26 075 läst ·
56 svar
26k läst
56 svar
Droppar in regn ovanför fönster...
OMG, så blecket sitter på utsidan av panelen?T TypRätt skrev:
Det är ju totalt förkastligt och mot alla regler som finns ... lämnar ju vattnet fritt spelrum att vandra in i väggen.
Seriöst så skulle jag fixa det asap till våren, en hel del mickel kanske, men bättre än att riskera att få mögelskador i väggen
hmm ... förstår inte ditt svar, problemet beskrivs så här:B byggarätt skrev:
Så "byggarätt", hur löses det problemet med att man sätter annat material på innerväggen?W wlehmus skrev:
Problemet löser man genom att fixa läckaget runt karmen, och det måste göras från utsidan. Du behöver absolut inte byta fönstren om det inte är några stora fel. Att dom är 40 år innebär inte att dom är slut, såvida som inte är gjorda av något skitvirke eller inte underhållits.
Mickel är nog en underdrift för det är så på 9 fönster var av några enbart nås med skylift/byggställning. En tråkig miss av oss när vi köpte huset, möjligt att vi köpt det i alla fall dock. Tidigare ägare har bytt alla fönster så jag antar att det är den firman som utförde det jobbet som fuskat.John Smith skrev:
Vilken typ av panel har ni?T TypRätt skrev:
Utan att gå ut och kolla tror jag det är denna typ:Handyman 1 skrev:
http://www.byggotra.se/falsad-dubbelfas-med-sparoppning/
Känns lite som att någon annans tråd blev kidnappad av mitt problem, men ja det ska ses över i alla fall på det stället där det uppenbart läcker. Temp fix på övrigt kanske till dags att fixa panelen.
Även jag drabbades av detta problem efter 9 år utan bekymmer. Byggaren menar att problemet orsakas av att vatten letar sig in mellan panel och bläcket på fönstret som sitter på övervåningen. Vattnet letar sig sen ner och rinner ut genom fönstret på nedervåningen. Man menar att det inte är felmonterat men att det ändå kräver en åtgärd på 26 600kr för att det inte ska hända igen. Garbo vill ha självrisk på 0.5 basbelopp och jag får 2800kr i ersättning. Om det inte är felmonterat kan man tycka att det är märkligt att det regnar in?
Blir väl att bråka och stångas som vanligt...
Jepp , fel montage av bleck, det ska gå in under sidobrädan ( omfattningen ) med uppvik bakom den för att det inte ska rinna vatten mellan plåt och trä, lite av en klassiker med bleck. Sen ska blecket gå in i en skåra på karmen nertill och tätas med tätmassa . Kan gå akut att ha en liten sträng med silikon som tätar till temperärt, men inget lösning i längden, bör göras om så det blir rätt.
Lite trist att JAG ska behöva betala 28tkr för att byggaren har monterat fel. Själv hävdar dom att det inte är felmonterat (hur man nu kan göra det när det regnar in!)...J jonaserik skrev:Jepp , fel montage av bleck, det ska gå in under sidobrädan ( omfattningen ) med uppvik bakom den för att det inte ska rinna vatten mellan plåt och trä, lite av en klassiker med bleck. Sen ska blecket gå in i en skåra på karmen nertill och tätas med tätmassa . Kan gå akut att ha en liten sträng med silikon som tätar till temperärt, men inget lösning i längden, bör göras om så det blir rätt.
Ska dom ha 28tkr för att byta blecken till riktiga, är det ett nytt hus så är det väl 10 års garanti som gäller för byggare. Hävda detta mot dom och hör vad som sägs, det finns säkert inskrivet i något dokument hur lång garantitiden är. Sen om det byggaren som rest huset och kontrakt skrivet med om eller en husfabrikant, är en viss skillnad vem du ska gå på och påtala felet. Som du kan läsa i början av tråden så är det förkastligt att montera bleck på det sättet. En solklar källa för att få vatten innanför panelen.
Vad hänvisar man till när man säger att det är felmontage?J jonaserik skrev:Ska dom ha 28tkr för att byta blecken till riktiga, är det ett nytt hus så är det väl 10 års garanti som gäller för byggare. Hävda detta mot dom och hör vad som sägs, det finns säkert inskrivet i något dokument hur lång garantitiden är. Sen om det byggaren som rest huset och kontrakt skrivet med om eller en husfabrikant, är en viss skillnad vem du ska gå på och påtala felet. Som du kan läsa i början av tråden så är det förkastligt att montera bleck på det sättet. En solklar källa för att få vatten innanför panelen.
Först och främst, vem hade du avtal med om att bygga huset, med byggaren eller en husleverantör, normalt så säljes ett hus och dom anlitar en byggare som tar över allt ( inte alltid ) och ett avtal tecknas med någon av dom, en inte oviktig sak är om huset var s.k nyckelfärdigt, då brukar det vara husleverantören som är ansvarig. Du får leta i minnet och dina dokument vem var ansvarig för bygget sen var det säkert en kontrollansvarig ( KA ) med i spelet som ska ha full kontroll på det som utföres, en miss där att inte kollat montaget runt fönster. Att då ta 28tkr för detta är överkurs av kolosalformat, en vanlig plåtis grejar det säkert för några tusen med assistans från dig, inget hästjobb precis
Edit är det alla fönster som är så.
Edit är det alla fönster som är så.