10 913 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Drömmer alla om stenhus ???
Jag? Nej. Sydsvenskan. Jag bara undrade om det stämmer. Och i så fall varför?Kjell_G skrev:
Om det verkligen bara priset som avgör!!!
Nej. Riktiga hus byggs i trä. 
Avemo skrev:
Ja du, om du sa att småhus byggda i sten är underlig företeelse skulle du bli idiotförklarad i Europa (allt söder om Skåne).
Där byggs undantagsvis enklare baracker i trä, som ju snabbt brinner upp och där det knakar i väggar och bjälklag. Men det tycks ju vara det optimala valet i 95% av svenskars tycke - måhända har trähustillverkarna lobbat fint och det sitter ju trots allt i ådrorna (läs: tradition) att tycka så.
Har även läst flera som sågar stenhus i övertygelsen om att det har med fasad och yttre design att göra, när det istället har med bra inomhusklimat (värmetröghet och mögelfritt) och underhållsfrihet att göra. Exempelvis bygger vissa svenskar med traditonsfyllda ådror stenhus med träfasad.
Oj, jag tror den nackdelen vägs upp av alla fördelarna med stenhus.kamilenski skrev:
Folk som bygger stenhus uppskattar ofta tjocka väggar och den massiva känsla det ger.
.
några aspekter är väll att i skåne och söder ut är klimatet för gynnsamt för röta/mögel med varma kvava dagar under ganska lång tid och även varmt och torrt som kan öka brandrisken och det i att i många delar av europa så har det varit tätt mellan hus så börjar det brinna så sprider det sig för bra sen tillkommer det att det är lättare att bygga i sten och få det att hålla när de inte var så bra på att räkna på det
och som framkomet här så är det mycket på traditioner att göra och det tycks vara värt lite dålig isolering så länge man har en tröghet som tar ut varma dagar och kalla nätter och när det inte är så kalt på vintrarna så funkar det men här i norden så är det kallt ganska långa perioder så här skulle vi behöva elda mycke jämfört med vad man behövde i ett timmerhus som man ändå var tvungen att elda mycke i för att hålla värmen på vintern
sen en sak som vissa inte tänker på är att stenhus väger mycke och här i sverige så varierar marken en del runt om i landet så bygger man ett stenhus där man har dålig mark så kan det sätta sig och spricka eller tom sjunka så mycket att det blir problem med att det lutar eller att man får fel fall i avlopp som är dyrt och jobbigt att fixa så det är vad
så det finns flera en del som ligger bakom traditioner men i dagsläget så är det mer smak och tycke då man kan bygga bra sten och trähus och det är beroende på vad man gillar och har råd med
och som framkomet här så är det mycket på traditioner att göra och det tycks vara värt lite dålig isolering så länge man har en tröghet som tar ut varma dagar och kalla nätter och när det inte är så kalt på vintrarna så funkar det men här i norden så är det kallt ganska långa perioder så här skulle vi behöva elda mycke jämfört med vad man behövde i ett timmerhus som man ändå var tvungen att elda mycke i för att hålla värmen på vintern
sen en sak som vissa inte tänker på är att stenhus väger mycke och här i sverige så varierar marken en del runt om i landet så bygger man ett stenhus där man har dålig mark så kan det sätta sig och spricka eller tom sjunka så mycket att det blir problem med att det lutar eller att man får fel fall i avlopp som är dyrt och jobbigt att fixa så det är vad
så det finns flera en del som ligger bakom traditioner men i dagsläget så är det mer smak och tycke då man kan bygga bra sten och trähus och det är beroende på vad man gillar och har råd med
Det är säkert så i de flesta fallen. Känner dock en person som absolut ville ha träfasad på sitt nya stenhus då han är uppvuxen med den "traditionen".rickardg skrev:
Om man ser till nyproduktion av tex en villa med dagens vanligaste metoder så kan jag bara säga att det finns bara en stor fördel med trähus och det är priset.
Om man vet hur en mordern träregelstomme ser ut, har den väldigt små marginaler.
Allt material rakt igenom konstruktionen är väldigt känsligt för minsta lilla överskott på vatten/fukt, dessutom har den väldigt svårt att ventilera ut ett eventuellt överskott, pga ångspärren.
Allt detta kan du bara glömma om du har stenhus, den andas rakt igenom och torkar med stor säkerhet ut många fuktskador av sig själv, och när fukten är borta så är inget i stommen skadat. (trästomme måste delar bytas efter uttorkning).
Bygger du ett stenhus idag med leca/lättbetong kan du få ett mkt bra inneklimat, säg att du murar stommen i lättbetong 362mm tjocklek och dessutom tilläggsisolerar 100-150mm får du ett grymt bra uv värde och som grädde på moset kommer stenstommen fungera som ett värmeelement iom att d har isolering på utsidan som håller kvar värmen i väggarna mkt bättre. Alla innerväggar som vetter mot torrrum sätter man plyfa/gips. (bra ljud iso. och lätt att hänga upptavlor mm.) Innerväggar mot våtrum muras och putsas. där har ni ett hus som era barns barnbarn kan bo i utan oro.
Ni som påstår att det är svår att riva en stenvägg i jämnförelse med trä (ej regelstomme) har nog aldrig gjort det, en tegelvägg är jobbig ibörjan sen är det bara att plocka. leca/lättbetong är väldigt mjukt som kan kontursågas
med en tigersåg. Annars kan ni pröva att ta upp ett dörrhål i en massiv plankstomme som har 400 spik/kvm, pröva det och berätta sen hur många sågblad ni har bränt av och hur smidigt det var
.
Om man vet hur en mordern träregelstomme ser ut, har den väldigt små marginaler.
Allt material rakt igenom konstruktionen är väldigt känsligt för minsta lilla överskott på vatten/fukt, dessutom har den väldigt svårt att ventilera ut ett eventuellt överskott, pga ångspärren.
Allt detta kan du bara glömma om du har stenhus, den andas rakt igenom och torkar med stor säkerhet ut många fuktskador av sig själv, och när fukten är borta så är inget i stommen skadat. (trästomme måste delar bytas efter uttorkning).
Bygger du ett stenhus idag med leca/lättbetong kan du få ett mkt bra inneklimat, säg att du murar stommen i lättbetong 362mm tjocklek och dessutom tilläggsisolerar 100-150mm får du ett grymt bra uv värde och som grädde på moset kommer stenstommen fungera som ett värmeelement iom att d har isolering på utsidan som håller kvar värmen i väggarna mkt bättre. Alla innerväggar som vetter mot torrrum sätter man plyfa/gips. (bra ljud iso. och lätt att hänga upptavlor mm.) Innerväggar mot våtrum muras och putsas. där har ni ett hus som era barns barnbarn kan bo i utan oro.
Ni som påstår att det är svår att riva en stenvägg i jämnförelse med trä (ej regelstomme) har nog aldrig gjort det, en tegelvägg är jobbig ibörjan sen är det bara att plocka. leca/lättbetong är väldigt mjukt som kan kontursågas
med en tigersåg. Annars kan ni pröva att ta upp ett dörrhål i en massiv plankstomme som har 400 spik/kvm, pröva det och berätta sen hur många sågblad ni har bränt av och hur smidigt det var
Att ett hus andas rakt genom håller jag inte med men allt annat är jag med påscarface75 skrev:
Vet ej varför man säger att ett hus kan andas genom väggarna och varför skulle det vara en fördel ? Är det överhuvudtaget möjligt?
Sten, puts kan hantera en hel del fukt genom att ta den emot och lämna igen utan att lida av det. Det ska helst inte ske på djupet och i långa perioder. Blåser det genom eller vandrar fukten genom väggarna så har man ett stor problem, tycker jag. Isoleringsförmåga försämras i en fuktig byggmaterial, och i värsta fall kan det bli frostskador på utsidan och på insidan kan det börja växa ytlig mögel. Det är dock små bekymmer jämfört med en rutten trästomme
Angående prisskillnader... man får det man betalar för
gaia
Ja det kanske inte är så svårt att riva en tegelvägg som jag trodde, men jag skulle ändå inte vilja bo ett stenhus. Som har kommit upp här så verkar det finnas en väldigt massa fördelar, men jag gillar helt enkelt inte stenhus.
Känner att jag kan rysa till av tanken på att behöva bo i ett och den känslan är inte baserad på någon som helst fakta eller vetenskap utan är helt och hållet just bara den känslan jag har inför stenhus.
Känner att jag kan rysa till av tanken på att behöva bo i ett och den känslan är inte baserad på någon som helst fakta eller vetenskap utan är helt och hållet just bara den känslan jag har inför stenhus.
gissar att du har aldrig bott i ett stenhusbyggankan skrev: