4 723 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Droppar aldrig om luftvärmepumpens utedel
Sida 1 av 2
Vi har två luftvärmepumpar till vårt hus, båda utedelarna sitter i samma väderstreck. Under båda utedelarna har jag på vintern en balja stående för att fånga upp kondensvattnet när de avfrostas. Under den ena luftvärmepumpens utedel behöver jag regelbundet tömma ut "isbiten" som blir i baljan av kondensvattnet, men under den andra verkar det inte droppa något vatten alls, ingen is i den baljan. Ska jag tolka det som att den luftvärmepumpen är trasig och behöver åtgärdas eller är det så att det inte droppar om en del luftvärmepumpars utedel? Den utedel som det inte droppar vatten ifrån gjorde vi service på förra året och den är över 12 år gammal. Serviceteknikern sa att han inte behövde kontrollera gas då den levererar värme från inomhusdelen. Det är en IVT om det spelar någon roll.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Kör du de båda värmepumparna lika hårt ?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Går den att slå över på kylläge? Om den inte kan det så fungerar inte avfrostningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Går den att köra i kylläge?
H Hallerudsbo skrev:
Det kan sitta ett värmeelement i pumpen som värmer även om inte kompressorn levererar någon värme. Man borde få en felkod men det är inte helt säkert. Kolla förbrukningen.A anek71an skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Min förbrukar det den ska men blir Inge direkt med vatten eller is under.Cheesen skrev:
Kanske är mindre då man har ganska stor pump, valde en lite större till garaget.
Min är 2 år gammal nu
Vad menar du med att den kämpar?A anek71an skrev:
Finns det fler värmekällor än den i det rummet?
Sätt den på maxvärme vad det nu är och utvärdera.
