala bort en massa svammel som lätt gör att man som mottagare lätt tappar tråden. Kan jag som mottagare inte enkelt förstå vad avsändare vill med mailet lämnar jag det därhän tills jag har tid att gräva i det.

Vad gäller säljarnas attityd till mail. Vill man inte kommunicera, iaf initialt, med mail presentera då inte mailadressen publikt utan bara på visitkortet som den intresserade kunden får vid mötet. Presenterar man sin mailadress publikt förväntar iaf jag att man hanterar det på motsvarande sätt som telefonen, mao man svarar och det inom rimlig tid. Idag med mail i mobilen är det inget problem att vara mobil i sitt yrke.

Vad gäller återkommande prisfrågor för leverantörerna att svara på får de väl göra som de flesta biltillverkare gjort i ett antal år. Man ger kunden möjlighet att bygga sin produkt (mha standardkomponenter) direkt på nätet och man presenterar där en enkel offert med pris som också med bilder och text presenterar vad som ingår och vad som tillkommer. Denna offert ska jag som intresserad kund sedan skriva ut i form av en pdf eller kanske tom spara för att sedan göra förändringar i eller bygga en annan lösning för att jämföra med. Husleverantören kan nog tom kräva att man registrerar sig på siten för att få tillgång till denna tjänst och då har de enkelt fått ett bra register på intressant kunder.

Wake up and smell the coffee!

Jag mailde alla de hustillverkare som var intressanta för oss, vilket var många då vi ville bygga efter egen ritning.

Jag förklarade i mailet var vi stod vi det givna tillfället, d v s att vi hade en tomt, att finasieringen med banken var klar, att vi ville bygga efter egen ritning och kravspec samt vilken deadline som gällde för inflyttning. Jag talade också om att vi hade startat säljprocessen av vårt nuvarande hus.

Jag skickade med alla handlingar de behövde för att kunna lämna ett första pris. Eventuella förändringar eller tillägg fick komma senare. Jag bad dem även att direkt meddela om de kunde bygga efter de krav vi hade eller om de ville förändra något för att passa deras tillverkningsprocesser.

Vi fick svar från samtliga inom tre dagar att de ville, alternativt inte ville räkna på det. Två lämnade pris på färdigt hus inom en vecka.

Jag tror att ju mer information man lämnar med i mailet som gör att man framstår som en seriös aktör gör att intresset blir starkare hos säljaren. Alla kanske inte är så färdiga som vi var när vi satte igång upphandlingen, men det går alltid att förklara var man är. Är det en första kontakt för att överhuvudtaget få veta om jag har råd? Finns en tomt, eller intresset för en speciell tomt mm.

Som många andra sagt så haglar det antagligen in mail från "snackare". D v s människor som drömmer om ett hus men inte har någon som helst uppfattning om pris eller arbetet bakom att bygga ett hus. Människor som aldrig kommer köpa ett hus, inte av en husfabrikant i alla fall.

JBa skrev:
Vad gäller återkommande prisfrågor för leverantörerna att svara på får de väl göra som de flesta biltillverkare gjort i ett antal år. Man ger kunden möjlighet att bygga sin produkt (mha standardkomponenter) direkt på nätet och man presenterar där en enkel offert med pris som också med bilder och text presenterar vad som ingår och vad som tillkommer. Denna offert ska jag som intresserad kund sedan skriva ut i form av en pdf eller kanske tom spara för att sedan göra förändringar i eller bygga en annan lösning för att jämföra med. Husleverantören kan nog tom kräva att man registrerar sig på siten för att få tillgång till denna tjänst och då har de enkelt fått ett bra register på intressant kunder.
Smålandsvillan har väl en sådan har jag för mig? Och det var precis en sådan tjänst jag menade när jag ovan skrev att uppgifterna ska ut på webben....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.