18 565 läst ·
19 svar
19k läst
19 svar
Droppslang tips och råd
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tack för tipsen Tungbetong! Tänkte nog bara gräva ner slangen en dm ca, får se vad som blir bra.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Som sagt var, väldigt tacksam för råden och tipsen.
Idag mötte teorier verkligheten, vi planterade 75 avenboksplanor över ca 25 meter levererade i krukor igår. Beställde 175-200 cm höga men det var 1-2 dm högre minst i medeltal. Fina plantor, rejält förgrenade och levererades uppbundna med bast på bambuspröt.
Nu när vi planterade så såg vi att det vore rätt ogörligt att gräva ner en droppslang vid rötterna som vi först tänkte. Krukorna/rotklumparna tog upp merparten av planteringsutrymmet av ca 3 per meter. det enda rimliga är att lägga en droppslang mycket ytligt i vilket fall som helst. Så det fanns nog ingen anledning att noja över att inte kunna gräva ner droppslang i samma veva som plantering.
Det vi får vara vaksamma på nu är att ha en lagom fuktnivå i den nyplanterade häcken. De planterades i ett dike 50 x 50 cm, i en blandning ca 50/50 ca av den matjord som fanns tidigare i ytskiktet plus köpt planteringsjord. Vi tror att det blir bra dränerat i och med det ganska generösa diket, underliggande hårdpackad grus/lera har avlägsnats när vi grävde diket och alltså ersatts av en ganska luftig jordblandning. Det var ca 3 dm matjord bara, sedan denna lergrus med div sten och skit..
Litet oklart för oss när droppslangen ska dras igång, hur mycket och hur ofta. Vi tror att behoven är minimala nu under hösten, det får absolut inte bli att rötterna dränks.
Alla råd mottages med stor tacksamhet!
Idag mötte teorier verkligheten, vi planterade 75 avenboksplanor över ca 25 meter levererade i krukor igår. Beställde 175-200 cm höga men det var 1-2 dm högre minst i medeltal. Fina plantor, rejält förgrenade och levererades uppbundna med bast på bambuspröt.
Nu när vi planterade så såg vi att det vore rätt ogörligt att gräva ner en droppslang vid rötterna som vi först tänkte. Krukorna/rotklumparna tog upp merparten av planteringsutrymmet av ca 3 per meter. det enda rimliga är att lägga en droppslang mycket ytligt i vilket fall som helst. Så det fanns nog ingen anledning att noja över att inte kunna gräva ner droppslang i samma veva som plantering.
Det vi får vara vaksamma på nu är att ha en lagom fuktnivå i den nyplanterade häcken. De planterades i ett dike 50 x 50 cm, i en blandning ca 50/50 ca av den matjord som fanns tidigare i ytskiktet plus köpt planteringsjord. Vi tror att det blir bra dränerat i och med det ganska generösa diket, underliggande hårdpackad grus/lera har avlägsnats när vi grävde diket och alltså ersatts av en ganska luftig jordblandning. Det var ca 3 dm matjord bara, sedan denna lergrus med div sten och skit..
Litet oklart för oss när droppslangen ska dras igång, hur mycket och hur ofta. Vi tror att behoven är minimala nu under hösten, det får absolut inte bli att rötterna dränks.
Alla råd mottages med stor tacksamhet!
Köp en fuktmätare för jord så blir det lättare att hålla koll på när det är dags att vattna. De kostar runt en hundring så inte dyrt.H Harald Blåtumme skrev:Som sagt var, väldigt tacksam för råden och tipsen.
Idag mötte teorier verkligheten, vi planterade 75 avenboksplanor över ca 25 meter levererade i krukor igår. Beställde 175-200 cm höga men det var 1-2 dm högre minst i medeltal. Fina plantor, rejält förgrenade och levererades uppbundna med bast på bambuspröt.
Nu när vi planterade så såg vi att det vore rätt ogörligt att gräva ner en droppslang vid rötterna som vi först tänkte. Krukorna/rotklumparna tog upp merparten av planteringsutrymmet av ca 3 per meter. det enda rimliga är att lägga en droppslang mycket ytligt i vilket fall som helst. Så det fanns nog ingen anledning att noja över att inte kunna gräva ner droppslang i samma veva som plantering.
Det vi får vara vaksamma på nu är att ha en lagom fuktnivå i den nyplanterade häcken. De planterades i ett dike 50 x 50 cm, i en blandning ca 50/50 ca av den matjord som fanns tidigare i ytskiktet plus köpt planteringsjord. Vi tror att det blir bra dränerat i och med det ganska generösa diket, underliggande hårdpackad grus/lera har avlägsnats när vi grävde diket och alltså ersatts av en ganska luftig jordblandning. Det var ca 3 dm matjord bara, sedan denna lergrus med div sten och skit..
Litet oklart för oss när droppslangen ska dras igång, hur mycket och hur ofta. Vi tror att behoven är minimala nu under hösten, det får absolut inte bli att rötterna dränks.
Alla råd mottages med stor tacksamhet!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Kör en ordentlig vattnig utan droppslangen nu i början så sätter sig jorden kring plantorna! Sen tror jag inte du behöver vartna något förrän till våren!
Jag satte en aroniahäck. 40 st buskar.
Då gjorde jag så här: Lät en kompis gräva upp tomtsidan med Huddig, köpte en jädrans massa jord. Köpte en sån där droppslang, eller två var det faktiskt. Mätte upp slangen, klippte av och pluggade den.
Så började vi med att slänga jord i diket (för att bottna) och därefter mäta djup enligt instruktionerna som medföljde.
Sedan satte vi buskarna samtidigt som vi la slangen under.
Så vattnade vi 40 minuter per dag. Tjossan, så har vi nu (sedan maj -20) en fantastisk häck, där ingen buske dött..
Då gjorde jag så här: Lät en kompis gräva upp tomtsidan med Huddig, köpte en jädrans massa jord. Köpte en sån där droppslang, eller två var det faktiskt. Mätte upp slangen, klippte av och pluggade den.
Så började vi med att slänga jord i diket (för att bottna) och därefter mäta djup enligt instruktionerna som medföljde.
Sedan satte vi buskarna samtidigt som vi la slangen under.
Så vattnade vi 40 minuter per dag. Tjossan, så har vi nu (sedan maj -20) en fantastisk häck, där ingen buske dött..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden