Byggahus.se
Hej.

Har en kanske 20 år gammal NIBE Comapct och som släpper en hel del vatten
genom 'skvallerröret'. Upptäckte det när jag märkte att VVB gav ifrån sig ett pysande
ljud i sekundkorta intervall. Tyst c:a 5-10 sekunder, sen en kort pys, osv.

Så öppnade och försökte kika. Och ett monterat rör släpper kontinuerligt ut vatten ner
i golvbrunnen. Inget vatten kommer från annan plats i VVB. Utan golvbrunn hade jag haft översvämning.
Vattnet som kommer ut är kallt. Det kan nämnas att varmvattnet trots allt fungerar i huset.
Men en hel del vatten går till spillo...

Vad kan detta bero på?
Skickar med en bild. Röret är det vita plaströret som löper neråt i bilden.

Lars
 
  • Vit plastskvallerrör från en äldre NIBE Compact varmvattenberedare som leder vatten till golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova först att motionera ( öppna/stäng) säkerhetsventilen. Om det inte blir tätt då, så blir det nog till att byta ut den.
En sådan bör man motionera minst en gång/ år för att vara säker på att den fungerar den dagen den behövs.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Instämmer i det Hasse Teknik skriver här ovanför. Att motionera säkerhetsventilen regelbundet är A och O för en felfri funktion långsiktigt.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Tack.

Där ser man. Hade jag ingen aning om. Jag provar så får vi se vad som händer!

/Lars
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
Tack.

Där ser man. Hade jag ingen aning om. Jag provar så får vi se vad som händer!

/Lars
OBS att den är av typen : "öppna c:a 1/4 varv - vrid lite till och den stänger - upprepa" .
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Är du säker på att den inte gjort så hela tiden? Säkerhetsventilen släpper kontinuerligt ut expansionsvatten som blir när VVB värmer det kalla vattnet och det expanderar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Är du säker på att den inte gjort så hela tiden? Säkerhetsventilen släpper kontinuerligt ut expansionsvatten som blir när VVB värmer det kalla vattnet och det expanderar.
I övrigt är det naturligtvis rätt och viktigt att motionera ventilen regelbundet som nämnts ovan.
 
Vill bara avsluta tråden. Fick inte stopp på droppande genom att motionera ventilen. Så det slutade med att jag bytte säkerhetsventilen. Har försökt att motionerat den nya på årlig basis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.