Vad ska de ha för värmekälla? Tyckte jag såg en vedpanna i något klipp. Blir dyrt att värma 930 kvm...

• Gilla
Fredrik K och 1 till
  • Laddar…
C
T Tvapac skrev:
Tyckte jag såg en vedpanna i något klipp. Blir dyrt att värma 930 kvm...
Misstänker att det ingår tillräckligt mycket skog i fastigheten för att de inte skall behöva köpa veden.

• Gilla
Fredrik K och 1 till
  • Laddar…
Nja, de köpte det för 4.3 Mkr så det finns ingen skog i det priset.

• Gilla
Fredrik K och 2 till
  • Laddar…
Från mäklarannonsen: Byggår 1868, eldhärjad, sannolikt ett rivningsobjekt. Det finns inget rivningsföreläggande för slottsbyggnaden,det krävs heller inget rivningslov för att riva slottet.

Verkar som dom inte hade förhoppning om att det skulle renoveras.

11ha ingick varav hälften naturreservat.
4 150 000:- va priset.

C
A AndersS skrev:
Nja, de köpte det för 4.3 Mkr så det finns ingen skog i det priset.
Varför skulle det inte kunna ingå skogsmark till det priset? Det är väl inte 11 ha gräsmatta? Jag borde kanske se programmet :thinking:

• Gilla
abygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför skulle det inte kunna ingå skogsmark till det priset? Det är väl inte 11 ha gräsmatta? Jag borde kanske se programmet :thinking:
Börja med att kolla fastigheten, hälften är vatten, sedan mark runt byggnaderna. Det finns kanske lite lövskog på 3-4 ha och ska du värma det renoverade slottet på vad var det 700-900kvm med någon våning 4m hög så har du snabbt avverkat det som finns.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu har jag sett avsnitt 2...
Tycker inte att det händer något... Mycket snack bara.... Man hade ju velat höra tankar kring de brandskadade delarna tex, inte att hon gillar "pink, pink, pink, pink" ...
S johd01 skrev:
Jag tycker det är för mycket drama/såpa.
Håller med. En gissning är att filmteamet åker ut ganska sällan till slottet och filmar. Det gör att det blir svårt att få ihop så mycket byggscener och i stället får man fylla ut med trams.

En annan möjlig förklaring är att TV4:s tittare har fler kvinnor som gillar andar än män som gillar byggteknik.

Fick man överhuvudtaget se hur borrhålet för bergvärmepumpen kom till?

Raskus Raskus skrev:
Fick man överhuvudtaget se hur borrhålet för bergvärmepumpen kom till?
Nope. Inte ett spår av det.

Såg i teasern för nästa avsnitt att nåt kamflänselement sprang läck ganska duktigt. Inte förvånad alls.

Såg inte programmet, men det kan aldrig räcka ett borrhål för bergvärme utan det måste varit flera.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Kan ju varit mark- eller sjövärme då de har en stor tomt. Det är vanligt i stora hus på landet.

Z ZipLock skrev:
Kan ju varit mark- eller sjövärme då de har en stor tomt. Det är vanligt i stora hus på landet.
Nej, de nämnde specifikt bergvärmepumpen.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Flum!!! :rofl:

Hade så stora förväntningar på detta program men det blir ju bar värre och värre för varje avsnitt som går.
Mycket snickararbete får man ju inte se. Mest hans bilar och att de åker och handla marmor mm...
Snickeriet som de själva skulle göra har de ju lejt bort.
Både golvbjälklag, putsa väggar. Till och med sätta takgips.
Tror fan de hinner bli klara. Det enda de kommer göra är ju att springa runt med en pensel och skratta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.