Hej!
I morse upptäckte jag att det droppat brunaktigt vatten ner i ett badkar. Tänkte inte mer på det utan trodde att det runnit från kranen till badkaret då det var precis under blandaren det smutsiga vattnet var samlat.

Nu under kvällen hade det droppat ytterligare några droppar men då upptäckte jag att det kom från taket ovanför badkaret och inte blandaren som jag först trodde. Några cm från där taket möter väggen har färgen en spricka på ca 3-4 cm som det droppar genom. Efter ytterligare undersökning visade det sig att dropparna uppstår efter att jag använt duschen som ligger någon meter bredvid badkaret. Det droppar inte mycket utan några få sporadiska dyker upp då och då under 30-40 sekunder och sen slutar det.

Badrummet renoverades för ett gäng år sedan (ca 15-16) så rördragningen från duschen går ner i golvkaklet (som ej är tillåtet längre) och därefter har jag ingen aning om var de tar vägen.

Min fråga är nu om det ett vattenrör kan ha spruckit eller fått en skada? Kan det bara ske hux flux? Själva grejen är att det finns inget ovanför badrummet som kan läcka och det börjar endast droppa efter att jag använt duschen. Badrummet ligger i källaren och taket är betong målad vit. Och för min nyfikenhets skull; går rören från duschen ner i golvet och upp igen bakom väggen eller hur gjorde man för 15-16, kanske 17 år sen när man gjorde denna typ av rördragningar som ej är tillåtna längre?

Tacksam för svar i väntan på att det kommer en person och tar sig en titt på det hela.

Mvh Jules

S
Troligtvis för dålig ventilation , det kondenserar i taket som är kallare och droppar , du säger en spricka , kan det vara så att det drar in kalluft där och kyler taket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.