Någon som använt en sk "droppslang" för bevattning? Finns en billig på Jula som jag funderat på att använda.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=750027
Kan man lägga dessa på marken längs med häcken eller skall den grävas ner?
Kan man serikoppla dem för att få längre slang? (har ca 40 meter häck att vattna)
Kanske några andra tips för att på ett enkelt och inte alltför dyrt sätt förenkla bevattningen av min häck.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=750027
Kan man lägga dessa på marken längs med häcken eller skall den grävas ner?
Kan man serikoppla dem för att få längre slang? (har ca 40 meter häck att vattna)
Kanske några andra tips för att på ett enkelt och inte alltför dyrt sätt förenkla bevattningen av min häck.
Jag köpte en sådan för en vecka sedan.
Rena skräpet, läckte ( dusch stråle ) överallt fast jag hade lågt tryck . bytte den mot en nya som var nästan lika dålig. Mycket vatten i början på slangen och nästan inget på slutet, så risken är att det blir väldigt torrt den sista biten.
Rena skräpet, läckte ( dusch stråle ) överallt fast jag hade lågt tryck . bytte den mot en nya som var nästan lika dålig. Mycket vatten i början på slangen och nästan inget på slutet, så risken är att det blir väldigt torrt den sista biten.
Hej,
den här systemet kan jag rekomendera varmt
Haft den i flera år och har fungerat utmärkt har ett par olika slingor
en slinga för rabatterna samt en egen slinga för häcken
Allt går över en timer så det sköter sig själv
Tror att priserna är ok kan även ansluta krukbevattning till systemet
http://www.lotico.se
Klicka dig fram i meny till information TTL villa-droppbevattning
/Mats
den här systemet kan jag rekomendera varmt
Haft den i flera år och har fungerat utmärkt har ett par olika slingor
en slinga för rabatterna samt en egen slinga för häcken
Allt går över en timer så det sköter sig själv
Tror att priserna är ok kan även ansluta krukbevattning till systemet
http://www.lotico.se
Klicka dig fram i meny till information TTL villa-droppbevattning
/Mats
Ja, så blir det också med den jag gjorde hemma genom att borra hål i en gammal slangbit. Drog slutsatsen att jag hade gjort hålen för stora och kanske för tätt. Men i princip gör det inte så mycket att det sprutar bredvid. Vi har haft mycket nytta av den ändå. Man får bara tänka på att flytta den efter ett tag så att den delen som fick lite vatten får lite mer. väldigt arbetssbesparande jämfört med att stå och spruta med bevattningsslang.rickard_ skrev:
Lotico-systemet verkar ju smidigt och inte alltför dyrt. Men hur gör man med matarslangen till droppslangen? Jag har ca 10 m från vattenkranen till häckens början. Får jag då gräva ner en matarslang i gräsmattan fram till droppslangen i häcken?
Och hur funkar det på vintern? Om det ligger vatten kvar i slangarna som fryser!?
Och hur funkar det på vintern? Om det ligger vatten kvar i slangarna som fryser!?
Att bara borra hål i en slang fungerar mindre bra. De riktiga droppslangarna har ventiler i varje hål som förhindrar igenväxning av rötter och liknande.
Loticosystemet är nog helt okej, men slangen är så väldigt klen, bara 0,2 mm folie. Jag har Gardenas droppslang i mina trädgårdsland och den känns mycket hållbarare. Vet inte om den är så mycket dyrare heller, har för mig att jag betalade runt 10 kronor metern för den.
Loticosystemet är nog helt okej, men slangen är så väldigt klen, bara 0,2 mm folie. Jag har Gardenas droppslang i mina trädgårdsland och den känns mycket hållbarare. Vet inte om den är så mycket dyrare heller, har för mig att jag betalade runt 10 kronor metern för den.
Beror på hur den ska användas. Inte gräver man väl ner en slang som ska bevattna en häck? Kan inte slangen växa fast då?jon_h skrev:Att bara borra hål i en slang fungerar mindre bra. De riktiga droppslangarna har ventiler i varje hål som förhindrar igenväxning av rötter och liknande.
Jag lägger ut slangen vid foten av häckplantorna så för den ligga där o läcka ett par timmar (1/2 dag eller så), sedan flyttar jag den. På en 30-meters-sträcka behöver jag flytta slangen bara 4 gånger. Hade jag använt vattenspridare hade jag behövt flytta den dubbelt så ofta + att en massa vatten hade sprutat förbi målet.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Jo, om man inte gräver ner den så fungerar säkert hemmafixarvarianten bättre. Men visst är den vanligt att gräva ner droppslangen vid häckar och rabatter. Den växer garanterat fast i häcken, och får då fungera som häckbevattning under hela sin livslängd.
Fördelen med att gräva ner är naturligtvis att vattnet hamnar där det ska så att rötterna inte behöver söka sig uppåt (vilket man ju riskerar om man vattnar uppifrån och för lite) samt att avdunstningsförlusterna blir mycket mindre med nedgrävd slang.
Fördelen med att gräva ner är naturligtvis att vattnet hamnar där det ska så att rötterna inte behöver söka sig uppåt (vilket man ju riskerar om man vattnar uppifrån och för lite) samt att avdunstningsförlusterna blir mycket mindre med nedgrävd slang.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Droppslang för först många små rabatter och sen gräsmatta
Trädgård allmänt -
Automatisk näring bevattning med droppslang
Häckar, Buskar & Träd -
Wifi-kontrollerat smart bevattningssystem för 2 ventiler
Häckar, Buskar & Träd -
Varför fungerar inte gardena 3000/4 pump för bevattning från brunn
Trädgård allmänt -