6 098 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Dricksvattnet blir brunt när värmesystemet fylls på
Hej!
Har ett problem jag inte förstår mig på..
Har vedpanna med varmvattenberedaren inne i ackumulatortank & kommunalt vatten, relativt nydragna (90 tal gissningsvis) kopparrör till elementen.
När jag vrider på kranen för att fylla på värmesystemet så blir dricksvattnet brunt. Både kallt & varmt vatten. Spolar jag en stund i en kran/dusch så blir det rent vatten igen. Hur kan detta komma sig? Är det vattnet i värme systemet som tar en egen väg?
Har fått ett förslag att varmvattenberedarn kunde ha spruckit men då borde ju bara varmvattnet vara brunt och det borde det ju vara hela tiden i såfall och inte bara när man öppnar påfyllningskranen till värmesystemet.
Tacksam för tips. Har bara bott i huset 1 år så är nybörjare..
MVH Filip
Har ett problem jag inte förstår mig på..
Har vedpanna med varmvattenberedaren inne i ackumulatortank & kommunalt vatten, relativt nydragna (90 tal gissningsvis) kopparrör till elementen.
När jag vrider på kranen för att fylla på värmesystemet så blir dricksvattnet brunt. Både kallt & varmt vatten. Spolar jag en stund i en kran/dusch så blir det rent vatten igen. Hur kan detta komma sig? Är det vattnet i värme systemet som tar en egen väg?
Har fått ett förslag att varmvattenberedarn kunde ha spruckit men då borde ju bara varmvattnet vara brunt och det borde det ju vara hela tiden i såfall och inte bara när man öppnar påfyllningskranen till värmesystemet.
Tacksam för tips. Har bara bott i huset 1 år så är nybörjare..
MVH Filip
Men varför kommer skiten in i dricksvattnet?
Nej jag behöver inte fylla på ofta.. Vet egentligen inte när man ska fylla på. Är ju en skala på 5, 10, 15 på en mätare. Visaren står på ca 7,5. Ok?
Var mer att jag testade att öppna påfyllningskranen och upptäckte att dricksvattnet blev brunt.
Nej jag behöver inte fylla på ofta.. Vet egentligen inte när man ska fylla på. Är ju en skala på 5, 10, 15 på en mätare. Visaren står på ca 7,5. Ok?
Var mer att jag testade att öppna påfyllningskranen och upptäckte att dricksvattnet blev brunt.
Normalt sett så skall man inte behöva fylla på värmesystemet all, det tyder på läckage. Trycket skall vara större än det som motsvarar höjden på systemet, annars får man undertryck på den högsta punkten. Då kan det sugas in luft genom kopplingar som är vattentäta men inte lufttäta. Luft i systemet betyder korrosion och det vill man undvika. Exempel: Har du 4 meter från lägsta till högsta punkten i ditt värmesystem ska du ha ett systemtryck som är minst 0,4 bar.
Antagligen så bildades det virvlar i dina rörledningar när du fyllde på som rev upp beläggningar i rören eftersom det inte strömmat vatten där på länge. Helt normalt och inget att ora sig för.
Antagligen så bildades det virvlar i dina rörledningar när du fyllde på som rev upp beläggningar i rören eftersom det inte strömmat vatten där på länge. Helt normalt och inget att ora sig för.
Ja, mest sannolikt. När du vrider på kranen för att fylla på värmesystemet så rör du upp partiklar i dricksvattenrörledningar som normalt inte används. En del av dem följer sedan med in i resten av huset.
För mig räcker det att stänga inkommande vatten och tömma allt tappvatten. När jag sen öppnar inkommande vatten så måste jag spola för det är brunt. Det kanske är så att onormala tryckförändringar släpper ut smuts som annars ligger i fickor under tryck.
Klicka här för att svara