Hej

En snickare har bytt ut min ytterdörr och jag är fantastiskt besviken på mycket av hans jobb. Men nu till just detta, drevningen. Jag tog bort fodrena för att måla dem i bra temp. Jag reagerade efter första plankan att det såg ut som gammal linisolering som drev. Kan såklart vara ny, men känslan var att det var återanvänt. Kan ju såklart vara bra att göra det, men ser sedan att drevningen slutar efter typ 1.70 upp på karmen. Är det rimligt? Hur tycker ni att detta ser ut?
För mig verkar det som att han återanvänt materialet, som sedan inte räckt hela vägen. Då fick det vara så. Sen undrar jag om man inte brukar använda något slags tätband eller liknande som sätter stopp för fukt att ta sig in mot karmens insida? Har jag missförstått det med? Det lustiga är att jag inför jobbet var särskilt tydlig med att jag ville ha det ordentligt drevat och tätt.

Om något, hur mycket ska jag anmärka på gällande detta?
 
  • Ytterdörr med ofullständig och potentiellt återanvänd isolering längs karmen upp till 1.70 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Svårt att sägs om det är gammal eller ny drivning. Spelar det nån roll egentligen?

Däremot lär det bli många kWh som försvinner iväg där det helt saknas drevning, med otrevligt kallas som följd. Det är ju inte ok, klaga.
 
B BSOD skrev:
Svårt att sägs om det är gammal eller ny drivning. Spelar det nån roll egentligen?


Däremot lär det bli många kWh som försvinner iväg där det helt saknas drevning, med otrevligt kallas som följd. Det är ju inte ok, klaga.
Nej, det kan snarare vara bra att återanvända, som jag skrev. Bara min reflektion kring hur det antagligen gått till.

Tack för åsikten. Ja, ett klagomål känns som ett
måste.

ang fuktstopp i drev?


Mvh
 
Svensk yrkesman/kvinna med kvitto? Självklart ska du säga till och låta firman skyndsamt åtgärda bristerna kostnadsfritt eller om du så önskar föreslår du en rejäl rabatt om du ännu inte betalat och har lust att åtgärda drevningen själv.
 
F fribygg skrev:
Svensk yrkesman/kvinna med kvitto? Självklart ska du säga till och låta firman skyndsamt åtgärda bristerna kostnadsfritt eller om du så önskar föreslår du en rejäl rabatt om du ännu inte betalat och har lust att åtgärda drevningen själv.
Absolut, tack! Ja det är en svensk yrkesman och kvitto.

Någon som vill fylla i med exakt vad han missat med det momentet? Är det bara mer ull som behövs?
 
S Svartablixten skrev:
Sen undrar jag om man inte brukar använda något slags tätband eller liknande som sätter stopp för fukt att ta sig in mot karmens insida? Har jag missförstått
man kan använda plastad drev på insidan och drev utan plast på utsidan eller kan man använda drev utan plast på båda sidor och tejpa mellan vägg o karm eller mjukfoga
 
Ser ut som ett klassiskt fredagsjobb när ölen står och väntar i kylen och man vill bli klar lite för snabbt..
Jag hade klagat! Bottningslist sedan mjukfog när man monterat dörren och självklart fulldrevat runt hela dörren tycker jag man faktiskt ska förvänta sig.
 
T tergo skrev:
man kan använda plastad drev på insidan och drev utan plast på utsidan eller kan man använda drev utan plast på båda sidor och tejpa mellan vägg o karm eller mjukfoga
tack! Beijer sa detsamma. Ska lappa igen själv nu.
 
W Willerth skrev:
Ser ut som ett klassiskt fredagsjobb när ölen står och väntar i kylen och man vill bli klar lite för snabbt..
Jag hade klagat! Bottningslist sedan mjukfog när man monterat dörren och självklart fulldrevat runt hela dörren tycker jag man faktiskt ska förvänta sig.
Tack för kompletterande svar!
Ja, just så är känslan kring en hel del gällande denna installation.

- Dörrstängare installerad istället för dörrbroms = flera jukt fula skruvmärken i dörr och karm efter korrigering.
- Tryckknapp till ringklocka borttagen trots att min sambo svarade på frågan att vi ville ha den kvar. Han hade satt fodret över kablarna och sagt ”ni hade ju ändå en inbyggd i nya låset”.
- Och nu drevet som uppdagades av en slump. Vågar knappt titta närmare efter fler tabbar.
 
Är det endast ett lager drev som ligger syns ytterst i bild?
Är det ingenting från insidan så det är hål rakt igenom?
T tergo skrev:
man kan använda plastad drev på insidan och drev utan plast på utsidan eller kan man använda drev utan plast på båda sidor och tejpa mellan vägg o karm eller mjukfoga
Plastat drev används i huvudsak till väggar av stenmaterial i träväggar finns snarare en risk att kondens uppstår och orsakar problem med tiden.
W Willerth skrev:
Ser ut som ett klassiskt fredagsjobb när ölen står och väntar i kylen och man vill bli klar lite för snabbt..
Jag hade klagat! Bottningslist sedan mjukfog när man monterat dörren och självklart fulldrevat runt hela dörren tycker jag man faktiskt ska förvänta sig.
Bottenlist och mjukfog är inget man måste använda och om det används så ska fogen vara på den inre delen av karmen i en trävägg.
 
F fixarpelle skrev:
Är det endast ett lager drev som ligger syns ytterst i bild?
Är det ingenting från insidan så det är hål rakt igenom?

Plastat drev används i huvudsak till väggar av stenmaterial i träväggar finns snarare en risk att kondens uppstår och orsakar problem med tiden.

Bottenlist och mjukfog är inget man måste använda och om det används så ska fogen vara på den inre delen av karmen i en trävägg.
Det har du rätt i! Jag som va lite snabb med att kolla på bilden
F fixarpelle skrev:
Är det endast ett lager drev som ligger syns ytterst i bild?
Är det ingenting från insidan så det är hål rakt igenom?

Plastat drev används i huvudsak till väggar av stenmaterial i träväggar finns snarare en risk att kondens uppstår och orsakar problem med tiden.

Bottenlist och mjukfog är inget man måste använda och om det används så ska fogen vara på den inre delen av karmen i en trävägg.
S Svartablixten skrev:
Tack för kompletterande svar!
Ja, just så är känslan kring en hel del gällande denna installation.

- Dörrstängare installerad istället för dörrbroms = flera jukt fula skruvmärken i dörr och karm efter korrigering.
- Tryckknapp till ringklocka borttagen trots att min sambo svarade på frågan att vi ville ha den kvar. Han hade satt fodret över kablarna och sagt ”ni hade ju ändå en inbyggd i nya låset”.
- Och nu drevet som uppdagades av en slump. Vågar knappt titta närmare efter fler tabbar.
S Svartablixten skrev:
Tack för kompletterande svar!
Ja, just så är känslan kring en hel del gällande denna installation.

- Dörrstängare installerad istället för dörrbroms = flera jukt fula skruvmärken i dörr och karm efter korrigering.
- Tryckknapp till ringklocka borttagen trots att min sambo svarade på frågan att vi ville ha den kvar. Han hade satt fodret över kablarna och sagt ”ni hade ju ändå en inbyggd i nya låset”.
- Och nu drevet som uppdagades av en slump. Vågar knappt titta närmare efter fler tabbar.
 
F fixarpelle skrev:
i träväggar finns snarare en risk att kondens uppstår och orsakar problem med tiden.
då är det fel att sätta ångspärr i plast i trähusväggarna oxså ??? plastade drevet på insidan ju en fortsättning på ångspärren fram till karmen
 
T tergo skrev:
då är det fel att sätta ångspärr i plast i trähusväggarna oxså ??? plastade drevet på insidan ju en fortsättning på ångspärren fram till karmen
Det finns ju olika skolor, jag säger inte att plastförespråkarna med behov av ständig uppvärmning och mekanisk ventilation har fel. Rätt utfört har det förutsättningar att fungera väl och ge energisnåla hus.

Själv föredrar jag lindrev och Örnpapp i mina byggen, beprövade mtrl som har visat sig fungera bra, ge tillräckligt vindskydd/tätning för den typen av hus jag gillar.
 
T tergo skrev:
då är det fel att sätta ångspärr i plast i trähusväggarna oxså ??? plastade drevet på insidan ju en fortsättning på ångspärren fram till karmen
Nej det är inte fel att använda byggfolie (plast) i inre delen av träväggen även om det finns undantag.
Anslutningen mellan dörrkarm och byggfolie görs enkelt med en fog på insidan.
Nu är drevning av karm ett gränsfall men jag skulle snarare likställa ett plastat drev med att använda plast i yttre delen av träväggen för att förtydliga utan att gå in för djupt i ämnet.
Plastat drev används däremot i väggar av stenmaterial med en annan kapilärvandring.
 
Redigerat:
Det har rullat in lite kommentarer. Jag försöker svara på det viktiga.
Det är drevat på insida med inplastad isolering vad jag kan se i springor. Utvändigt var det återanvänd lindrev kring cirka 60% av totala karmytan, och det som satt var ganska tunt på många ställen. Jag har nu kört på med ganska mycket isolering runt hela karmen. Imorrn åker fodren tillbaka.
Sen inväntar jag faktura och därefter får han korrigera den. Kommenterar jag hans miss redan nu lovar jag att en sån här fixare lägger på en timme som han sedan drar bort så det blir + - 0…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.