7 012 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Driftssäkerhet fiber?
I stort sett all övervakning sköts automatiskt. man brukar inte ha övervakning på privatkunder ända ut i modemet.MathiasS skrev:
Vi har haft Telia öppen fiber (via stadsnät) sedan februari -08, vi har haft kanske sju avbrott. Ena avbrottet berodde på väggråttan till fiberkonvertern gick sönder (satte dit en annan väggråtta), ett/två avbrott berodde på nätaggregat i fibernoden vi ligger kopplad mot, ett avbrott (det längsta, från någon gång på natten till ca nio på förmiddagen) berodde på sabotage någon hade öppnat en fiberbrunn och huggit av alla fiber i brunnen, samtidigt hade personerna öppnat upp ett stort telekorskopplingsskåp och slagit sönder alla plintar, detta var precis i anslutning till en affär som hade inbrott på natten. Sedan har det nog varit något avbrott till som slagit ut alla tjänsterna
Håller med.AndersS skrev:
"1997 Telia testar ostrypt ADSL-bredband till studenter och surfkiosker i Sundsvall i ett pilotprojekt kallat Supernet.[27]"
"2001 ADSL introducerades på 25 prioriterade orter via Telias ADSL-tjänst.[32] Med 150 kbit/s sändningshastighet och 512 kbit/s mottagningshastighet.[25] Till en början försökte Telia debitera per överförd datamängd men detta fick man snart ge upp i den uppkomna konkurrenssituationen."
Bägge texterna är saxa från https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige
Och Java bor i Skåne enligt profilen och Telias test skedde i Sundsvall.
Java, för bra för att vara sant, ha nåt innan det blivit implementerat :wow:Java skrev:
Har en bekant som jobbat åt både Eltel och Relacom med koncentratorerna för ADSL i telefonstationerna och skulle de vara så pass stabila så hade han varit utan jobb sedan lång tid tillbaka. Hur mycket han fått i jour och utryckningspremie för ADSL strul har han skrutit mycket om.
Hade själv ADSL från 2003 till 2011 då fibern aktiverades och fibern ligger hästlängder före när det gäller tillgänglighet.
Jag tror att Wiki har fel. Sambons ex hade definitivt ADSL innan 1999 i Stockholm. Jag är inte hundra på när vi skaffade ADSL, men det var senast tidig vår 2001 och då kände jag flera andra som hade haft det minst ett år.Demmpa skrev:Håller med.
"1997 Telia testar ostrypt ADSL-bredband till studenter och surfkiosker i Sundsvall i ett pilotprojekt kallat Supernet.[27]"
"2001 ADSL introducerades på 25 prioriterade orter via Telias ADSL-tjänst.[32] Med 150 kbit/s sändningshastighet och 512 kbit/s mottagningshastighet.[25] Till en början försökte Telia debitera per överförd datamängd men detta fick man snart ge upp i den uppkomna konkurrenssituationen."
Bägge texterna är saxa från [länk]
Och Java bor i Skåne enligt profilen och Telias test skedde i Sundsvall.
Kan väl vara så att det är fel på ett år eller två... modem mellan med motringning 89-92, ISDN 92/93-97/98 kanske 99 och därefter ADSL.... men men... kanske har jag inte märkt avbrotten men kan inte säga att det för min del har varit speciellt dåligt med ADSL.
SÅ ni kan redigera år hur ni vill men säg +15år med ADSL.
SÅ ni kan redigera år hur ni vill men säg +15år med ADSL.
Enligt Telia själva lanserades ADSL tjänsten 1999.arneri68 skrev:
http://www.teliacompanyhistory.com/...-future/broadband-through-the-telephone-jack/
Vad anslöt du till 89-92? Sunet?Java skrev:Kan väl vara så att det är fel på ett år eller två... modem mellan med motringning 89-92, ISDN 92/93-97/98 kanske 99 och därefter ADSL.... men men... kanske har jag inte märkt avbrotten men kan inte säga att det för min del har varit speciellt dåligt med ADSL.
SÅ ni kan redigera år hur ni vill men säg +15år med ADSL.
Första leverantören av "Internet" i Sverige var ju annars Swipnet, som startade -91.
Vad gäller trådstartarens fråga, så har vi ännu inte haft något avbrott alls sen vi fick fibern indragen i höstas.
Men det är inte i Sverige...
