Vi har två luftvärmepumpar till vårt hus, båda utedelarna sitter i samma väderstreck. Under båda utedelarna har jag på vintern en balja stående för att fånga upp kondensvattnet när de avfrostas. Under den ena luftvärmepumpens utedel behöver jag regelbundet tömma ut "isbiten" som blir i baljan av kondensvattnet, men under den andra verkar det inte droppa något vatten alls, ingen is i den baljan. Ska jag tolka det som att den luftvärmepumpen är trasig och behöver åtgärdas eller är det så att det inte droppar om en del luftvärmepumpars utedel? Den utedel som det inte droppar vatten ifrån gjorde vi service på förra året och den är över 12 år gammal. Serviceteknikern sa att han inte behövde kontrollera gas då den levererar värme från inomhusdelen. Det är en IVT om det spelar någon roll.
 
Kör du de båda värmepumparna lika hårt ?
 
Ja blir det ingen is under ens när det är blötsnö ute på vintrarna så är det sannolikt något fel på värmepumpen.
 
Går den att slå över på kylläge? Om den inte kan det så fungerar inte avfrostningen.
 
I InsidersUnited skrev:
Kör du de båda värmepumparna lika hårt ?
Ja, båda står på 22 grader.
 
I InsidersUnited skrev:
Går den att slå över på kylläge? Om den inte kan det så fungerar inte avfrostningen.
Om inte avfrostningen fungerar, borde den inte gå söder helt då? Jag tänker frysa sönder. Den har varit så här sedan vi köpte huset 2020, eller i alla fall sedan vintern 2021.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men det borde ju bli isklump deluxe på utedelen?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men det borde ju bli isklump deluxe på utedelen?
Det blir det inte.
 
Går den att köra i kylläge?
 
A anek71an skrev:
Ja, båda står på 22 grader.
Men har du kollat om den verkligen levererar några 22 grader.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H
Jag har en pump på garaget.
Denna blir det knappt något under på vintern.
Håller 22 grader i garaget.
Vart så sen den var ny.
Värmen är bra i garaget.
 
A AG A skrev:
Men har du kollat om den verkligen levererar några 22 grader.
Jag tycker den kämpar med att värma men är tyvärr ganska dålig på det här. Manualen är minst sagt dålig och otydlig så det är lite knepigt på hur den fungerar.
 
Cheesen
H Hallerudsbo skrev:
Jag har en pump på garaget.
Denna blir det knappt något under på vintern.
Håller 22 grader i garaget.
Vart så sen den var ny.
Värmen är bra i garaget.
A anek71an skrev:
Jag tycker den kämpar med att värma men är tyvärr ganska dålig på det här. Manualen är minst sagt dålig och otydlig så det är lite knepigt på hur den fungerar.
Det kan sitta ett värmeelement i pumpen som värmer även om inte kompressorn levererar någon värme. Man borde få en felkod men det är inte helt säkert. Kolla förbrukningen.
 
H
Cheesen Cheesen skrev:
Det kan sitta ett värmeelement i pumpen som värmer även om inte kompressorn levererar någon värme. Man borde få en felkod men det är inte helt säkert. Kolla förbrukningen.
Min förbrukar det den ska men blir Inge direkt med vatten eller is under.
Kanske är mindre då man har ganska stor pump, valde en lite större till garaget.
Min är 2 år gammal nu
 
Farstatjej90
A anek71an skrev:
Jag tycker den kämpar med att värma men är tyvärr ganska dålig på det här. Manualen är minst sagt dålig och otydlig så det är lite knepigt på hur den fungerar.
Vad menar du med att den kämpar?
Finns det fler värmekällor än den i det rummet?
Sätt den på maxvärme vad det nu är och utvärdera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.