Tror ni det är fara för trädet? Risk för röta? Ska man såga till rötterna på ett snyggt sätt innan man planterar häck och lägger igen med jord?

Jord, uppgrävda rötter, gräs, skuggor, naturlig utomhusmiljö, ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn, uppriven mark med jord, stenar, gräs och rötter; möjligtvis resultat av grävning eller erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 702606
 
Inte det minsta farligt för trädet. Ni behöver inte göra något extra.

Plantera häcken bara.
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inte det minsta farligt för trädet. Ni behöver inte göra något extra.

Plantera häcken bara.
Säker på detta? Det var en till rot på ca 12cm i diameter som drogs av :(
 
Läser i en annan tråd att kapa rötter som dessa är förenat med garanterad röta av trädet.
 
Tänk då här: du kan i vart fall inte transplantera ny rötter så gjort är gjort.
Dessutom sker sånt här tusentals gånger varje dag jorden runt utan problem varje dag.

Folk i väst tänker för mycket och oroar sig för allt, min fru som kommer från Afrika kallar det för " de döda vita", det finns undersökningar om allt och dessa visar först kanske på att något är dåligt ( eller tvärtom) men sedan kommer en ny undersökning som visar på motsatsen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Säker på detta? Det var en till rot på ca 12cm i diameter som drogs av :(
Det finns bättre dagar i ett träds liv än att bli av med en. 12-cm rot men du kan oavsett inte göra det ogjort.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tänk då här: du kan i vart fall inte transplantera ny rötter så gjort är gjort.
Dessutom sker sånt här tusentals gånger varje dag jorden runt utan problem varje dag.

Folk i väst tänker för mycket och oroar sig för allt, min fru som kommer från Afrika kallar det för " de döda vita", det finns undersökningar om allt och dessa visar först kanske på att något är dåligt ( eller tvärtom) men sedan kommer en ny undersökning som visar på motsatsen.
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns bättre dagar i ett träds liv än att bli av med en. 12-cm rot men du kan oavsett inte göra det ogjort.
Ok men ni tror att det överlever? Om det bildas röta eller annat dåligt, när börjar det märkas av på trädet?
 
Claes Sörmland
O Olof88 skrev:
Ok men ni tror att det överlever? Om det bildas röta eller annat dåligt, när börjar det märkas av på trädet?
Kanske om 50 år.
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.