Hej,

Håller på att renovera ett rum hemma och har tagit bort fönsterfoder.

Själva fönstret i sig är skummat vid insättning tydligen, suttit där i 20 år så det har uppenbarligen fungerat bra.

Det jag undrar över är dock om det ens är möjligt eller värt det att försöka trycka in något drev här? Ser väldigt tight ut? Det kanske är därför det inte gjorts när de satte in dem?
De där distansklossarna, fyller de ens någon funktion eller har det bara varit för att hålla smygen på plats, blir svårt att få in isolering däremellan om det ska bli bra.

Spontant känns det som att det är bara att slå igen och glömma så får man ta det när dessa 2glasfönstren ska bytas ut i framtiden men någon kanske har någon vettig ide eller lösning?

Bilderna med tumstocken är ett 3glasfönster och där verkar det vara lite mer plats men fortfarande väldigt tight?

2glasfönstren ska bytas inom några års period då de är lite dragiga men tätning ska bytas och den imman som uppstår vet jag beror på lite dålig ventilation i den delen av huset (lösning ligger i kartong och väntar) Men jag tänkte att en drevning kanske hjälper problemet lite?

2glas fönstret

Utsikt genom ett fönster utan foder med synlig distanskloss och tumstock för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med borttaget fönsterfoder som visar isolering och en tumstock på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3glas
En tumstock mäter avståndet mellan fönstrets insida och fönsterfodret, visar trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönstrets sidospalt med tumstock som visar avstånd för eventuell drevning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du vill så kan du ju såga upp så att du får en något större öppning, blir lite lättare å peta in.
 
P Pappa1986 skrev:
Om du vill så kan du ju såga upp så att du får en något större öppning, blir lite lättare å peta in.
Tanken har slagit mig men då måste jag kapa i reglarna som sitter där och det känns som ett större jobb än vad det är värt, gipset livar med reglarna runt fönstret...plus att det redan är målat :crysmile:
 
L Leafy skrev:
Tanken har slagit mig men då måste jag kapa i reglarna som sitter där och det känns som ett större jobb än vad det är värt, gipset livar med reglarna runt fönstret...plus att det redan är målat :crysmile:
Peta in lite där du kommer åt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.