Hej,

Amatör med två frågor:

1. Har droppande läckage från två ställdon i vårt golvvärmesystem. Dels verkar alla ställdonen överlag fungera dåligt (läst en del om att motionerna piggarna etc). Men på de två ställdonen på bilden så droppar det om jag klickar tillbaka de på rören. Tar jag bort de som på bilden så upphör droppandet direkt. Vad göra? Skruva åt? Känns inte som fel på ställdonen.

2. Vad gör det svarta reglaget som sitter mellan tillvattnen från värmeväxlaren och pumpen som pumpar vattnet vidare till respektive rum? Ser ut som ett äldre element-reglage. Temperaturen ställer man ju in på den digitala displayen och i respektive rum? Reglerar den helt enkelt vattenflödet?

• Hand håller ett ställdon framför ett golvvärmesystem med synliga rör och andra ställdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett avtaget ställdon från golvvärmesystem, vattenläckage syns.
    Skapa konto
  • Hand håller ett vitt golvvärmeställdon med röranslutning synlig och droppspår.
    Skapa konto
  • Golvvärmesystem med ett svart ställdon kopplat till kopparrör och ett svart reglage mellan rören.
    Skapa konto
  • Golvvärmesystem med synliga rör och ställdon, några med droppande läckage.
    Skapa konto
1 Är otät i oringen bara byta tätar vid max öppen, finns som reservdel , kolla vilket fabrikat du har
2 Maxtermostat så inte GV får för hög temp, max 45 C på GV,slingor och golvträ, dom mår inte bra över 45 C

Hej,

Tack för svar, med max öppen menar du när ställdonen inte sitter på och det är maximalt flöde i systemet antar jag? Som på bilden.

P Philip301 skrev:
Hej,

Tack för svar, med max öppen menar du när ställdonen inte sitter på och det är maximalt flöde i systemet antar jag? Som på bilden.
Jepp trycket underifrån gör att det blir tätt, o-ringen sitter på topp samt att det kan vara lite skit där med så det tätar vid fullt öppen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.