Jag har en del mindre odlingar på sommarstället på en ö i Roslagen och vissa av dem är i lådor intill husväggen och är därför i regnskugga från takfoten. Så jag får vattna manuellt.
Vi har flera 200 liters regntunnor som samlar upp vatten från taken och nu undrar jag om det finns några tips om hur man kan nyttja regnvattnet i tunnorna till att droppbevattna odlingarna automatiskt?

Vi kan inte använda brunnsvattnet (borrad brunn delad med grannen) eftersom det är begränsad tillgång från grundvattnet.

Jag tänkte mig att det kunde finnas en tidsstyrd sugpump (12V batteri?) som man kunde ansluta till droppslangar och på så sätt få "lagom" bevattning i odlingslådorna.

Men var hittar man något sådant?

Ett sånt här system https://www.hydrogarden.se/produkte...MImJHSruGF_wIVU5JoCR2bBg0-EAQYBSABEgJ74PD_BwE använder jag och det funkar bra tycker jag.

Den reglerar bevattningen genom att varje droppslang passerar genom keramik och öppnar för vatten när keramiken är torr och täpps till när den är blöt.

Fördelen är att man inte behöver ström och ingen risk med kranar som står och rinner när man inte är på plats. Dessutom får varje planta det vatten som den behöver.

Det enda man behöver tänka på är att behållaren som vattnet hämtas ur behöver stå högre än rabatten eller krukan som ska vattnas.
/Carro

• Gilla
Anette Jonsson
  • Laddar…
Nu har jag hittat en enklare lösning (tror jag), där jag tar en 12V pump och strömförsörjer med en sån här adapter för nån pryl som behövde 12V men nu är borta. Jag sparar såna där adaptrar...
Svart elektrisk vattenpump med kablar, fäste, två anslutningar och märkning mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och till sist ett tidur som sätts före adaptern (har jag också flera av liggande).
Då kan jag dra en slang från tunnan till pumpen och vidare efter pumpen till odlingslådan.
Där bränner jag små hål i slangen för att vattnet skall strila ut och täpper till bortre änden av slangen helt.
- Så inomhus en timer och en strömadapter. (Har jag redan)
- Sen sladd ut till tunnan med 12V till pumpen. (Pumpen beställd på nätet för 79 kr + frakt)
- Slang från tunnan till pumpen och sen vidare till odlingen. (Får besöka Biltema eller Classe)
- Kanske ett billigt bränslefilter på slangen i tunnan så inte skräp kommer in i pumpen

Inget provat ännu men om det funkar blir det ju bra mycket billigare än köpegrejorna från trädgårdsshoppen...

Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Inget provat ännu men om det funkar blir det ju bra mycket billigare än köpegrejorna från trädgårdsshoppen...
Har skaffat detta nu:
  • Pump från Electrokit
  • 15 m slang från Bauhaus
  • 12V nätadapter från StyraHemma inkl en övergång från rund adapterkontakt till sladdplint
  • ShellyPlug-S från StyraHemma (i stället för tidur
  • Bränslefilter från Biltema
Den dyraste grejen av detta var ShellyPug-S (199 kr) men den möjliggör fjärrstyrning via nätet så att jag kan slå på/av från telefonen och automatisera via en av mina Linux-datorer.
Sammanlagt c:a 550 kr varav slang och ShellyPlug-S står för 350:-

Har provat det hela genom att dränka pumpen i en hink vatten och pumpa genom slangen som jag pluggat i bortre änden och gjort ett antal hål där också. Sprutar rätt bra, såpass att jag för den skarpa installationen kommer att göra hålen mindre än vid testet.

Nästa steg är att montera upp det ute på sommarstället. Hoppas bara att det som växer där överlevt till vi kommer ut, det har ju varit ökentorrt i ett par veckor nu...

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Har skaffat detta nu:
  • Pump från Electrokit
  • 15 m slang från Bauhaus
  • 12V nätadapter från StyraHemma inkl en övergång från rund adapterkontakt till sladdplint
  • ShellyPlug-S från StyraHemma (i stället för tidur
  • Bränslefilter från Biltema
Den dyraste grejen av detta var ShellyPug-S (199 kr) men den möjliggör fjärrstyrning via nätet så att jag kan slå på/av från telefonen och automatisera via en av mina Linux-datorer.
Sammanlagt c:a 550 kr varav slang och ShellyPlug-S står för 350:-

Har provat det hela genom att dränka pumpen i en hink vatten och pumpa genom slangen som jag pluggat i bortre änden och gjort ett antal hål där också. Sprutar rätt bra, såpass att jag för den skarpa installationen kommer att göra hålen mindre än vid testet.

Nästa steg är att montera upp det ute på sommarstället. Hoppas bara att det som växer där överlevt till vi kommer ut, det har ju varit ökentorrt i ett par veckor nu...
Hur gick det? Tuffar det på fortfarande eller havererade pumpen efter några veckor?

I IconicMoose skrev:
Hur gick det? Tuffar det på fortfarande eller havererade pumpen efter några veckor?
Nja, det var så att vädret ändrade sig så att torkan upphörde och sedan var det en regnsommar när man inte behövde dessa attiraljer...
Så jag har kvar delarna i en låda.
Som det ser ut hos oss så måste jag dra slangen från tunnan på diagonalen under en altan och det är rätt besvärligt åtkomstmässigt.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.