5 990 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Drickaflaskor i plast ersätter dito i glas
Glasflaskans fördel är att den återanvänds och inte återvinns därmed sparas energi.nimhed skrev:
När jag läste polymerteknik för 10 år sedan fick vi lära oss att pet-flaskorna till största delen blir fleecekläder.
Ur ett miljöperspektiv så hade det ju varit intressant att se en jämförelse, det finns ju flertal parametrar att ta hänsyn till, tror inte det är så enkelt som att säga att den ena återanvänds, därför är det bättre.larsbj skrev:
Skall flaskan återanvändas skall den tvättas, det kan jag tänka mig är ganska energikrävande. Glasflaskorna väger mer så transporten till butiken är mer krävande. Vet inte exakt hur man hanterar pantade plastflaskor, men pressar man ihop dom som man gör med burkar så är ju återtransporten även effektivare ur "volymperspektiv". Man kan ju kanske också räkna in vinsten i att den nya plasten (eller fleecetröjan), som ändå skall tillverkas, kan använda en återvunnen produkt istället för ny råvara
Själv köper jag aldrig drickabackar, så jag bryr mig inte....
Jag blev lite nyfiken och gjorde en snabb googling. Många i läsk/vatten-branschen refererar till en studie utförd av IVL för några år sedan "LCA av Returglas, aluminiumburkar och PET". Nedan ett diagram som Ramlösa visar på sin hemsida.MMR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu jämförs inte PET och glas i samma storlek men klimatbelastningen för en 1,5L PET och 33cl glas är likvärdig, men för flaskor i liknande storlek så blir det en liten fördel för returglas.
Förut var det ganska vanligt med extra hårda 1,5L PET (med 4kr pant) vilka jag tror diskades och återanvändes, men nu verkar de flesta 1,5L PET vara i tunnare plast och dessa trycks ihop i pantmaskinen och skickas iväg för nedsmältning. Jag har inte kollat upp om PET flaskorna i diagramet ovan är är för några, jag gissar ihoppressade och nedsmältna!
Eftersom PET-flaskor hanteras separat från andra plastförpackningar så blir det en mycket ren fraktion och därmed ett råmaterial med högt ekonomiskt värde som kan användas i många olika applikationer. Enligt PantaMera.nu så går 70% av plasten från PET-flaskor till nya flaskor, 20% till andra förpackningar och 10% till fibertillverkning som tex fleece.
De hårda PET-flaskorna (4:- pant) fick man väl sluta med eftersom livslängden inte var så lång som man önskade, utan många kasserades ändå. Delvis berodde detta på att folk förvarade alla möjliga sorters lustiga substanser i flaskorna, och tvättprocessen kunde bara garantera rengöring på en viss nivå. Har folk förvarat kemikalier och annat så finns det antagligen också en risk att materialet försvagas
Har också för mig så, att gemene man lämnade in flaskor som de förvarat allt möjligt farligt i. Jag har också använt de PET-flaskorna till diverse men inte tusan har jag lämnat dem till återvinning efteråt! Hur tänker folk undrar man? :eek:
Kommer absolut att sakna glasflaskorna, har sex stycken backar i bagaget på bilen just nu, medtagna från jobbet där vi säljer dem till förmån för avdelningens partykassa. Att en varm sommardag kunna ta en kall sockerdricka i glasflaska - det är ju underbart! Barndomsminnen.
Kommer absolut att sakna glasflaskorna, har sex stycken backar i bagaget på bilen just nu, medtagna från jobbet där vi säljer dem till förmån för avdelningens partykassa. Att en varm sommardag kunna ta en kall sockerdricka i glasflaska - det är ju underbart! Barndomsminnen.
Reagerade också på detta när jag gick på Ica Maxi för ett par veckor sen.Kurtivan skrev:Nu ser jag att i affärerna där vi brukar handla så kan man inte längre köpa en back läskedryck för 35 - 40 kr längre, utan man blir hänvisad till att köpa plastflaskor. Jag har inte sett någon motivering till detta men antar att det har med transporter och miljöhänsyn att göra. Hursomhelst så har priset ökat från ca 7 kr litern till det tredubbla!
Tror literpriset gick upp från typ 5 kr till 17 kr om jag jämförde priserna.
Detta är ett bra sätt att blåsa kunder på mer pengar...
Iof inget stort problem för mig men en drickaback ibland är ganska "mysigt" att handla.
Bluff vet jag inte om man kan kalla det, det står ju trotts allt på förpackningen hur mycket som är i, och så finns det jämförpriser.MMR skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
I vår ICA-butik kan man i alla fall fortfarande plocka ihop Päronsoda, Zingo, Fruktsoda, Hallonsoda, Trocadero, Sockerdricka, Pripps Lättöl, Ramlösa, Loka och lite andra varianter i glasflaskor i en 20-back... Portello och Loranga har dock utgått ur sortimentet 
I en artikel i Metro idag säger både en ICA-handlare och nån från ett bryggeri att anledningen är att de inte tjänade några pengar...
Men man kan ju fråga sig då varför de inte tog samma literpris för dricka i back som dricka i PET? Varför säljer de läsk i back för 6 spänn litern och i PET för 7-8 spänn litern? Om de tog samma literpris skulle de väl tjäna mer på backarna?
Men man kan ju fråga sig då varför de inte tog samma literpris för dricka i back som dricka i PET? Varför säljer de läsk i back för 6 spänn litern och i PET för 7-8 spänn litern? Om de tog samma literpris skulle de väl tjäna mer på backarna?
Tillbaka till miljön så kan man inte bara räkna på energi eller koldioxid. Plast är ett enormt miljöproblem i naturen och framförallt i våra hav. Långt ifrån all plast återvinns och eftersom nedbrytningstiden är så lång samt att de finfördelas i micro-partiklar ställer plast till mycket mer skada än glas i naturen.
http://plastriot.se/
http://plastriot.se/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gips och cellplast tyngd
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera källargolv med cellplast
Grund & Markarbeten -
Diffusionsplast på innervägg innanför isolering?
Fritidshus -
Såga PVC plasttak går åt h-ete!
Altan & Uteplats -
Ersätter sågspån med glasull i mellanbjälklag mellan KV/BV. Plastfolie eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik