Byggahus.se
Hej

Sitter och tittar på ett objekt på hemnet.
https://www.svenskfast.se/hus/skane.../292676?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Där har man skrivit att man har en driftskostnad på strax över 29 000kr om året.

Jag tycker det låter väldigt lågt med tanke på att man har bifogat ett dokument som pekar på att man har en årlig förbrukning på 23 000 kWh.

Bara elen måste ju gå på runt 40 000kr om året efter alla avgifter... jag vill få det till att det är vilseledande marknadsföring. Vad tycker ni?

Sen finns det väl annat som ska räknas in t.ex. hemförsäkring, vatten/avfall.

Rimligare driftskostnad på detta objekt borde ligga på runt 50 - 60 000kr om året?

mvh

Energianvändningsdokument med årlig förbrukning på 23 000 kWh och detaljer om energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från fastighetsannons med information om villa på Röllekavägen 7, driftskostnad och bostadsfakta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Jag tror du rör ihop olika dokument.

Driftskostnaden brukar avse verkliga kostnader från ett visst år som säljaren har haft, t ex senaste årets totala driftskostnader. I det här fallet troligen kalenderåret 2020. Mer detaljer kan du får av mäklaren, vanligen finns det en detaljerad lista på alla driftkostnader som säljaren har haft från det år som anges. Generellt kan väl sägas att du borde planera för att lägga undan betydligt mer för underhåll än vad den typiske säljaren har haft i kostnader ett visst enstaka år.

Energideklarationen ger ett beräknat och normaliserat schablonvärde för att jämföras mellan olika bostäder. Det går inte att jämföra med verkliga driftskostnader för ett visst år många år senare. Just den här energideklarationen är dessutom från 2011 så inte ens inmatade reella siffror för elförbrukningen har någon bäring på driftskostnader som säljaren verkligen har haft tio år senare. Är det ens samma familj?
 
Claes Sörmland
J Jonasdzm skrev:
Där har man skrivit att man har en driftskostnad på strax över 29 000kr om året.
[bild]
Jag tycker driftkostnaden verkar rimlig. Energideklarationen är ju 10 år gammal och pekar på en totalförbrukning på inte mindre än 29 000 kWh inkl hushållsel! Kan tycka att det är dumsnålt av säljaren att återanvända förra ägarens energideklaration, speciellt eftersom den lär ge huset ett mycket sämre betyg än om de gjort en ny deklaration. (Det är dock till fördel för dig som spekulant...)
Aktuell elförbrukning är drygt 16 000 kWh per år, vilket stämmer överens med driftkostnaden.
 
Det är ändå rätt märkliga siffror. Vi har en driftskostnad (ej inräknat underhåll) på ca 58.000kr/år.

Nu har dock någon annan hunnit köpa bostaden i fråga. Men ja, drömbostad som var större än vår befintliga bostad och med liknande uppvärmningssystem fast för halva driftskostnaden.
 
Då får den okände köparen gratuleras!

Driftkostnaden tycker jag fortfarande är rimlig under förutsättning att man haft ett bra elavtal, och det kommunaltekniska bolaget har låga taxor på VA, sophämtning o dylikt.
Hur ditt hus kan sluka 58 000 om året vet du bäst själv.
 
Claes Sörmland
Reell driftskostnad ett visst år är ju huvudsakligen uppvärmningen av hus och vatten. Det relaterar inte så mycket till husets storlek som till hur många och vilka som bor där. Stor tonårsfamilj = alla rum i tropiskt T-shirtvärme och duschande hela dagarna. Äldre gammal gubbe = de flesta rum står ödsliga på 16 grader C och två duschar i veckan. Till detta kommer ju värmepumpsmagin, lyckas man värma hus och vatten med nästan enbart med värmepump (och inte dess elpatron) så är det ju som natt och dag med elförbrukningen jämfört med direktverkande el.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då får den okände köparen gratuleras!

Driftkostnaden tycker jag fortfarande är rimlig under förutsättning att man haft ett bra elavtal, och det kommunaltekniska bolaget har låga taxor på VA, sophämtning o dylikt.
Hur ditt hus kan sluka 58 000 om året vet du bäst själv.
Tack för att ni tar er tid. Jag vill fortfarande få bättre koll på det här. Jag gissar ju på att det är som någon skrev att man får sänka värmen till 16-18 grader om man ska få de driftskostnaderna som det skrivs om i bostadsannonserna.

När juni anländer ska jag kolla upp årsförbrukningen och se om det är mer rimligt. Sen om inte frun klagar så ska jag testa en månad med 18 grader i huset för att se om det gör något.

Här kommer vår elnätsavgift till de som äger ledningen för kommunen nu i januari.

Elräkning som visar elnätavgift med specifikation och kostnader för januari.
 
  • Gilla
Iceman255
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jonasdzm skrev:
Tack för att ni tar er tid. Jag vill fortfarande få bättre koll på det här. Jag gissar ju på att det är som någon skrev att man får sänka värmen till 16-18 grader om man ska få de driftskostnaderna som det skrivs om i bostadsannonserna.

När juni anländer ska jag kolla upp årsförbrukningen och se om det är mer rimligt. Sen om inte frun klagar så ska jag testa en månad med 18 grader i huset för att se om det gör något.

Här kommer vår elnätsavgift till de som äger ledningen för kommunen nu i januari.

[bild]
Ja nu drar ju elkostnaderna iväg eftersom att vi fick lite vinter några veckor i år. De senaste åren har vi ju dock inte sett till mycket till vinter och då har priserna varit humanare (trots våra politikers ständiga skatteökningar och subventionering av vindkraftverk via elskatterna samt förtida nedläggning av kärnkraft).

Tyvärr fungerar ju också den mänskliga hjärnan så att vi bara minns de där enstaka höga elräkningarna, några år med lägre elräkningar är inget som vår hjärna vill dra sig till minnes. Jag minns fortfarande elräkningarna vintern 2010...
 
J Jonasdzm skrev:
Tack för att ni tar er tid. Jag vill fortfarande få bättre koll på det här.

[bild]
Jo, det handlar om stora pengar!
Jag kollade inte vad det länkade huset hade för huvudsäkringar, det kan ju vara en faktor att räkna med? Du har 25A, det andra huset kanske var nersäkrat till 20 eller t o m 16 A (med noggrann fasfördelning...), och det påverkar nätkostnaden rätt mycket. Sen kanske det andra husets ägare hade ett bra elavtal på förbrukningen, det har varit låga priser länge och bra läge att binda elpriset.
Vi vet heller inte hur ditt hus är isolerat jämfört med det andra, eller som sagt hur varmt ni har inne i respektive hus.
 
J Jonasdzm skrev:
Tack för att ni tar er tid. Jag vill fortfarande få bättre koll på det här. Jag gissar ju på att det är som någon skrev att man får sänka värmen till 16-18 grader om man ska få de driftskostnaderna som det skrivs om i bostadsannonserna.

När juni anländer ska jag kolla upp årsförbrukningen och se om det är mer rimligt. Sen om inte frun klagar så ska jag testa en månad med 18 grader i huset för att se om det gör något.

Här kommer vår elnätsavgift till de som äger ledningen för kommunen nu i januari.

[bild]
@Jonasdzm Gjorde du nån uppföljning? Om ja, vad blev resultatet?
 
V vickan11 skrev:
@Jonasdzm Gjorde du nån uppföljning? Om ja, vad blev resultatet?
V vickan11 skrev:
@Jonasdzm Gjorde du nån uppföljning? Om ja, vad blev resultatet?
Jag kollade runt lite och kom fram till att våra kostnader är rimliga.

Kom ut en del liknande hus som var nyare men där man hade ungefär samma driftskostnad.

Mäklarna justerar nog driftskostnaderna som de själva vill, lite som samma princip som lockpris, på hus som annars blir svåra att sälja.

Nu kommer det dock kosta ca 40.000kr mer om året för att elpriset är vad det är.. så har börjat lägga undan för att klara av den realiteten.

23.000 kWh om året är nog rätt så vanligt för ett hus i denna storlek. Värmer en yta på 133 + 100 kvm.
Vill jag få ner kostnaden ytterligare får vi tilläggsisolera men det bygger andra problem.
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.