Byggahus.se

Drömmen om slottet. TV4

1. B
    Medlem · Nivå 16
    Någon mer än jag som råkade fastna vid TVn igår, för att se ett brandskadat slott utanför Åtvidaberg bli ljusblått?
    https://www.tv4.se/drömmen-om-slottet

Häftigt projekt! Och kul att kommunen låter dem välja färg på slottet väldigt fritt - eller får vi se ett besök av en arg byggnadsinspektör i nästa avsnitt? ;)

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Ja, vilket härligt program, och vilken entusiastisk familj!

Blev glad när de gjorde i ordning bryggan nere vid bådhuset, med ett så stort renoveringsprojekt och ett så vansinnigt tråkigt hus att bo i under tiden behöver man en liten "fristad". Jag antar att det vi såg igår var hela förra sommaren, och då har de ju haft väldig nytta av bryggan den här sommaren.

Trädgårdsmästarbostaden antar jag var uthyrd, annars hade de väl bosatt sig där under tiden.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Känns som budgeten är rena önsketänkandet? Bara fixa tak och utsidan borde gjort slut på en stor del av dom pengarna?

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Väntar med spänning på nästa avsnitt.

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Och hur rimlig är tidsplanen på två pers? Det verkade som det tog ganska lång tid för killen att lite nödtorftigt lappa ihop den gamla bryggan, det ska ju ta max en dag om tidsplanen för slottet ska hålla.

6. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 16
    Tack för tipset, ska kolla in det ...

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Jag håller med och Agnes verkar vara den som tar besluten hur saker skall se ut när det är klart.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Nya taket tycker jag ser lite konstigt ut om man jämför med bilderna som visade originalet men det kanske är en kostnadsfråga?

• Laddar…
  9. osiris
    Medlem · Nivå 11
    Är det bara jag som tänker att det finns ett gäng hantverkare som inte syns i programmet? Tyckte att det gick lite väl fort med vissa saker och i vissa av klippen har man t.ex. staplat tunga bjälkar som jag av egen erfarenhet vet inte är så lätta att bära runt på som par...

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Jag tänker att de bara täckt över för att få huset torrt, eftersom det regnade in? Men gjort det med ett hyfsat plåttak. Det gamla taket hade ju en massa kupor och grejer.

• Laddar…
  11. Z
    Medlem · Nivå 10
    Det nya taker verkade ha fönster på sidan, så jag gissar att det är det permanenta taket.

Inköpspriset på 4.3 miljoner för 12 hektar mark, sjötomt och stora ekonomibyggnader lät inte så farligt 2.5 timmar från Stockholm.

Det måste finnas hantverkare med i bakgrunden, då det skulle vara omöjligt för två personer att rå detta i land inom rimlig tid.

Budgeten på 4 miljoner lät alldeles för låg, men det kanske bara var budgeten för byggsäsongen 2017?

12. Raskus
    Medlem · Nivå 11
    Jag fattade det som att det var den totala budgeten. Och det vi alla på Byggahus att den behöver multipliceras med Pi, liksom tidsåtgången.

13. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Var det inte fasad, tak bottenvåning och källare som skulle göras först och jag förmodar då att det är vad budgeten 4 mille skall räcka till.
    Sen tar de resten efterhand som åren går. Fanns också några bilar med i flyttlasset som skulle vara för att fylla på kassan om det behövdes. De bör väl inbringa några 100.000 Kr?

14. J
    Medlem Nivå 1
    Hoppas det går bättre för de här med slottet. Har milt sagt gått åt skogen för tidigare ägare att renovera, sägs att det ligger på/vid en gammal vikingagravplats(det kanske togs upp i programmet)

• Laddar…
  15. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Nån som bor i krokarna och kan ge liverapport?