13 430 läst ·
59 svar
13k läst
59 svar
driva sitt hus med bensin
Jag tycker inte att du skall underskatta betydelsen av oljud. Man sitter ogärna i köket när diskmaskinen går till exempel. Många kan rent av störas av grannens luftvärmepump. Detta är två exempel på maskiner som aldrig kommer i närheten av att låta lika mycket som en dieselmotor. För flexibilitetens skull är det givetvis bra att ha ett elverk, men att planera huset på ett sådant sätt att man är beroende av att köra det dagligen är nog ett av de dummaste dragen man kan göra. Dyrare och i alla avseenden utom rörligheten sämre än landström. Vill du vara oberoende av landström så se till att ha lösningar som klarar sig med lite eller ingen el.
Apropå verkningsgrad. Jag åkte med S/S Blidösund dagen före julafton. Vi satt ett sällskap och åt i damsalongen som jag noterade värmdes med en 2 kW byggfläkt. Elen ombord kommer från en generator som drivs av en ångmaskin.
Erik
Apropå verkningsgrad. Jag åkte med S/S Blidösund dagen före julafton. Vi satt ett sällskap och åt i damsalongen som jag noterade värmdes med en 2 kW byggfläkt. Elen ombord kommer från en generator som drivs av en ångmaskin.
Erik
Om man fortsätter på spåret verkningsgrad:
Det kommer givetvis finnas dagar då det är kallt och man förbrukar mindre El än värme, då skulle man kunna ha en billig luftvärmepump som drivs direkt av elverket när batterierna blivit fulladade och acktanken ännu inte är full.
I det driftsfallet borde man få ut värme motsvarande 130% av energiinnehållet i bränslet.
Om förhållandet är det motsatta, dvs man har gjort slut på batterierna och acktanken är nästan full så kanske man skulle fundera på solceller, eller en såndär generator man slänger i vattnet om det är strömt på platsen.
Det kommer givetvis finnas dagar då det är kallt och man förbrukar mindre El än värme, då skulle man kunna ha en billig luftvärmepump som drivs direkt av elverket när batterierna blivit fulladade och acktanken ännu inte är full.
I det driftsfallet borde man få ut värme motsvarande 130% av energiinnehållet i bränslet.
Om förhållandet är det motsatta, dvs man har gjort slut på batterierna och acktanken är nästan full så kanske man skulle fundera på solceller, eller en såndär generator man slänger i vattnet om det är strömt på platsen.
angående oljud så hittade jag detta företag som löste problemet. =D
http://acoustiblokuk.com/Video.php
jag tror att ha en batteribank, ett elverk och en akumuleringstank löser problemet, jag skulle kunna köpa en luftvärmepump och fixa solceller men det skulle vara något jag gör senare när jag har byggt båten. jag vill få in bygget under 350k och denna lösningar går på ca 40k plus en Victron Phoenix MultiPlus som kostar 25k för att få allt och funka med elen
http://www.swexergon.se/produkter-foer-fritidshuset/energi/victron.aspx
http://acoustiblokuk.com/Video.php
jag tror att ha en batteribank, ett elverk och en akumuleringstank löser problemet, jag skulle kunna köpa en luftvärmepump och fixa solceller men det skulle vara något jag gör senare när jag har byggt båten. jag vill få in bygget under 350k och denna lösningar går på ca 40k plus en Victron Phoenix MultiPlus som kostar 25k för att få allt och funka med elen
http://www.swexergon.se/produkter-foer-fritidshuset/energi/victron.aspx
Jag tänker mig att det finns en bra orsak till att båtar, husvagnar, tåg mm är anpassade för att kunna kopplas in på elnätet när möjlighet gives. Motorljud är en sak, möjligen är priset åp bensin och olja också en, och miljöaspekten ska väl inte heller missas.
vissa perioder i sitt liv kan man vara lite mindre miljövänlig :blushing:Anna_H skrev:
Det är sant, men inte desto mindre kan det vara svårt för omgivningen att inse varför du vill skaffa el på ett dyrare, bullrigare och mindre praktiskt och miljövänligt sätt än du skulle behöva. Det ljudisolerande materialet är imponerande, men motorn vibrerar fortfarande och ljudet kommer att fortplanta sig genom motorupphängningar. Dessutom måste avgasröret mynna ut i det fria. Det finns inte en sportslig chans att du kan ha en dieselmotor på husbåten utan att den stör.husbåt skrev:
Här är en filmsnutt från en uppfinnarjocke utanför London som har gjort ungefär det du pratar om. Kul att se, och jag skulle gärna göra ett studiebesök, men jag skulle inte vilja bo med det bullret.
http://www.youtube.com/watch?v=jz2v4f2UNL0
Erik
Sjövärme med kollektorslang där pumpen drivs av dieselaggregat då?
Visserligen kanske sjövärmepumpen tar för mycket plats i en husbåt. Vattnet som båten ligger i kanske bottenfryser.
Kostnad 50 000kr, men du kan ju räkna med COP 2 (för att vara säker) vilket ger dig ca 26500kr per år över, payoff på 2 år.
Dieselaggregatet används såklart även till hushållsel.
Visserligen kanske sjövärmepumpen tar för mycket plats i en husbåt. Vattnet som båten ligger i kanske bottenfryser.
Kostnad 50 000kr, men du kan ju räkna med COP 2 (för att vara säker) vilket ger dig ca 26500kr per år över, payoff på 2 år.
Dieselaggregatet används såklart även till hushållsel.
Redigerat:
har en fråga: är en dieselelverk samma sak som dieselaggregat?
erik jag vet att det kan vara lite jobbigt om jag inte klarar få den helt tyst men den lösningen är så billig och simpel, jag vill bara få ingång mitt husbåt bygge så jag blir klar till sommaren. sen nästa vinter kan jag börja tänka ut en bättre lösning. men jag undrar om hur stor batteri bank och ackumuleringstank man behöver?
tänkte ha 500ah och 500l tank
erik jag vet att det kan vara lite jobbigt om jag inte klarar få den helt tyst men den lösningen är så billig och simpel, jag vill bara få ingång mitt husbåt bygge så jag blir klar till sommaren. sen nästa vinter kan jag börja tänka ut en bättre lösning. men jag undrar om hur stor batteri bank och ackumuleringstank man behöver?
tänkte ha 500ah och 500l tank
husbåt: Jo det borde det vara. Men dom jag sett som ligger på 9kVA är av mindre "fältmodell" kopplad till jeepdunk och då kallas dom dieselaggregat.
Sen har jag pysslat med ett 450kVa inbyggt dieselelverk, då skulle jag kalla det elverk. Det var kopplat till 800l tank.
Tänk på att dimensionera aggregatet till jämn och hög belastning, runt 80% har jag för mig är det effektivast. Kör man mindre belastning (överdimensionerat) kan man få problem med sotning och för hög förbrukning i förhållande till effekt. Har man för litet så blir problemet såklart att du får svajningar och ostabil strömförsörjning.
Sen har jag pysslat med ett 450kVa inbyggt dieselelverk, då skulle jag kalla det elverk. Det var kopplat till 800l tank.
Tänk på att dimensionera aggregatet till jämn och hög belastning, runt 80% har jag för mig är det effektivast. Kör man mindre belastning (överdimensionerat) kan man få problem med sotning och för hög förbrukning i förhållande till effekt. Har man för litet så blir problemet såklart att du får svajningar och ostabil strömförsörjning.
Ett problem i sammanhanget är ju att ett ensamt hushåll har ytterst ojämn förbrukning. Under långa tider kanske man bara har några lampor och någon dator igång. Sammanlagt några hundra watt. Men när man skall använda brödrosten eller tvättmaskinen så får elverket bekänna färg. Om man inte gör stora avkall på bekvämligheten kan jag inte se att ett dieseldrivet elverk kan vara annat än mycket överdimensionerat nästan hela tiden. Jag håller helt med om vad konsekvensen blir av det.jarlen84 skrev:Tänk på att dimensionera aggregatet till jämn och hög belastning, runt 80% har jag för mig är det effektivast. Kör man mindre belastning (överdimensionerat) kan man få problem med sotning och för hög förbrukning i förhållande till effekt. Har man för litet så blir problemet såklart att du får svajningar och ostabil strömförsörjning.
Man kan ha en batteribank och en liten generator som går fullt när den går för att ladda batterierna. Då måste växelriktaren kunna leverera tillräckligt för husets maxbehov. Då är den inte så billig längre. Jag tror helt enkelt inte att det blir så enkelt och billigt som du hoppas på.
Erik
