18 492 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Droppslang tips och råd
Sida 1 av 2
Hej! Har nyligen planterat dryga 40m med vintergrön liguster häck.
Är på jakt efter ngt smidigt verktyg att vattna alla med. Slippa vattna förhand nästan varje dag nu i början då dem Ska ha väldigt mkt vatten.
Är inne på droppslang från Gardena, ser att dem har ett starter pack.
Gardena Micro-Drip-System Startpaket för plantrader L
Någon som erfarenhet kring detta? Bra eller dåligt?
Då L är ca 50m så undrar jag ifall det är möjligt att kapa längden för att ev göra två system?
Häcken är På 3 olika områden baksida ca 18m, sida mot granne ca 10m (reparation av gammal häck), framsida ca 12m.
Tänker mig då att det kanske skulle gå fixa till att det ena "systemet" tar hand om baksida + mot granne och det andra tar hand om framsidan.
Möjligt eller ej?
Mvh
Är på jakt efter ngt smidigt verktyg att vattna alla med. Slippa vattna förhand nästan varje dag nu i början då dem Ska ha väldigt mkt vatten.
Är inne på droppslang från Gardena, ser att dem har ett starter pack.
Gardena Micro-Drip-System Startpaket för plantrader L
Någon som erfarenhet kring detta? Bra eller dåligt?
Då L är ca 50m så undrar jag ifall det är möjligt att kapa längden för att ev göra två system?
Häcken är På 3 olika områden baksida ca 18m, sida mot granne ca 10m (reparation av gammal häck), framsida ca 12m.
Tänker mig då att det kanske skulle gå fixa till att det ena "systemet" tar hand om baksida + mot granne och det andra tar hand om framsidan.
Möjligt eller ej?
Mvh
Jag har någon droppslang jag fick när jag köpte häcken. Den känns i konstruktionen ganska billig och slangen är ganska styv. Jag kopplade ihop två sådana så den täcker totalt 50 meter häck. Har inget tryckhöjande system utan den körs bara med vattentrycket. Mängden vatten som kommer ut i de olika hålen är konstigt nog ganska jämt över hela längden, ingen större skillnad i slutet mot i början av slangen.
Förlåt, men ska de verkligen ha så mkt vatten? Det fina med höstplantering är ju att man bara behöver se till att jorden är ordentligt fuktig vid plantering sedan sköter naturen resten. Rötterna etablerar sig och letar sig ut till ny fukt. Kontinuerlig bevattning på hösten riskerar att ge rötterna syrebrist. Jag vet att häckleverantörer slentrianmässigt rekommenderar daglig bevattning i början men det gör ofta mer skada än nytta!
Men blir det en torr vår och sommar kan du såklart behöva en bra droppslang. Jag har alltid varit nöjd med Gardenas produkter. Utom något uppenbart måndagsexemplar som min lokala trädgårdshandel fixat smidiga reklamationer på.
Men blir det en torr vår och sommar kan du såklart behöva en bra droppslang. Jag har alltid varit nöjd med Gardenas produkter. Utom något uppenbart måndagsexemplar som min lokala trädgårdshandel fixat smidiga reklamationer på.
Sen finns det också fuktslang (svettslang) från Gardena i 15 m längder
https://www.bauhaus.se/fuktslang-15-m?gclid=EAIaIQobChMIw66apPTv6wIVxwJ7Ch2qdAODEAQYASABEgKprvD_BwE
Vet inte om droppslang eller fuktslang är bäst för detta
https://www.bauhaus.se/fuktslang-15-m?gclid=EAIaIQobChMIw66apPTv6wIVxwJ7Ch2qdAODEAQYASABEgKprvD_BwE
Vet inte om droppslang eller fuktslang är bäst för detta
Jag vet faktiskt inte hur mycket vatten en nysatt häck ska ha...H Harmagedon skrev:Förlåt, men ska de verkligen ha så mkt vatten? Det fina med höstplantering är ju att man bara behöver se till att jorden är ordentligt fuktig vid plantering sedan sköter naturen resten. Rötterna etablerar sig och letar sig ut till ny fukt. Kontinuerlig bevattning på hösten riskerar att ge rötterna syrebrist. Jag vet att häckleverantörer slentrianmässigt rekommenderar daglig bevattning i början men det gör ofta mer skada än nytta!
Fick för mig att det skulle vara rätt mycket vatten de första 2 veckorna, så att den få Sätta sig..
Kanske räcker det med mycket vatten de första dygnen bara?
Någon som vet?
Mig veterligen ska du ge vatten "lagom" under minst två första åren. Tills den skapat tillräckligt bra rötter, säkerligen olika för olika häckar. Nu i sommar tror jag vi körde bevattningen 5-6 gånger när det var som torrast, då satte jag igång den på kvällen och lät den stå och droppa hela natten. Hellre längre bevattningar, så att vattnet går på djupet. Vår häck sattes på våren 2019.O O12 skrev:
Vi fick med droppslang när vi köpte plantor från Plantinavia, låter som vi köpt på samma ställe @Tungbetong , slangen är hård och styv. Men den gör sitt jobb. Har haft funderingar att byta till Gardena, men än så länge stannat vid det.
Förlåt, jag ville inte låta besservissrig, men häcken ska verkligen inte stå blött över vintern. Då får den syrebrist och ruttnar. På hösten sker nästan ingen avdunstning från jorden eftersom det är svalt och fuktigt. Så vattnar du ordentligt när du planterar så behöver du inte hålla på och vattna före vintern. Känns jorden fuktig så finns det ingen anledning att vattna. Jorden ska absolut inte vara blöt..
Vårarna har blivit väldigt torra så det kan vara läge att hålla koll på om det behöver vattnas vid lövsprickningen men före dess kan jag inte tänka mig att du behöver vattna.
Vårarna har blivit väldigt torra så det kan vara läge att hålla koll på om det behöver vattnas vid lövsprickningen men före dess kan jag inte tänka mig att du behöver vattna.
Har alltid lärt mig att man skall vattna ordentligt sällan istället för lite ofta eftersom man inte vill att rötterna skall söka sig till ytan (vilket de gör om det är torrt på djupet men blött på ytan)
Alltså att vattna med dropp slang kan ge dig en häck med ytligt rotsystem.
Alltså att vattna med dropp slang kan ge dig en häck med ytligt rotsystem.
Jag är också övertygad om att "sällan och mycket" är bättre än "ofta och lite". Men du kan absolut uppnå detta med droppslang.T topmount skrev:
Jag planterade min lagerhäggshäck förra hösten. Gav den en ordentlig genomvattning direkt vid planteringen. Efter detta vattnade jag inte förrän i april och då med droppslang. De 5-10 gångar jag vattnat sen dess har jag låtit droppslangen stå på i säkert 8 timmar per gång och då fått bra genomblötning av jorden 50 cm ner i backen.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag passar på att slänga in några frågor eftersom vi är just i detta läge nu: planterar 25 m Avenbokhäck nästa helg.
Fått rekommenderat att gräva ner droppslang vid planteringen. Kollat på produkter, främst Gardena som har sitt Micro Drip-system.
Som jag förstår det finns det finns det åtminstone två varianter av detta:
- ett som finns i just 25 meterslängd och som man lägger ovan mark
- ett som endast verkar finnas i 50 meterslängd och som man kan gräva ner.
Vilket av dessa bör jag välja? Visst jag kan ju gräva ner den där 50-metraren i dubbel slinga, priset verkar vara snarlikt. Spontant så tycker jag det verkar vettigast med en slang man gräver ner, detta bla för att undvika att rötterna växer alltför ytligt.
Vore väldigt tacksam för råd om detta, vill gärna göra rätt från början nu när vi har ett fint dike 50 cm brett och 50 cm djupt. Finns det kanske andra och bättre produkter jag bör kolla på?
Fått rekommenderat att gräva ner droppslang vid planteringen. Kollat på produkter, främst Gardena som har sitt Micro Drip-system.
Som jag förstår det finns det finns det åtminstone två varianter av detta:
- ett som finns i just 25 meterslängd och som man lägger ovan mark
- ett som endast verkar finnas i 50 meterslängd och som man kan gräva ner.
Vilket av dessa bör jag välja? Visst jag kan ju gräva ner den där 50-metraren i dubbel slinga, priset verkar vara snarlikt. Spontant så tycker jag det verkar vettigast med en slang man gräver ner, detta bla för att undvika att rötterna växer alltför ytligt.
Vore väldigt tacksam för råd om detta, vill gärna göra rätt från början nu när vi har ett fint dike 50 cm brett och 50 cm djupt. Finns det kanske andra och bättre produkter jag bör kolla på?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Svarar mig själv ”for future reference”.
Valde Gardenas Micro.drip system avsett för förläggning under eller ovan mark, alltså helt ok att gräva ner vilket vi ville.
Inte så lätt att få tag på i våran lilla stad, de affärer som hade dessa typer av droppslangssystem hade endast ovan mark.varianten. Så jag fick beställa via Bauhaus i detta fall som hade rätt produkt.
Litet otajmad leverans, några onödiga extra dagar sent skickat från Bauhaus gör att vi får färdigställa nedgrävandet av slangen efter att vår häck planterats men det får vi lösa.
Valde Gardenas Micro.drip system avsett för förläggning under eller ovan mark, alltså helt ok att gräva ner vilket vi ville.
Inte så lätt att få tag på i våran lilla stad, de affärer som hade dessa typer av droppslangssystem hade endast ovan mark.varianten. Så jag fick beställa via Bauhaus i detta fall som hade rätt produkt.
Litet otajmad leverans, några onödiga extra dagar sent skickat från Bauhaus gör att vi får färdigställa nedgrävandet av slangen efter att vår häck planterats men det får vi lösa.
Blir säkert bra!H Harald Blåtumme skrev:Svarar mig själv ”for future reference”.
Jag hade dock inte geävt ned slangen. När vattendroppar släpps från slangen tränger de sig ner i jorden i en konisk gorm nedåt. Därför sprider de sig bäst om de ligger ovanpå. Är slangen nedgrävd går du flera problem:
-Rötterna kommer leta sig in i slangen
-du kommer få djupa rötter som antingen är för nära grundvatten och därför blir vattensjuka eller att det är för torrt för att de vanliga regnen inte når ner.
-du kommer inte kunna ta upp slangen igen eftersom rötterna kommer fixera den.
-du får svårare att bedöma om du vattnat tillräckligt eftersom du inte kan se det visuellt.
-du kommer inte se om slangen täppts till vid någon del och kan därför få ojämn vattning.
Försök efterlikna naturen! Det brukar alltid bli bättre så. Tänk även på att cirka 80% av ett träds rotsystem ligger mellan marknivå och en halvmeter ner. Överskatta alltså knte hur djupt rötterna går.