Krilleman
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det beror ju lite på om dom sitter bakom fodret eller ända in bakom panelen. Bakom panelen så är det ju mindre fel
Nja, skulle du godta detta på ditt eget hus? 😐😐
Jag tvivlar...

Bläcket ska ju ligga överst för att täcka hela överliggaren...

Överliggare på ett fönster med felaktigt lagt bleck, som inte täcker hela överliggaren. Grön linje markerar var blecket borde ligga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plåtrickard plåtrickard skrev:
Det beror ju lite på om dom sitter bakom fodret eller ända in bakom panelen. Bakom panelen så är det ju mindre fel
Vi har tagit loss och titta på 2 fönster och de sitter bara kanske 2-3 cm upp bakom foderbrädan.

Krilleman Krilleman skrev:
Finns det någon skada idag?
Typ fuktskada?!

Förutom att just att droppbläcken är felmonterade?
Vi har tagit bort 2 fönster och tittat och då kan man se att det har runnit vatten längs med sidan av fönstret.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går normalt att reklamera en besiktning i 2 år.
Jo, vi har gjort en reklamation så som vår kompis rekomenderade oss att göra, men besiktningsmannens försäkringsbolag verkar inte tycka att dropblecken sitter fel.

Krilleman
H hustomtenshus skrev:
Vi har tagit bort 2 fönster och tittat och då kan man se att det har runnit vatten längs med sidan av fönstret.
Men är det en bekräftad skada, eller har du upptäckt felet i tid?

Det juridiska är oerhört viktigt här misstänker jag starkt (utan att vara utbildad inom juridik på något sätt)...

BirgitS
Hur gammalt är huset?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är huset?
Det är från 30-talet, men är utbyggt under 2000-talet. På tillbyggnaden återfinns 6 fönster och där är droppblecket felaktigt placerat på samliga fönster. På det ursprungliga huset återfinns 7 fönster, där droppblecket sitter fel på 3 utav dem. På 4 av fönstrena sitter de dock rätt och det är för att det initiallt när huset bggdes inte funnit någon foderbräda ovanpå fönstrena utan den har satts dit i efterhand och så har man låtit droppblecket sitta kvar där det suttit från början.

BirgitS
Om det har varit så i 20 år utan att någon egentlig skada har inträffat så är det frågan om det är ett fel.

Men är det en bekräftad skada, eller har du upptäckt felet i tid?

Det juridiska är oerhört viktigt här misstänker jag starkt (utan att vara utbildad inom juridik på något sätt)...
Ja, i tid har vi upptäckt det. Står i vilkoren att det ska upptäckas inom 2 år från det att besiktningen gjordes. Sen kan vi ju se at det trängt in fukt vilket borde vara en skada. Oavsett vill vi ju inte riskera att det i framtiden blir en skada, många av fönstrena är ungefär 20 år gamla så vi har ju inte tänkt byta dem än på ett tag.

Utan tvekan är det fel.

Krilleman
H hustomtenshus skrev:
Ja, i tid har vi upptäckt det. Står i vilkoren att det ska upptäckas inom 2 år från det att besiktningen gjordes. Sen kan vi ju se at det trängt in fukt vilket borde vara en skada. Oavsett vill vi ju inte riskera att det i framtiden blir en skada, många av fönstrena är ungefär 20 år gamla så vi har ju inte tänkt byta dem än på ett tag.
Bra att ni sett problemet i tid! 👍👍

Men att det tidigare trängt in fukt, behöver inte just betyda att det är en aktuell skada.
Viktigt att betona rent juridiskt.

En "skada" kan tolkas på många sätt, att trä är bekräftat ruttet är enklaste sättet att påvisa en fuktskada.

Det man måste fråga sig är om det är värt att driva frågan vidare.

Börja men att fånga upp kostnaden att gör allt rätt, vad kostar det?
Ni verkar ha turen att ha en sakkunnig som vet vad denne pratar om.
Be denne uppskatta kostnaden.

Alternativet är att processa mot besiktningsmannens försäkringsbolag.

Jag ska inte säga att detta gäller i din sakfråga, men ofta är det enklare och billigare att bara bygga rätt än att mot förmodan förlora i en tvist...

Även fast det låter ruskigt tråkigt som svar... 😐😐😐

Redigerat:
  • Gilla
el_palpo
  • Laddar…
Åldersavdrag att ta hänsyn till också...

BirgitS BirgitS skrev:
Om det har varit så i 20 år utan att någon egentlig skada har inträffat så är det frågan om det är ett fel.
Vi har monterat ner 2 fönster för att titta och vi kan då se att det runnit vatten längs med sidan och sen troligen vidare under panelen. Så vill i givetvis inte ha det i x antal år till.

Krilleman
H hustomtenshus skrev:
Vi har monterat ner 2 fönster för att titta och vi kan då se att det runnit vatten längs med sidan och sen troligen vidare under panelen. Så vill i givetvis inte ha det i x antal år till.
Om huset är 20 år gammalt dessutom... Och inget ruttet virke...

Jag tror att du rent juridiskt inte har någonstans att komma i detta fallet.
Kalla mig bakåtsträvare, det är OK.

Byt plåtarbetet som det bör (ska) vara och lev livet vidare.
Enklast, och jag misstänker även billigast...

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
Om huset är 20 år gammalt dessutom... Och inget ruttet virke...

Jag tror att du rent juridiskt inte har någonstans att komma i detta fallet.
Kalla mig bakåtsträvare, det är OK.

Byt plåtarbetet som det bör (ska) vara och lev livet vidare.
Enklast, och jag misstänker även billigast...
Nej, någon jättestor grej kommer vi inte göra av det. Men är ändå intressant att veta vad som är rätt och fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.