Ekar det här inne? :D

Om det var mitt inlägg du menade så försökte jag att citera delar av ditt inlägg samtidigt som kissen jävlas med mig på skrivbordet ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Har man tur släpper bulten redan när man borrar, ibland har jag kört fast borret och sedan har bultstumpen kommit ut när jag reverserat borrmaskinen.

Grispittar tycker jag mest går sönder. Skulle nog satsa på något av riktigt god kvalité när det gäller ett motorblock.
Det var min tanke också, ett hål måste jag ju borra i vilket fall, så lika bra börja borra "reverserat" med en vänsterborr, men var finna en vänstergängad borr?

Att borra ett hål i bulten och använda en torx-bit som står tidigare i tråden funkar bra, den enda metod jag använder som lastbilsmekaniker.

foppson skrev:
Att borra ett hål i bulten och använda en torx-bit som står tidigare i tråden funkar bra, den enda metod jag använder som lastbilsmekaniker.
Du använder ingen penetrerande olja eller värme?

Andy78 skrev:
Du använder ingen penetrerande olja eller värme?
Vid behov en 12kw induktionsvärmare eller gassvets, men till 90% så behövs ingen värme, penetrerande olja gör bara nytta efter att bulten går att rucka lite på, detta är min erfarenhet.

Alltså jag använder aldrig grispitt eller speciella verktyg man slår in, torx har bra grepp och expanderar inte bulten.

• Gilla
MagnusSt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mina erfarenheter är rätt lika foppson's. Även om jag nu aldrig har mekat professionellt.

Grisspittar är bara skit.
Rostlösare brukar vara rätt meningslöst innan det har börjat lossna en aning.
Värme har jag däremot goda erfarenheter av, men just detta fall är det ju ganska hårigt att lyckas värma. Trångt, stor aluminium-massa som slukar värme, men kan bli skadad av allt för hög värmeeffekt.

Det finns speciella saker man slår in i det borrade hålet (isf grispitt) som har den fördelen att den inte expanderar bulten, då den istället skär ett spår längs med. (Jag har tyvärr aldrig själv använt sådana.)
Men ett torx-bit fungerar rätt bra det med, antagligen ungefär lika bra.
Man tar väl lämpligen ett bra bits, så det inte är något sprött hårt härdat skitbits som går av när man börjar vrida, eller (aningens mindre dåligt) ett dåligt härdat mjukt bits som deformeras.
Kosta gärna på dig ett Wera-bits om det är en viktig sak att verkligen lyckas med.

Man kan också sätta bitset lite snabbt mot smärgeln eller vinkelslipen för att vässa till det maximalt i änden som ska skära ner i bulten.

Just nu fokuserar jag på att hitta en vänstergängad 3mm borr, alltså vanlig borr ingen gripspitt. Jag har ingen aningen om det är svårt att få tag i, men om någon vet så tips mig gärna. Tack för tips i övrigt!

Antagligen sitter inte bulten speciellt hårt eftersom den gick av vid åtdragning. När dragkraften försvinner så slutar det kärva. De bultar som jag dragit av vid inspänning har alla varit mycket lätta att få ut.

Borra ett hål med vanligt borr bara, och använd en torx som det tipsas om här ovan.

Fördelen med en vänstergängad borr är att man kan få den avbrutna bulten att rotera av värmen och på så sätt få ut den.

tror att svinpittar fungerar utmärkt men det är som med allt annat man ska inte köpa dom billiga och använda rätt dimension på borren när man borrar.
Försökte själv få tag i en vänsterborr, hittade bara en 8 m.m.

En riktig verktygshandel kan ta hem vänsterborr till dig. Men frågan är om kostnaden motiverar nyttan. Vanligt borr och ett bra torxbits så kommer du långt.

Ja varför krångla med vänsterborr, anpassat hål och torxbits så är det väl nästan omöjligt att misslyckas.

Vi har en massa prylar på jobbet, bland annat sådana satser fast de är av fabrikatet Snap-on.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar-20379/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...stning/Avdragare/Skruvutdragare-15-st-191350/
De använder jag inte inte utan tar en sådan istället (fast dd är av fabrikatet kokon, Sandvik-Beltzer, Berner eller Hazet), dock inte tamperprof, de går av.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och-Bits/Bitssats/Torxbitssats-12-71113/
Jag borrar så stort som möjligt.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.