Hej alla!
Jag hoppas någon har en lösning på mitt problem. Jag har en del krukor, rabatter samt växter längs staket som behöver vatten.
Jag har 25mm PEM slang hemma jag vill använda som matarledning till mitt droppbevattningssystem. Jag tänker mig en droppknapp, liknande detta,
Men jag är osäker om det finns såna som funkar direkt på 25mm pem. Jag inbillar mig att de är grövre i materialet så en sådan knapp funkar inte. Hoppas jag har fel då det blir mycket smidigare att göra så.
Alternativet är att koppla en T koppling på PEMslangen och sen en vanlig gardena koppling på det.
Från den vanliga vattenslangen har jag sen denna kopplingen som sen kopplas till 4mm droppslang.
Med detta alternativet blir det en väldans massa Tkopplingar och stumpar av vanlig 1/2tums vattenslang.
Eller har någon en annan lösning jag missat?
Jag hoppas någon har en lösning på mitt problem. Jag har en del krukor, rabatter samt växter längs staket som behöver vatten.
Jag har 25mm PEM slang hemma jag vill använda som matarledning till mitt droppbevattningssystem. Jag tänker mig en droppknapp, liknande detta,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag är osäker om det finns såna som funkar direkt på 25mm pem. Jag inbillar mig att de är grövre i materialet så en sådan knapp funkar inte. Hoppas jag har fel då det blir mycket smidigare att göra så.
Alternativet är att koppla en T koppling på PEMslangen och sen en vanlig gardena koppling på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från den vanliga vattenslangen har jag sen denna kopplingen som sen kopplas till 4mm droppslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med detta alternativet blir det en väldans massa Tkopplingar och stumpar av vanlig 1/2tums vattenslang.
Eller har någon en annan lösning jag missat?
Jag bygger vidare i tråden i hopp om stt antingen få napp på hjälp, eller iaf ge idéer till någon annan.
Jag planerar att ha 2000 liter, ibc tankar, kopplade för uppsamling av regnvatten, samt påfyllning då och då från dålig brunn.
Från denna tanken ska då bevattningen ske.
Jag planerar att ha 2000 liter, ibc tankar, kopplade för uppsamling av regnvatten, samt påfyllning då och då från dålig brunn.
Från denna tanken ska då bevattningen ske.
Nej de funkar sannolikt inte på 25mm pem. Men varför inte köpa slang i rätt dimension? Kolla på gardernas Micro drop eller hunter så kan du nog snickra ihop ett eget paket. Gardena grejer brukar var rätt så mkt billigare att beställa via amazon.
Jag tänkte mest att kan man använda slangen jag redan har så skulle det vara gött. Men mitt alternativ 2 lär vara ganska ska dyrt med alla kopplingar så då är ju helt klart ny slang en lösningO olofh skrev:
Kan gå att använda pem-slangen den är ju dock rätt otymplig.S Spopas skrev:
Men du behöver ett borr i rätt storlek, sen behöver du hälla hett vatten över slangen för att få i droppknapparna.
Du behöver dessutom dropp-spjut.
att använda pem-kopplingarna måste nog bli överlägset den dyraste lösningen.
För att det skall bli bra så är det bäst att satsa på en matarledning av rätt typ.
Du kan ju kolla lite vad Gjordnära i har i sina paket, de säljer även lösa delar:
https://www.tunnelvaxthus.se/bevattning/bevattningssystem/bevattningspaket-krukor-detail
Du kan nog hitta delarna billigare på amazon, man bruka få prova på Amazon prime och få gratis frakt om man inte gjort det tidigare.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden